Sidan 1 av 49 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 976
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357

    Lupo 1,8 20v turbo

    Det här började med att jag var sugen på att byta bil och satt och tittade på blocket efter en Bora till vettiga pengar...
    Och så får jag syn på en Lupo till salu för små pengar (under 30tusen)
    och ringer helt enkelt upp ägaren och kort sagt så small det till och jag blev Lupo ägare, hmm det som skulle blivit en Bora..

    Släpade mig hem från Göteborg med fin nyfunne gröne kompis, en minst sagt lustig tur på 49mil med bara en torkare med dåligt blad då torkeriet på den andra sidan kolapsade lagomt i Alingsås : )

    Efter många långtradare och 26 liter 95oktan (0,54l/mil) är vi hemma och jag parkerar den lilla gröne på jobbet.

    Dagen därpå är det städning och tvätt av inredning m.m. på plats i jobbets rekondhall. Efter 4,5tim av frenetiskt våtdammsugande ser man åter den gröna inredningen och då är det dags för utsidan...
    På med fälgrent och vit-skotte duk då bilen verkligen ser bedrövlig ut.
    1,5timme senare är den grön och fin igen! På med polermaskinen och vax!

    Dagen därpå gick lunchrasten åt till att kränga på nya vintersulor på orginal plåtisarna, blev kanon. Kan även sägas att de vinterdäck jag fick med var ur usla och hade nog inte ens funkar som sommardäck

    Sen var det dags för inköpslista då man jobbar som res.delsman på Vag.

    Det blev allt från motorvärmare till stänkskydd och dörrgångjärn och div smådelar till den ohyggliga summan av 4500:-

    Nu har jag haft bilen i en och en halv vecka och den funkar kanon och går skitbra, tystare vid landvägsköning än man skulle kunna tro och väldigt bekväm och rymlig, iaf fram... Pyttestor helt enkelt

    Hade även en tanke att min 17":are skulle på denna bil och undrade hur f-n det skulle gå till, men efter dagens prov så konstaterade jag att jag behöver sänka den iaf 40mm och det kommer gå fritt ändå.

    Här kommer ett par bilder på bilen efter dagens testmontering!



    http://www.geting.se/viewimage.php?i...7-DSC00007.JPG



    http://www.geting.se/viewimage.php?i...2-DSC00009.JPG



    http://www.geting.se/viewimage.php?i...3-DSC00010.JPG


    Dom framtida planerna består av ett nätt ljudbygge med nya dörrsidor och en liten 10" baslåda i grönt
    Kommer även att lacka ner fram och bakspoiler och montera en liten takvinge, 17":arna skall som sagt på till sommaren och ett coilover-kit skall inhandlas från tyskland sen får vi se vad som händer senare, beror på vad budgeten tillåter men är sugen på en RS-front och ett sportsystem.

    Då den är tänkt att användas som bruks kärra så kommer den nog inte trimmas nåt men vem vet, det kanske blir en flaska med NOS bara för att det ser kul ut, ladda ca. 30hk kanske...!?
    Senast redigerad av Norpan den 2012-10-24 klockan 01:49.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    oj, ser mycket bra ut!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    härlig färg på den!
    Fälgarna gjorde sig INTE bra på den, sälj dem till mig!! skoja bara hehe
    ser skitbra ut, och med en sänkning blir det kanon.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det var inte illa!!!
    Ser ju riktigt fin ut.........på håll =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Fälgarna passar som sagt bra mot det gröna, trodde först det skulle sticka ut lite väl mycket men som sagt ser riktigt bra ut!

    Idag har inköpts ett DLS classic 5-kanals steg, en JBL Gti 10"-bas och ett framsystem 6,5" av märke Focal polyglass V1.
    Även ett par bättre beggad edörrsidor har inhandlats så nu ska det plastas.

    Mmmm..

  6. #6
    Barbapappa
    Gäst
    Coilovers (H&R) fanns på blocket sist jag kollade för väldigt vettiga pengar, kolla om dom finns kvar så det blir ordning på höjden. Trodde du tog nort listerna också när du ändå hade waxmaskinen framme... ;-)

    Kul med en fantasiagrön här på forumet igen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Tror nog jag behåller listerna då jag tycker det ser tomt ut utan...
    Hade dom varit svarta hade dom åkt åt h-vete direkt

    Gillar färgen mer och mer, sticker ut så där lagom
    Blir helt Ok med vita fälgarna på den gröna bilen.

    Har kollat på den där coiloversatsen på blocket men jag tycker den ser
    risig ut för 4000:-, kan ju köpa mig en ny i tyskland för 2500:- iofs inte HR men ändå nytt...
    Kanske ska ringa och ge han ett bud, hmm.

    Tog idag med min gode vän och bilsterobyggare Nisser (Golf 4 sterobygge)
    till Feltema för vidare inköp av polyesterplast och diverse tillbehör så nu är det på gång...

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    härligt, knäpp mycket bilder så vi kan följa bygget med dörrsidorna =)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    härligt, knäpp mycket bilder så vi kan följa bygget med dörrsidorna =)
    bilen ser bra ut!

    ang skruvbenen så kikade jag på blocket.skulle inte tveka på H & R benen,mkt bra kvalite inte att jämföra med lågbudget grejor på E-bay.

    hur tror du nya skruvben ser ut efter en vinter???

  10. #10
    Erik
    Gäst
    h&r grejjererna kommer från min gammla lupo..

    nog ett bra köp.. inte gått farligt hårt eller långt

    gav nog 9000 för något år sedan.. kommer från mh stylings blå demobil

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Det där kommer bli kanon de där Norpan

    Gjorde en liten photoshop bild lite snabbt på hur de skulle kunna se ut med sänkning, emblemlös grill och toning


  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Det där kommer bli kanon de där Norpan

    Gjorde en liten photoshop bild lite snabbt på hur de skulle kunna se ut med sänkning, emblemlös grill och toning


    Kermut racer.

    Det gjorde du bra Tobbe.
    Bara Norpan norpar idén...........

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Ser bra ut Tobbe!

    Sänkningen blir nog kanon vet inte om jag gillar emblemlöst, isf med en huv med böseblick
    Svart emblem från en MK4 gti blir det ändå.

    Toningen vet jag inte men isf ljust tonat hos CAD....

    Börjar med nerlackeringen och skruvben och ljud.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Har nu köpt en uppsättning KW 40mm sänkfjädrar i fint beggat skick, skiter i dom där billiga skruvbenen och kostar på mig Lupo Gti dämpare och sänkfjädrar istället.
    Blir nog bra nivå på den då.

    Skall monteras så snart solen tittar fram och det här vita skiten som är på vägarna försvinner : )

  15. #15
    sgt_nelson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Har nu köpt en uppsättning KW 40mm sänkfjädrar i fint beggat skick, skiter i dom där billiga skruvbenen och kostar på mig Lupo Gti dämpare och sänkfjädrar istället.
    Blir nog bra nivå på den då.

    Skall monteras så snart solen tittar fram och det här vita skiten som är på vägarna försvinner : )
    Blir nog bra med 40mm.. jag kör på runt 60-70mm sänkning på min med
    14". så 40mm med 17" borde bli bra!

  16. #16
    Råbbert
    Gäst
    Lånar tråden lite ang. sänkning.
    Hur svårt e det att byta fjädrar, behövs det några special verktyg?
    Har bytt några gånger på gamla Golf MK IIór som man haft. Då borde man väll fixa denna med?
    Har inte kollat någe hur det ser ut, men undrar som sagt om det behövs nått special nånstans.

    Fint med en grööön lupo..Blir bra med 17" fälgarna, letar själv fälgar nu. Funderar på breddade plåtisar annars..
    Fast de e svåra att få tag i. (detta e ju en slit och släng bilen så man vill ju få den lite tuffare, fast så billigt som möjligt)


    MVH/ Robert
    VW Fox 1.2 -06
    VW Lupo 1.4 -99

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Råbbert Visa inlägg
    Lånar tråden lite ang. sänkning.
    Hur svårt e det att byta fjädrar, behövs det några special verktyg?
    Har bytt några gånger på gamla Golf MK IIór som man haft. Då borde man väll fixa denna med?
    Har inte kollat någe hur det ser ut, men undrar som sagt om det behövs nått special nånstans.

    Fint med en grööön lupo..Blir bra med 17" fälgarna, letar själv fälgar nu. Funderar på breddade plåtisar annars..
    Fast de e svåra att få tag i. (detta e ju en slit och släng bilen så man vill ju få den lite tuffare, fast så billigt som möjligt)


    MVH/ Robert
    VW Fox 1.2 -06
    VW Lupo 1.4 -99
    Då reder du ut det utan problem, ser i stort sett lika dant ut

  18. #18
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Råbbert Visa inlägg
    Hur svårt e det att byta fjädrar, behövs det några special verktyg? Har inte kollat någe hur det ser ut, men undrar som sagt om det behövs nått special nånstans.
    Nope inget special här inte, det enda som kan vara lite klurigt om man inte kör med luftverktyg är att få loss toppbulten som håller dämparen i motorrumet. Den sitter ju ganska djupt nere i koppen så en ringnyckel (21mm brukar det väl vara) med ganska mycket vinkel på är att föredra. Nog en av de lättare/snabbare bilarna jag har provat att byta på. ;-)

  19. #19
    Råbbert
    Gäst
    Passar dämpare från en lupo GTI rakt av på min 1.4 -99?
    Har hittat några till salu..

    MVH/ Robert
    VW Fox 1.2 -06
    VW Lupo 1.4 -99

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Nu har det varit baslådebygge på g.

    Igår byggde jag stommen till min lilla låda och idag har jag lyckats fått på fleecen som ska utgöra fronten på lådan tillsammans med en ring MDF.
    Nu fattas bara lite polyesterplast så fleecen blir hård och fin

    Det hela började inget vidare då BRL inte verkar han nånting i lager alls...
    Saknade totalt 6,5" Mdf-högtalarringar och visste inte när man skulle få några, hmm, nån som vet vart man kan köpa sånna.!?

    10" hade de iaf och jag fick nöja mig med den och en terminal då även högtalarkabeln var helt slut den med.!

    Här kommer några bilder (kan tiläggas att högtalarbaffeln ser stor ut men det är lådan som är liten, liten bil liten låda....)






Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin