Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187

    Batteriet laddas ur, jetta.

    För ett tag sedan köpte jag ett nytt batteri då den jag hade började strula. Efter några dagar vart den nya också urladdad. Ena blinkersen saknas så jag virade ihop kablarna, men de kanske hade kontakt. Kan det bero på det?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Laddar Generatorn???

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lasse H
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    147
    Sätt en amperemätare (=strömmätare, köps billigt på Jula eller Knas Ohlson el. motsv. om du inte har ngn) i serie mellan batteriets minuspol och minuskablaget. Mätaren skall inte visa något större utslag, alltså ingenting (utom ev. larm och klocka men det är bara några mA) ska dra ström när bilen är av och alla förbrukare avstängda. Visar mätaren utslag är det något som drar ström ändå och man får leta sig fram.

    Annars som sagt, generatorn.... Jag har varit med om att den inte laddat och varningslampan inte lyst. Kontakter och anslutningar ärgar igen med åren.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Det låter som om din generator har slutat ladda. Kolla med en multimeter om den genererar någon ström när bilen står på tomgång.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    Laddningsregulatorn på generatorn kanske har pajjat...plocka en på skroten(kostar typ 50-80 kr) och prova.

  6. #6
    Finn
    Gäst
    Om du ska mäta urladdningen så brukar man gå på att den inte får dra mer än 30mA. Det vill säga 0,030 ampere. Detta skiljer ju så klart beroende på utrustning. Tänk på att ha alla dörrar stängda och lås gärna bilen ifall du har larm så att den ligger i "viloläge". Drar den mer så e d bara att börja rycka säkring för säkring å se vilken d e som gör att d drar för mycke ström.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Tror inte det kan vara generatorn, då detta hände när den var parkerad i några dagar. Innan gick den bra, sedan så var det helt tomt.
    Men skall kolla ifall den drar ström, men alltså, undrar om inte blinkerskablarna kanske kom emot något, eller kom emot varandra, så det blev kortis?
    Kanske laddar ur "sakta", inte kortis på en gång?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lasse H
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    147
    Elektricitet funkar inte riktigt så. Antingen är det kortis eller så är det inte det. Finns inga smygvarianter. Blir det kortslutning så gnistrar det till och en säkring går (Om det finns någon. Gör det inte det börjar det ryka och i vissa fall brinna istället.) Då märker man det genom att förbrukaren ifråga inte fungerar. Ditt problem är av annat slag.

  9. #9
    bladegash
    Gäst
    Jag hade exakt samma fel som du beskriver och det var lampan i bagageluckan som var boven. Den var på även när luckan var stängd. Be någon krypa in in där och kolla om lampan slocknar när luckan stängs.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin