Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Evolver
    Gäst

    Hög oljetemp G60

    Hej!

    Jag undrar lite över oljetemperaturen på G60:n(2WD). Nu i dessa tider läser jag av ca 110°C i motorvägstempo, och ännu högre på sommaren, ca 120°C.
    Vid stadskörning ligger oljetempen på ca 100°C.
    Jag tycker det varkar ganska högt, och blir antagligen högre om jag skulle ligga och pressa på bana eller Autobahn.

    Kan ju lägga till att kylarvattentempen är strax under mittenstrecket. Dessutom dricker den lite vatten så jag måste fylla på kylsystemet med någon månads mellanrum.
    Motorn går fint för övrigt, men jag hade dels tänkt resa ned till Tyskland, och dels åka bana nästa år, och då behöver jag nog kolla över motorn.

    Vad kan problemet vara?

    Förslag?

    Mvh A

  2. #2
    Joda
    Gäst
    Min 16VG60 har samma problem.

    Jag tror att min oljetempmätare är knasig. Jag köpte en ifrån Biltema, den visar ca 15 grader lägre temp. Nu har jag inte kört bilen så mycket, men det är en klar skillnad.

    Min motor är ju helrenoverad. Den bör vara tät i loppen. Dvs det bör inte komma ner varma förbränningsgaser i oljetråget. Alla kylslangar och oljekyl är tvättat.. Ändå låg oljetempen på Närmare 120 grader i somras (motorväg)

    Jag har dessutom det stora kylet för bilar med AC.. Men AC:n är bortplockad.. Jag borde inte ha kylproblem direkt.

    /Johan

  3. #3
    Evolver
    Gäst

    Hög oljetemp

    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Min 16VG60 har samma problem.

    Jag tror att min oljetempmätare är knasig. Jag köpte en ifrån Biltema, den visar ca 15 grader lägre temp. Nu har jag inte kört bilen så mycket, men det är en klar skillnad.

    Min motor är ju helrenoverad. Den bör vara tät i loppen. Dvs det bör inte komma ner varma förbränningsgaser i oljetråget. Alla kylslangar och oljekyl är tvättat.. Ändå låg oljetempen på Närmare 120 grader i somras (motorväg)

    Jag har dessutom det stora kylet för bilar med AC.. Men AC:n är bortplockad.. Jag borde inte ha kylproblem direkt.

    /Johan
    Hej Johan!

    Antar att du kör med ett KR-block? Undrar om de går så varmt normalt sett? Har det något att göra med oljesprutet på kolvarna tro? Blir oljan varmare av det?

    HJÄLP någon!

  4. #4
    Joda
    Gäst
    Ursäkta om jag var otydlig.

    Jag tror att min ORIGINAL oljetempmätare är knasig.

    /Johan

  5. #5
    Evolver
    Gäst

    Oljetemp

    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Ursäkta om jag var otydlig.

    Jag tror att min ORIGINAL oljetempmätare är knasig.

    /Johan
    Ok! Mer vatten på Biltema-tvivlarnas kvarn annars där Joda, hehe!

    Någon som har förslag?? Ska börja rota i motorn snart.

    // A

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    min corrado g60 håller sig runt 118-120 grader vid motorvägskörning och runt 100 vi stadstrafik och lugnare tempon..

  7. #7
    Evolver
    Gäst

    Hög oljetemp

    Citat Ursprungligen postat av g-man Visa inlägg
    min corrado g60 håller sig runt 118-120 grader vid motorvägskörning och runt 100 vi stadstrafik och lugnare tempon..
    Ska försöka kolla upp detta under vintern. 120°C är alldeles för mkt, allra helst om man vill rasta bilen på banan i sommar.

    G-man, och Joda också, för den delen. Kör ni med annan kam än original?

    Ha de'!
    // A

  8. #8
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Evolver Visa inlägg
    Kör ni med annan kam än original?

    Ha de'!
    // A
    ehh,... jo.. bland annat! hehe.. Min motor är ju en 16V G60 på ~220-240hk

    /Johan

  9. #9
    Evolver
    Gäst
    Hej igen!

    Försöker ta upp denna tråd igen. Fick inga direkta konkreta svar sist.

    Någon som haft liknande symptom och hittat lösning på problemet?

    Mvh André

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Någon lösning kan jag inte tillhandahålla, men jag har samma problem som du. 100-110 grader vid motorvägskörning, och på bana var den uppe och nosade på 140.
    Vid den temperaturen släppte jag efter på gasen och körde ett lugnt varv, varpå den genast dök ner till 120-125.
    Motorn är en gammal GZ (GTI 8v -87) med 17000 GTI-mil bakom sig.

    Eftersom så många verkar ha problem med oljetempen/tempmätaren så funderar jag på att doppa min givare i kokande vatten och se vad mätaren visar.

  11. #11
    Evolver
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Någon lösning kan jag inte tillhandahålla, men jag har samma problem som du. 100-110 grader vid motorvägskörning, och på bana var den uppe och nosade på 140.
    Vid den temperaturen släppte jag efter på gasen och körde ett lugnt varv, varpå den genast dök ner till 120-125.
    Motorn är en gammal GZ (GTI 8v -87) med 17000 GTI-mil bakom sig.

    Eftersom så många verkar ha problem med oljetempen/tempmätaren så funderar jag på att doppa min givare i kokande vatten och se vad mätaren visar.
    Ja, det liknar mina symptom. Så jag tar det som att det inte är just ett G60-relaterat problem.
    Det finns väl oljesprut på kolvarna på dessa motorer? Är det så att oljepumpen får jobba extra hårt för att dra runt oljan då? Att man ska ta bort tråget och kolla pumpen lite?

    Oljekylet, Slaggar det lätt igen?

    // A

  12. #12
    Evolver
    Gäst
    Glömde säga, olje/vattentempgivarna är ganska nya!

    // A

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    Byt till en kallare termostat, snabbt och enkelt, hade som ni ca 116 graders oljetemp under förra sommaren och efter bytet låg den mellan 94-100 grader..

  14. #14
    Evolver
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Roffe Visa inlägg
    Byt till en kallare termostat, snabbt och enkelt, hade som ni ca 116 graders oljetemp under förra sommaren och efter bytet låg den mellan 94-100 grader..
    Ok, tack för tipset Roffe!

    Men på vilket sätt hjälper det för oljetempen menar du? Vattentempmätaren visar ju "normal" temp?

    Något man ska tänka på när man byter till en kallare termostat? Jag menar det blir väl följder av att byta till en icke-original? :-)

    Vad är original termostat och vilken rekommenderar du att byta till?

    Mvh André

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    120 grader på sommaren låter som sagt mycket. Det som förbryllar mig lite är att den ligger på 100 grader vid stadskörning. Det brukar väll vara tvärtom, att den är varmare vid stadskörning (får inte så mycket kylluft) än vid motorvägstempo. Har du kollat kylaren så att flänsarna är hela? Du kan även spola ur kylsystemet.

    På min KR-motor låg jag på ca 105 grader innan jag bytte till kallare termostat och extra oljekyl. Nu ligger tempen på ca 85-90 grader vid normal körning. Även Corradon (2,0 16V) jag hade låg på ca 105 grader.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    samma problem med min. går bra, inge läckage, kokar aldrig, enbart höga temper.

  17. #17
    Medlem Jugos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andrej Jugovic
    Medlemsnr
    5290
    Ort
    Hässleholm/TAS
    Inlägg
    211
    ja har runt 95 när ja glider rundor runt garaget =)
    Golf MK1 GTI-83, Golf MK1 LS-76,Golf MK2 GTI G60-91, Polo TDI 80-08, Škoda Octavia TDI Greenline-15,Golf Mk4 GTI-02, Seat Ibiza Cupra -02

  18. #18
    mickecorrado
    Gäst
    Jag har runt 105-110 när jag kör vanligt och runt 125-135 på bana.

    Du kan kan ju kolla om kylarfläkten funkar på både låg och hög varv.

  19. #19
    Evolver
    Gäst
    Hej igen!

    Frågar igen eftersom jag har svårt att hitta info, plus att bilen står på annan ort:

    * Vad sitter det för termostat original i Golf G60 med avseende på temperaturmärkning( alltså öppnar den vid 80, 85, 90°C)?

    * Vilket alternativ rekommenderas? 80°C?

    * Är termostater "standardiserade" m.a.p gängor och anslutning. Alltså om jag ber om tex en 80°C-termostat på Mekan, kommer den att passa rakt av?

    Tacksam för svar på dessa dumma frågor. :-)

    Mvh A

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    * Är termostater "standardiserade" m.a.p gängor och anslutning. Alltså om jag ber om tex en 80°C-termostat på Mekan, kommer den att passa rakt av?
    Du ber om en termostat till just din bilmodell , så får du rätt.
    Man kan säga att termostat till golf 2 är standardprylar på mekonomen dvs lagervara.
    Be att få en "kallare" termostat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin