Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55
  1. #41

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Man får inte glömma att ett turbohaveri kan innebära att rester av kompressorhjulet åker vidare in i motorn. Det mesta brukar stanna i llk, men kan lika gärna passera in i cylindersystemet. Som tur är så är det ett relativt mjukt material vi talar om så det brukar gå bra för det mesta, men risken för följdskador finns där..

    Om det finns en acceptans för att lägga 20' på ett turbobyte så skulle jag varmt rekomendera en uppgradering vid byte av programvara. Då åker ni med en seriöst trimmad bil. Passa gärna också på att byta bränslepump i samma veva.

    Som många säger, så länge man kör med huvudet så slipper de flesta problem. Och visst tusan går bilarna som skott efter en uppgradering. Jag ska inte sticka under stol med att jag också är frestad av att byta programvara, trots att jag är medveten om riskerna.

  2. #42
    Fredrick
    Gäst
    Vad är max laddtryck för en K03?

    Finns det någon seriös firma runt eskilstuna som uppgraderar med mjukvara + ny turbo?

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    dahlbäck i borlänge (mtm)

    KO4 uppdatering hos firma ligger väl på runt 125 000:-
    då du behöver komplett nytt avgas till din bil med.Billigt å bra

    http://www.dahlbackracing.se/main.asp

  4. #44
    Fredrick
    Gäst
    125 000 får jag många original turbos för...

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Det var lite av ett skräck exempel bara,men det är dyrt att göra turbobyte med grenrör.Du kan t.e.x inte ha din gamla downpipe till KO4an som har annat fäste osv osv.

  6. #46

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Dahlbäck är inte direkt kända för att vara billiga...

    Men visst, en gammal sanning är att färdigtrimmade bilar som kostar en slant mer initalt ofta blir billigast i längden.

  7. #47
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Men om man kör med huvudet och inte boostar längre sträckor tex 200kmh i 20 sekuner etc då även UHR chipade saabar har 1050c+avgastemp när orginal inte går över 930c på samma test så klarar sig bilen fint med lätt forkortat livslängd ....vad det nu innebär. )
    Vad menar du med det du skrev min vän ???

    Mvh

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Att din trimmade bil går varmare än en orginal ,så om du kör lugnt håller den längre=)

    Det är alltid en risk man tar när man trimmar så klart,men fasen vad mycke roligare bilarna blir.Man får ställa sig frågan har man råd eller inte.Är det värt det å så vidare.

    Svar ja.....=)

  9. #49
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Vill stika in att MAttias på PM Racing är åf för bla Giac och AWE, dom har rätt fina grejer för lättare uppgraderingar av 2,0/1,8T motorerna... För helt ok pengar och som det verkar bra livslängd även när "idioter" kör som mig...
    www.pm-racing.se <- jag vet inte mycket till sida, men ny är på g!
    mvh Jimmy Särås

  10. #50
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Att din trimmade bil går varmare än en orginal ,så om du kör lugnt håller den längre=)

    Det är alltid en risk man tar när man trimmar så klart,men fasen vad mycke roligare bilarna blir.Man får ställa sig frågan har man råd eller inte.Är det värt det å så vidare.

    Svar ja.....=)
    Men det behöver inte betyda att min går varmare då min är MapTun trimmad

    Eller så vet Foffa att även MapTuns bilar går lika varmt som Nordics...

    Jag har tillräckligt med grejer och bra marginal på grejer så det är sista jag oroar mig att det ska gö sänder

    Mvh

  11. #51
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Vad menar du med det du skrev min vän ???

    Mvh

    På saabs labb så har man testat det som finns på marknaden mot orginal.
    Tyvärr var det mer än en bil som gick i bitar (kommer ej ihåg namn på den tunern).




    Men det var samma som hos volvos test på tex BSR och MTE som bilsport postade.
    Avgastempen blev sjukt hög ....fort

    DPC har mer info ang de som saab testade.

  12. #52
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    På saabs labb så har man testat det som finns på marknaden mot orginal.
    Tyvärr var det mer än en bil som gick i bitar (kommer ej ihåg namn på den tunern).
    Måste nog vara Nordic,dom har varit på nån Saab labb och den program var inte alls bra pga höga laddtryck förre turbin på 2.2 bar

    För att avgastemepen ska ligga bra till så krävs det bra hårdvara ?????

    Mvh

  13. #53
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Måste nog vara Nordic,dom har varit på nån Saab labb och den program var inte alls bra pga höga laddtryck förre turbin på 2.2 bar

    För att avgastemepen ska ligga bra till så krävs det bra hårdvara ?????

    Mvh

    5ans mitsu hus är förbannat trångt och skapar ett sjukt mottryck.
    Tempen bara skenar.
    Testade den 15T 5an på min med bytte till 6an rätt fort

    finns hos tes GIK

  14. #54
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    5ans mitsu hus är förbannat trångt och skapar ett sjukt mottryck.
    Tempen bara skenar.
    Testade den 15T 5an på min med bytte till 6an rätt fort

    finns hos tes GIK
    Jo,helt sant!
    Därför var jag tvungen att ha denna hårdvara för att få ut 312 äkta hkr där tempen stiger inte fort tack vore bra hårdvara samt riktigt bra frontmonterat ic http://www.garaget.org/?car=51740..

    Ett svep på 12 sec ökade inlopstempen med 8 grader 22 grader i rummet var när det mättes...


    En steg 3 Nordic ligger på 300 hkr ej äkta och det är jäkligt varmt med en turbo tryck på 1,6 bar som jag hade på min förre detta Aero..


    Mvh

  15. #55
    A2BAHN
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    På saabs labb så har man testat det som finns på marknaden mot orginal.
    Tyvärr var det mer än en bil som gick i bitar (kommer ej ihåg namn på den tunern).




    Men det var samma som hos volvos test på tex BSR och MTE som bilsport postade.
    Avgastempen blev sjukt hög ....fort

    DPC har mer info ang de som saab testade.
    Saab säljer själva chip från Hirsch till sina Biopower. Verkar vara samma effekt som övriga chiptillverkare till saab

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin