Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55
  1. #1
    OmegaMannen
    Gäst

    Trimma GTI MKV

    Hejsan

    Funderar på att trimma min GTI MKV till våren och har fastnat för
    ace-competition. Någon som kan säga om det funkar bra och vad gör bilen 0-100 på med steg 1? Pallar DSG lådan för de extra hästarna och det extra vridet? Men som sagt skulle va kul att veta vad 0-100 km/h blir med steg ett och DSG låda.

  2. #2
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av OmegaMannen Visa inlägg
    Hejsan

    Funderar på att trimma min GTI MKV till våren och har fastnat för
    ace-competition. Någon som kan säga om det funkar bra och vad gör bilen 0-100 på med steg 1? Pallar DSG lådan för de extra hästarna och det extra vridet? Men som sagt skulle va kul att veta vad 0-100 km/h blir med steg ett och DSG låda.
    Sök i forumet, vi har diskuterat detta mycket tidigare!

  3. #3
    OmegaMannen
    Gäst
    Har provat söka men hittar inte så mycket....

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Namn
    Schlyter
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Sök på
    Hohenester
    så får du fram lite diskussioner.

    Jag har också funderat på trim och efter en del läsande och på rekommendation från en kompis så kommer jag att välja Hohenester när det blir aktuellt med trim.
    http://www.ace-competition.com/index.php

    Jag har också DSG, och har fått för mig att den tål 350-380Nm, så det borde gå bra med ett steg 1 från Hohenester.
    http://www.ace-competition.com/image...dle_engine.jpg

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robert Samuelsson
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    89
    Sök även i gamla forumet

  6. #6
    Johan_MK1_83
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av OmegaMannen Visa inlägg
    Hejsan

    Funderar på att trimma min GTI MKV till våren och har fastnat för
    ace-competition. Någon som kan säga om det funkar bra och vad gör bilen 0-100 på med steg 1? Pallar DSG lådan för de extra hästarna och det extra vridet? Men som sagt skulle va kul att veta vad 0-100 km/h blir med steg ett och DSG låda.
    Jag kör idag med BSR och detta funkar kanon! Laddar original 0,7 bar, med chip 1,2 bar! Fördelen med BSR är att man själv väldigt enkelt tankar ur programvaran vid service.

  7. #7
    Fredrick
    Gäst
    Jag funderar också på ett chip till sommaren, har sökt lite på forumet och läst att originalturbon inte pallar för det höga laddtrycket som ett normalt chip ger och att värmen i turbon blir för hög och därmed så sjunker även effekten.

    Kommer man att "elda" upp turbon om man chippar bilen eller?

    Jag är något förvirrad nu när ena personen säjer -Du kan lungt chippa,motorn kommer att palla det. och så säger en annan i nästa inlägg -rasad turbo att vänta inom en månad....


    Vad skall man tro?

  8. #8
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Jag funderar också på ett chip till sommaren, har sökt lite på forumet och läst att originalturbon inte pallar för det höga laddtrycket som ett normalt chip ger och att värmen i turbon blir för hög och därmed så sjunker även effekten.

    Kommer man att "elda" upp turbon om man chippar bilen eller?

    Jag är något förvirrad nu när ena personen säjer -Du kan lungt chippa,motorn kommer att palla det. och så säger en annan i nästa inlägg -rasad turbo att vänta inom en månad....


    Vad skall man tro?
    Ta alla Skoda RS (2.0T FSI) bilar som V-tech har chippat i bara skåne, jag har inte hört någonting om något ras någongång....
    Jag kände mig hel lugn när jag chippad min bil och det har fungerat super bra! Inga problem överhuvudtaget! Finns nog fler här på forumet som kan säga desamma!

  9. #9
    Johan_MK1_83
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Jag funderar också på ett chip till sommaren, har sökt lite på forumet och läst att originalturbon inte pallar för det höga laddtrycket som ett normalt chip ger och att värmen i turbon blir för hög och därmed så sjunker även effekten.

    Kommer man att "elda" upp turbon om man chippar bilen eller?

    Jag är något förvirrad nu när ena personen säjer -Du kan lungt chippa,motorn kommer att palla det. och så säger en annan i nästa inlägg -rasad turbo att vänta inom en månad....


    Vad skall man tro?
    Har kört 6500 mil med BSR programvara och allt funkar klockrent!

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Att vi inte ser några ras ännu på trimmade bilar med original hårdvara beror dels på att bilarna inte gått speciellt länge med trim, samt det faktum att de flesta inte uttnyttjar (som tur är (räddningen!)) den högre effekten speciellt ofta.

    Om det stämmer att laddtrycket ökar med 70 % som det uppges så betyder det ett katastrofalt högre turbovarvtal vid maximal belastning och mycket högre temperatur efter kompressor. Hela höghöjdsmarginalen och antagligen lite till är garanterat borta. Detta innebär inte att man "eldar" upp turbon, utan att man överstiger maxvarvtalet och sträckgränsen för aggregatet. Varje gång man överstiger gränsen så inleds en process som till slut leder till utmattning av kompressorbladen (low cycle fatigue).

    Om man vet med sig att ens körstil inte är allt för aggressiv så finns det god chans att turbon håller i 10000 mil, istället för 30-40000 som i vanliga fall.

  11. #11
    Fredrick
    Gäst
    Varför väljer då chip tillverkarna att lägga laddtrycket över vad turbon klarar av, vaför inte bara lägga laddtrycket inom ramen för vad turbon pallar och nöja sig med det?

    För den lär inte inte ligga på gränsen original.

  12. #12
    Fredrick
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Johan_MK1_83 Visa inlägg
    Har kört 6500 mil med BSR programvara och allt funkar klockrent!
    Då har du enligt DPC ca 3500 mil kvar innan turbon är slut.

    Kan detta verkligen stämma?
    Vet inte alla chip tillverkare vad dom pysslar med?

    På de sidor jag läst så står det ingeting om att bilens livslängd kommer att förkortas, snarare tvärtom att den förblir det samma.

  13. #13
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Då har du enligt DPC ca 3500 mil kvar innan turbon är slut.

    Kan detta verkligen stämma?
    Vet inte alla chip tillverkare vad dom pysslar med?

    På de sidor jag läst så står det ingeting om att bilens livslängd kommer att förkortas, snarare tvärtom att den förblir det samma.
    Dom är som vilket företag som helst...dom vill tjäna pengar.

    Samt att det företag som presenterar högst siffror ,det säljer troligen mer!!

  14. #14
    Fredrick
    Gäst
    Jo men hur långlivade blir företag som säljer en produkt som gör så att motorn rasar?

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Varför väljer då chip tillverkarna att lägga laddtrycket över vad turbon klarar av, vaför inte bara lägga laddtrycket inom ramen för vad turbon pallar och nöja sig med det?

    För den lär inte inte ligga på gränsen original.
    Många av chiptillverkarna mäter inte ens laddtrycket, avgastemperatur, cylindertryck och framförallt inte turbovarvtal. De har dessutom inte tillgång till varken kompressor eller turbinmapp, så de har inga gränser att applicera mot. De saknar överhuvudtaget viktig info angående konstruktionsgränser. Ett exempel är BSR som brukar "låna" kundbilar för att ta fram programvaror och då borrar de knappast i inloppsrör, avgassamlarrör etc för att instrumentera motorn.

    Vid framtagande av en applikation så finns det alltid konstruktionsgränser och emissionslagstiftningar att hålla sig till. Dagens konkurrens tillåter inte någon fordonstillverkare att ha stora marginaler. Men du har en poäng i att det finns en marginal, nämligen höghöjdsmarginalen, som man har tummat bort. Låt säga att kompressorn tål 87 % av maxvarvtalet oändligt många gånger. Då lägger tillverkarna ut motorn på säg 85 % på havsnivå. Dvs du har 15 % kvar till maxmax. Men varje gång varvtalet överstiger 87 % av maxvarvtalet, som man skulle kunna kalla sträckgränsen så deformeras kompressorhjulet en aning. Denna övning kan utföras X antal gånger. Sedan är det adjöss med turbon.

    Det är ingen tillfällighet att 2.0TFSI redan i 220 hk utförande har fått en annan turbo, llk, lagerytor, kolvbultar och mycket annat.

    Sedan så ska ni inte haka upp er på hur många mil er turbo klarar med uppdaterad programvara. Er körstil avgör sträckan mer än uppdateringen i sig.

    Den hårda sanningen är det förekommer chiptillverkare som varken har resurser eller kunskaper för den verksamhet de bedriver.

  16. #16
    Fredrick
    Gäst
    Det låter rimligt det du skriver... kanske skall lägga trim tankarna på hyllan då..

  17. #17
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Det låter rimligt det du skriver... kanske skall lägga trim tankarna på hyllan då..
    DPC jobbar på Motorlabb med just denna typ av projekt.


    Boris här på forumet körde 2 veckor med "steg 3" på en rätt ny passat innan turbon rasade pga högt laddtryck = övervarv

    Blev en dyr affär.


    Kan ju säga att det rasar fler motorer än vi får reda på.

    Finns säkert en 10st "disco potato 28RS" killar här på forumet som rasat sina motorer.

    Tex
    GTI "dani" fick sin motor sprängd under mappningen.
    Stake vek sig.

    En känd A3 med 18T sköt sin motor efter 5 min in i mappningen pga att en ventil släppte tallriken.

    Känd civXXX sponsrad rasade sin 19T uppgradering ute på motorvägen.

    Känd Audi TT med Revo sköt turbon pga avgastemp och övervarv.





    Men om man kör med huvudet och inte boostar längre sträckor tex 200kmh i 20 sekuner etc då även UHR chipade saabar har 1050c+avgastemp när orginal inte går över 930c på samma test så klarar sig bilen fint med lätt forkortat livslängd ....vad det nu innebär. )

  18. #18
    Fredrick
    Gäst
    Jag tänkte på ett steg 1 bara för att få lite mera klipp i bilen, jag ligger väldigt sällan eller aldrig och pressar i 200km/h och jag kör med huvudet...

    En sak som slog mig också är ju att billtillverkarnas tester de gör på sina motorer är väl ganska elaka för att även hålla när det sitter en idiot bakom ratten?

  19. #19
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrick Visa inlägg
    Jag tänkte på ett steg 1 bara för att få lite mera klipp i bilen, jag ligger väldigt sällan eller aldrig och pressar i 200km/h och jag kör med huvudet...

    En sak som slog mig också är ju att billtillverkarnas tester de gör på sina motorer är väl ganska elaka för att även hålla när det sitter en idiot bakom ratten?
    Läst tidigare på vortex att just steg 1 oavsett bilmärke stressar motorn mer än steg2-3 då det endast är högre ladd på steg 1.

    Dvs ingen modd för att få bort värmen!!!! tex större avgas

  20. #20
    NeXeN
    Gäst
    Vad ska man köpa då för att få lite mer effekt i 1,8T?
    Är det bättre att köpa större spridare+turbo+soppa pump+avgasystem och sen göra en mappning med org sprut?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin