Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136

    Haldex problem! nån som är insatt?

    Har en Golf V6 4-motion. har ju bara kört på asfalt med fäste sen ja köpte den så har ju inte redigt testat 4wd:n precis. men min "antisladd" lampa lyser, den trekanten med utropstäcken i. Kollade det i felminnet och det är tväraxlerationsgivaren som de var fel på tror den sitter på rattstången eller nått.. men tänkte som så att de är ju bara till antispinnet. så ja har inte bytt den än.. men nu kom ju som sagt det lite snö, så då var de ju ut å testa 4wd tänkte ja :P men inte då driver inte ett skit bak.. så frågan är när tväraxlerationsgivaren är paj slår den ut hela haldexfunktionen som nån säkerhetsåtgärd... eller har helt enkelt kardan gått av ha!! =)

    någon som vet annars får ja forska i det när veckan kommer för de här går ju inte ha!

    nrb

  2. #2
    onk
    Gäst
    tss... nybilar...

  3. #3
    DennisV6
    Gäst
    Ja.. Nya bilar är bara skit! Rostiga Jetta, är det som gäller!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tväraxelartionsgivaren sitter till höger i bilen bakom handsfacket.

    Ang att den bara driver fram , kolla säkringen till haldexsystemet så den är hel , är den paj driver den bara fram. (Förutsatt att all hårdvara i form av axlar och drivknutar är hela).

    Kommer inte ihåg vilken säkring det var.....någon annan kanske har den infomationen i minnet.

    Jag tror det är säkring Nr 31 efter närmare efterforskning.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-11-11 klockan 01:53.

  5. #5
    onk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DennisV6 Visa inlägg
    Ja.. Nya bilar är bara skit! Rostiga Jetta, är det som gäller!
    Haha, skämt grabben Han har ju själv en rostig jetta så jag tror han inte tar illa upp...
    Eg e jag bara avundsjuk för att hans v6 går som faan

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Daniel Simmerfors
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    22
    Jag är insatt i haldex kopplingen men inte all kringutrustning.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    okej... naa säkringen var hel. men frågan är om den bara driver fram i nån slags nödläge när den har ett elektriskt fel i systemet...

    nrb

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Den driver inte bak för att haldex-systemet jobbar ihop med ESP/ABS-systemet och är det då fel i ESP/ABS delen så kommunicerar den med haldexen och det slutar fungera.
    Det som gör att haldexen får signal att koppla till är att ABS:en registrerar att
    framhjulen snurrar fortare än bakhjulen.Kommunikationen sker via CanBus.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    oj tack för ett sådant bra svar nu känner ja mig lite lyckligae en ny tväraccelerationsgivare kommer imorrn... hoppas bara snön ligger kvar lite till

    nrb

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    jahopp verkar inte som att den vill bli fyrhjulsdriven.... Golf v6 2 motion...

    har bytt tväraccelaerationsgivaren nu... me allt där till.

    men inte då den driver bara fram.. och nu lägger den upp "kopplig defekt, mekaniskt fel" i felminnet för haldexen. efter lite tester så kommer man fram till att det är ställmotorn för oljetrycket i bakaxeln som är paj. vilket medför byte av hela elklumpen på bakaxeln. Ringde till Ace Competition för dom har ju uppgradering till haldex som kan vara kuliga. och dom hade varit me om 2 fall där dom fått byta hela elenheten för att få den börja driva.. bra tänkte ja då kan man ju få ännu mer nöje på samma gång.. men sen ringer ja till en Aktotiserad VAG verkstad (rätt stor) å dom har bara varit med om ett haldex haveri.. å då bytte dom hela bakaxeln.. klumpen elenhet ja rubbet. så han trodde ja skulle behöva de. vilket medför JÄTTE dyrt... men dom på Ace sa att själva lamellpaketet tål mycket så de går nog inte sönder, för de ja misstänker är att dom aldrig har bytt olja i min, och det är det som förstört den. Så frågan är till nån som varit med om det eller har erfarenhet. ska ja testa och bara byta elenheten eller ska ja byta hela skiten?

    nrb

  11. #11
    Nollander
    Gäst
    Jag skulle tro att du bara behöver byta elenheten.

    De stämmer bra de ACE säger att lamellpaketet tål mycket, har för mig att hela drivlinan ska klara en bra bit över 350hk men de är kopplingen som säger ifrån först.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    tackar. så me kopplingen menar du elenheten?

    nrb

  13. #13
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golfaren Visa inlägg
    tackar. så me kopplingen menar du elenheten?

    nrb

    Nääe, menar den vanliga kopplingen, den du använder vid växlingar.

    Tror den pallar bara en it upp mot 250hk sen slirar det...

    (inte säker på siffrorna..)

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    aaahaaa =) aa okej aaa ska nog fixa en ny eldel å hoppas på att det löser sig då .

    //Rikard

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Det sitter en liten pump på sidan av el-enheten och den har vi bytt ett par gånger här på jobbet på bilar som tappat drivningen bak.

    Den sitter bara med två skruv så den är enkel att ta bort och titta över.
    När den är lös sitter det en liten skruv som ska lossas för att få av täckkåpan
    på den. När kåpan är lös kan man använda luktsinnet för att se om den är slut för den luktar elbrand isåfall.

    När pumpen är ur måste man byta olja i haldexen då den rinner ur, byt även
    filter. Filtret lossas med ett specialverktyg som man kan muta nån vw mek. för att få låna då det inte går utan...

    Kan även tillägga att jag råkar ha en Haldex klump liggandes med defekt pump på, resten är OK. Ifall det krisar kanske jag kan sälja den...
    Den kommer från en Golf V6 4Motion -00.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    okej låter bra men om det är oljepumpen du menar så har vi provkört den genom ett vag instrument och den "surrade" eller kan den vara paj ändå även fast den "surrar" aa skadar ju inte å kolla upp den ändå..

    återkommer till dig ifall ja behöver en klump

    nrb

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Pumpen kan gå när man kör komponent kontroll men den går ofta för sakta pga dåliga släpkol/lindingar.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    okej okej tack för bra svar... så pumpen går att köpa lös alltså? aaa ska la ta bort och lukta på den då

    nrb

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Japp! Den kan köpas lös men den är inte billig direkt...
    Art.nr: 02D-525-557 kostar 4434:-

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Rikard Nilsson
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    136
    hehe aaa kolla precis åxå upp va de kostade aaa får ta bort å luckta påd en först...

    nrb

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin