Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Thomas
    Gäst

    Skillnad på koppling?

    Är det någon skillnad på en koppling till en EG(1.6 gti)motor och en vanlig EM(75hk 1.6)? Eller kan man göra något på oringal kopplingen som gör att den "blir bättre"?

    //Thomas

  2. #2
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Verkar vara likadan på EG som EM original. För en bättre koppling är det nytt som gäller, och/eller kraftigare beroende på hästkrafter och vridmoment.

    Kraftigaste Sachs har tål ca 220-230Nm med tryckplatta och sinterlamell.

  3. #3
    Thomas
    Gäst
    ok, måste dra ut och köra mera med den. Ibland så spinner den på kopplingen och ibland inte. Vajern är rätt spänd och allt. antingen är det olja på kopplingen, men då borde den ju spinna varje gång man gasar. Motorn jag har är en EM som är trimmad ca 30hk.

    //Thomas

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Satsa på att stoppa dit en 210mm gti koppling!
    Är väl 200mm koppling på 1.6l vanlig/gti tror jag och 210mm på 1.8l gti!
    Bättre Begagnat svänghjul o tryckplatta och en ny lamell så håller de nog i för din effekt utan större problem!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag har en fräsh EG koppling med och ett lättat svänghjul till salu.
    Lamellen och tryckplatta köptes ny 2003 och har gått ca 500 mil sedan dess.

  6. #6
    Sebbe
    Gäst
    Jag har en koppling från EG (200 m.m.) till salu, köpt i slutet av förra sommaren (2006). Rullat ca 500 mil. Finns på annons här. Har även en kraftigare lamell till JJ (210 m.m.), rullat ca 30 mil, men med olja på. Också till salu.

    Angående sliret så kan det vara så att det bara slirar ibland, oftast när man kört ett tag och oljan blivit varm. Min koppling slirade bara när motorn var varm och bara på 5:an och bara över 4000 rpm när det var olja på den.

  7. #7
    Thomas
    Gäst
    Ok, ska köra mera och undersöka saken. Sen får jag se hur jag gör kanske det blir en koppling från gti 8v?
    Tack för alla svar!

    //Thomas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin