Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41
  1. #1
    _Putte_
    Gäst

    Hjälp! Gti 16v PL Startar ej!

    hej!
    som rubriken lyder, min bil går inte att starta.
    i fredags efter jobbet åkte jag hem och körde in bilen i garaget direkt för att montera in nya stereon. efter att fått ut den gamla och upptäckty vilken (rent ut sagt) skit dragning som var gjord till kablarna så bestämde jag mig raskt för att gör-om-gör-rätt. drog helt ny strömkabel direkt från batteriet, tändning från 12v uttaget i kupeén och jord från jord punkten under instrumentbrädan. efter allt var klart snyggt och prydligt monterades nya stereon in och installerades.
    Nu till saken, när jag skulle backa ut bilen igen på parkeringen så startade bilen som vanligt iegn för att i samma sekund dö. Den går som vanligt på startmotorn och det låter iallafall som att bränslepumpen går, kan ha fel men den tycks höras. kollat säkringar och dyl men utan resultat!
    Bittert! var så nöjd...
    nån som kan vara en verklig stjärna och försöka hjälpa mig till rätta igen.

  2. #2
    _Putte_
    Gäst
    Ingen som kan ha nån aning? måste verkligen få igång den!

  3. #3
    _Putte_
    Gäst
    ingen som kan ha någon aning eller haft samma sorts problem?

  4. #4
    _Putte_
    Gäst
    det låter som att bränslepumpen surrar underbilen när man vrider på tändingen, kan det vara bränslepumsprelät? nåt annat?

  5. #5
    Johahl
    Gäst
    Hade ett liknande fel på min mk2 CL, det som strulade då var en 3 polig kontakt till fördelaren som var erjad. Ta bort den och kolla ner i kontaktstycket o gör rent !

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Tyvärr inte, beskriv gärna mer vad du rörde och vilka sladdar du höll på med...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Björn Eriksson
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    57
    Kollat gnista lr om de kommer fram nån sås ?

  8. #8
    _Putte_
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Tyvärr inte, beskriv gärna mer vad du rörde och vilka sladdar du höll på med...
    den enda sladden jag gjorde något vesäntligt med var ju den blå/vita som går till 12V uttaget i askoppen. jorden drog jag ju direkt från stereon till en jordpunkt under instrumentbrädan och plusen drog jag direkt till batteriet, det sitter ju ett gammalt kodlås på bilen men det är bort kopplat, kan ju inte vara något med det tycker jag.

  9. #9
    _Putte_
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Jetta Visa inlägg
    Kollat gnista lr om de kommer fram nån sås ?
    har tyvärr inte haft några verktyg hemma för att kolla mer om gnista och bränsle..

  10. #10
    _Putte_
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Johahl Visa inlägg
    Hade ett liknande fel på min mk2 CL, det som strulade då var en 3 polig kontakt till fördelaren som var erjad. Ta bort den och kolla ner i kontaktstycket o gör rent !
    men det känns ju komstigt att den ska spöka nu, fast det är självklart ärt en koll! ut i garaget på engång och kolla det!

  11. #11
    _Putte_
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av _Putte_ Visa inlägg
    men det känns ju komstigt att den ska spöka nu, fast det är självklart ärt en koll! ut i garaget på engång och kolla det!

    kontakten såg bra ut! inga konsigheter.
    en fråga bara? om det nu är kodlåset/startspäären som har på något sätt "aktiverats", visst ska inte pumpen gå då?
    blir inte klok på det här felet!

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    om startspärren aktiveras startar bilen till för att sen dö... (pumparna går inte!)
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  13. #13
    _Putte_
    Gäst
    jo precis, men ska pumparna surra till när man vrider på tändingen då?
    märkligt!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    säker på att det är pumparna och inte tomgångsventilen som surrar bredvid insuget?

  15. #15
    _Putte_
    Gäst
    det surrandet kommer underifrån, från höger bakhjkul, kan inte tänka mig att det kan vara så mycket annat än bränslepumpen...

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av _Putte_ Visa inlägg
    den enda sladden jag gjorde något vesäntligt med var ju den blå/vita som går till 12V uttaget i askoppen.
    Jag kan inte säga om det har med dina startproblem att göra eller ej,
    men den grå/blå kabeln som går till Cig-tändaren är instrumentbelysning, inte tändningsspänning. Om du plockar ut för mycket ström från den så kommer du att bränna reostaten i ljusknappen.

  17. #17
    _Putte_
    Gäst
    okej okej, jamen då kopplar jag bort den från den! tack för att du sa till!
    men visst borde inte pumparna gå om kodlåset skulle varit aktiverat!? blir bara så fundersam!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    de går ju ca en sekund sen slutar den tills du startar maskinen..

  19. #19
    _Putte_
    Gäst
    nu hänger jag inte med riktigt,? går ca en sekund sen slutar den tills du startar maskinen? jag förstår inte..

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    ja när du slår på tändingen startar pumpen för att skapa tryck och stängs sedan av tills du startar motorn..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin