Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Linus_R32DSG
    Gäst

    "Köra in" ny bil

    Min nya R32 DSG anländer snart. Bör jag köra in motorn innan jag varvar ur den i "S"- läget. Tips om hur man behandlar en fabriksny bil emottages tacksamt då jag aldrig ägt någon förut.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Det brukar stå i "serviceboken" hur man ska köra dom första milen.

  3. #3
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linus_R32DSG Visa inlägg
    Min nya R32 DSG anländer snart. Bör jag köra in motorn innan jag varvar ur den i "S"- läget. Tips om hur man behandlar en fabriksny bil emottages tacksamt då jag aldrig ägt någon förut.
    Gasa till det rasar
    Du har ju nybilsgaranti i 2 år så det är bara köra på!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade kört lugnt, det är dock inte kul om det rasar, då står du utan din bil och vad gör du då ? Cyklar ?

    Nä men det står i din instruktionsbok, annars ring volkswagen. =)

    Kör lugnt och kolla oljan då och då.

  5. #5
    adis
    Gäst
    Motor 0-150mil:
    Det normala för en motor brukar vara det första 150 milen. 0-100 mil skall man inte ge full gas och undvika höga varv. 100-150 mil kan man börja utnytja motorns kapacitet. I början är friktionen högra innan alla delar har anpassat sig till varandra.

    Bromsbelägg 0-30mil:
    Nya bromsbeläggen måste slippas in.

    Däck 0-50mil:
    Måste köras in för bättre väggrepp.


    Lycka till med nya bilen!!!
    Fyrhjulsdrift lagom till vintern, kul.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av magoo Visa inlägg
    Jag åkte till en bandag på Anderstorp ett par dagar efter att min nyrenoverade och nytrimmade motor var klar och den går bra än idag. ;-)

    Kompisen som byggde min motor var också motorbyggare till ett Porscheteam och de sysslade aldrig med inkörning. Full gas direkt bara!

  8. #8
    pa_forsgren
    Gäst
    Motorer som körs in "hårt" får ofta bättre effekt, enligt en kompis som jobbat på en motorfabrik. Om livslängden blir kortare visste han inte, för dessa motorer körs motsvarande 4000-5000mil.

    /Pär
    Senast redigerad av pa_forsgren den 2007-10-26 klockan 13:03.

  9. #9
    outlaw
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linus_R32DSG Visa inlägg
    Min nya R32 DSG anländer snart. Bör jag köra in motorn innan jag varvar ur den i "S"- läget. Tips om hur man behandlar en fabriksny bil emottages tacksamt då jag aldrig ägt någon förut.
    När den är varmkörd första gången så är de bara å ge på den !! Har alltid fungerat å gott som bäst då !!

  10. #10
    Joda
    Gäst
    Jag gav fullt direkt efter min helrenovering, när motorn blivit varm alltså.

    Mina bekanta (både hobbymekers och proffs) kör efter samma princip!..

    /Johan

  11. #11
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Jag hade kört lugnt, det är dock inte kul om det rasar, då står du utan din bil och vad gör du då ? Cyklar ?

    Nä men det står i din instruktionsbok, annars ring volkswagen. =)

    Kör lugnt och kolla oljan då och då.
    När hans bil har rasat så tar han ut en hyrbil på mobilitetsgarantin så länge bilen är på verkstad

  12. #12
    Linus_R32DSG
    Gäst
    Tack för bra svar!
    Har dock inte helt bestämt mig för hur jag ska göra, men det lutar åt några mils (10-15) lugn körning för att sedan släppa alla 250 pollarna lösa. Måste ju gasa lite innan snön kommer :-)

  13. #13
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linus_R32DSG Visa inlägg
    Tack för bra svar!
    Har dock inte helt bestämt mig för hur jag ska göra, men det lutar åt några mils (10-15) lugn körning för att sedan släppa alla 250 pollarna lösa. Måste ju gasa lite innan snön kommer :-)
    Det blir nog roligt för dig när snön kommer med

    Lycka till med nya kärran!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin