Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Biltema-olja

  1. #1
    HBack
    Gäst

    Biltema-olja

    Tänkte köpa 4l semisyntetisk motorolja 10W-40 á 140 kr från Biltema till en Golf III -95. Ringde och pratade med pappa och han blev väldigt skeptisk mot oljan och sa att han skulle valt en olja som är välkänd (dyr alltså). Borde jag köpa en dyrare olja med "märke"? Är t.ex. Castrols oljor "bättre" än Biltemas?

    Skulle vara intressant med lite kommentarer.
    Senast redigerad av HBack den 2007-05-09 klockan 22:04.

  2. #2
    Klingan
    Gäst
    Har diskuterats i en lång tråd på gammla forumet, där kan du ju kolla om du är intresserad av lite läsning.

    När jag väljer olja går jag endast på dom olika certifieringar som finns och att dom klarar dom krav jag ställer.

  3. #3
    mejn
    Gäst
    Inga problem med biltemas olja,, jag har nog lagt åtminstone 3´500mil bakom mig med min nuvarande och det är inte dom snällaste milen. Har varierat mig lite mellan mineral del och helsyntet och det har inte varit några bekymmer..
    Har kört tidigare bilar på deras olja också utan problem.



    Då kör vi igång igen då =)

  4. #4
    HBack
    Gäst
    Den gamla tråden fungerar inte att öppna för mig (alla andra gamla trådar fungerar).

    Kan oljorna skilja sig även om klassningen är samma (livslängd osv)? Är delsyntet rätt val för en Golf III:a som gått ~15000 mil eller ska man satsa på en mineralolja? (mineraloljan hade lägre klassning vad jag kunde se på Biltema)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är denna tråd en Teknik-fråga?

  6. #6
    Skooghe
    Gäst
    Vad jag har fattat så är syntetolja ofta av högre kvalitet än mineralolja? Eller har jag fel?

  7. #7
    HBack
    Gäst
    Jag kollade i instruktionsboken och där stod det oljan ska följa VW:s klass 500 00. Kollade på Shell Helix Plus 10W-40 som enligt hemsidan "överträffar" specifikation VW 500.00 och 505.00. Denna har klassningen API SL/CF och ACEA A3/B3/B4. Biltemas olja har klassning ACEA A3/B3 och API SL/CF vilket därmed är samma som Shells (det sista B:et är väl för dieselmotorer va?). Men är det något annat som kan skilja som inte är med i klassningen? Shells datablad lovordar ju givetvis sin egen olja.

    Om jag låter Shell rekommendera olja till bilen så tycker dom att det ska vara en helsyntet men är inte delsyntet att föredra när bilen har några år på nacken?
    Senast redigerad av HBack den 2007-05-09 klockan 23:39.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Varför chansa?????
    Köp ett känt märke.... SÅ mycket dyrare blir d ju inte
    Biltema varierar säkert mellan gångerna....
    Jag var snål å köpte lite delar på Biltema för ett tag sedan, nu 20 mil senare ångrar jag mig starkt.
    Kommer bli MYCKET dyra delar nu när jag får köpa samma prylar igen "INTE Biltema" å göra ny hjulinställning


    Citat Ursprungligen postat av HBack Visa inlägg
    Jag kollade i instruktionsboken och där stod det oljan ska följa VW:s klass 500 00. Kollade på Shell Helix Plus 10W-40 som enligt hemsidan "överträffar" specifikation VW 500.00 och 505.00. Denna har klassningen API SL/CF och ACEA A3/B3/B4. Biltemas olja har klassning ACEA A3/B3 och API SL/CF vilket därmed är samma som Shells (det sista B:et är väl för dieselmotorer va?). Men är det något annat som kan skilja som inte är med i klassningen? Shells datablad lovordar ju givetvis sin egen olja.

    Om jag låter Shell rekommendera olja till bilen så tycker dom att det ska vara en helsyntet men är inte delsyntet att föredra när bilen har några år på nacken?

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Man kan inte jämföra biltemas oljor med biltemas verktyg och biltemas bildelar.

    Det är STOR skillnad mellan de sakerna.

    Jag har köpt bildelar som fungerat i flera 1000 mil, och sedan har ja fått saker som bara hållt 10 mil, så det kan variera, lika precis som att Volkswagens skitgasvajer till min Golf inte håller.
    Har senaste året 2006, bytt 2 gasvajrar. (ej normalt)
    Sedan ja köpte min Golf IV så har ja nu averkat 5st totalt.

    För att återgå till ämnet så kan du köpa Biltemas olja om du nu inte använder bilen till mer än bruksbil. Jag hade då valt Delsyntet till din bil.
    Fungerar bäst till gammal bil.

    Ska du köra hårt och racing så kan du nog kolla till lite dyrare märken.
    Jag hade gjort det även om nu tester skulle visa att biltemas är lika bra som castrol m.fl.

    Ibland får man vad man betalar för, men i ditt läge hade ja kunnat välja blitema. Kör själv med det i min vinterbil och den går som en klocka och läcker ingen olja. =) Har startat och gått mjukt i 3 år nu typ.

  10. #10
    Sebbe
    Gäst
    Då var vi igång med världens jobbigaste diskussion igen. "Biltemas olja". Det finns nog en tråd på varenda bilforum om den Och ALLA har olika åsikter.

    Jag använder Biltemas motorolja. Varför. Jo, för den har alltid fungerat bra i alla bilar jag provat den i.

    Jag kommer aldrig mer att använda Biltemas växellådsolja. Varför? Jo, jag gjorde det en gång och det fungerade inte speciellt bra.

    Hade jag haft en "banbil" eller en svindyr "sportbil" eller motsvarande hade jag antagligen köpt den dyraste oljan jag kunnat hitta för ändamålet. Varför? Jo, för man får det man betalar för.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Birgerson
    Ort
    Falun
    Inlägg
    17
    Det finns nog många med varierande erfarenheter av biltemas prylar. Många av dessa är negativa av ren princip bara för att det står biltema på produkten. Dessa ska man inte föra en diskussion med vad gäller deras produkter.
    Vad gäller biltemas olja har jag kört många banmil med deras helsyntet och bilen är hur frisk som helst.

    birger

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Citat Ursprungligen postat av HBack Visa inlägg
    Den gamla tråden fungerar inte att öppna för mig (alla andra gamla trådar fungerar).

    Det är likadant för mig men testa att öppna med Morzilla Firefox istället för Internet Explorer, det brukar bli så med IE när trådarna drar iväg i antal inlägg

    http://www.download.com/3120-20_4-0....refox&tag=srch

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Varför? Jo, för man får det man betalar för.
    Får man? Hur kan två oljor med samma specifikation vara olika bra?
    Visst, Mobil1 dunken är nog kralligare och kanske boostar det känslan av exklusiv bil något med dyr olja i motorn.

  14. #14
    Mackan134
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av HBack Visa inlägg
    Tänkte köpa 4l semisyntetisk motorolja 10W-40 á 140 kr från Biltema till en Golf III -95. Ringde och pratade med pappa och han blev väldigt skeptisk mot oljan och sa att han skulle valt en olja som är välkänd (dyr alltså). Borde jag köpa en dyrare olja med "märke"? Är t.ex. Castrols oljor "bättre" än Biltemas?

    Skulle vara intressant med lite kommentarer.

    Tjena, jag har jobbat på biltema. Statoil levererar till Biltema som i sin tur får sin olja från Castrol

  15. #15
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Får man? Hur kan två oljor med samma specifikation vara olika bra?
    Visst, Mobil1 dunken är nog kralligare och kanske boostar det känslan av exklusiv bil något med dyr olja i motorn.
    Precis! =)

    Oftast får man det. Undantag finns alltid.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Får man? Hur kan två oljor med samma specifikation vara olika bra?
    Visst, Mobil1 dunken är nog kralligare och kanske boostar det känslan av exklusiv bil något med dyr olja i motorn.
    Det är tilolsatserna i oljan som skiljer åt!

    Jag har åkt både bana och gata med Feltemaoljor.
    Fundegerar fin fint att köra med.
    Beror på vad man skall ha den till.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Anders Throzell
    Ort
    Utlandet
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av Klingan Visa inlägg
    Har diskuterats i en lång tråd på gammla forumet, där kan du ju kolla om du är intresserad av lite läsning.

    När jag väljer olja går jag endast på dom olika certifieringar som finns och att dom klarar dom krav jag ställer.

    själv så är jag en sådan sopm betalar för märket, så jag vet vad jag får.. (men vet man det) , man kontrollerar ju inte direkt vätskan..

    offtopic:
    Var i vimmbery i Fredags, såg din Golf åka runt en del..
    + såg även en lila Corrado..
    du såg säkert inte min parkerade variant ;-)

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Det är tilolsatserna i oljan som skiljer åt!
    Visst Lillen, men nu ska väl inte oljan användas i känsliga Ferraris eller liknande?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Barry Visa inlägg
    själv så är jag en sådan sopm betalar för märket, så jag vet vad jag får.. (men vet man det) , man kontrollerar ju inte direkt vätskan..
    Kollar du specifikationen så vet du vad du får, oavsett om det står Castrol eller Agrol på dunken. http://www.agrol.se/

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Visst Lillen, men nu ska väl inte oljan användas i känsliga Ferraris eller liknande?
    Öhhh neee.
    Men du kanske kör spillolja i din fina Golf åxå?????

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin