Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    ivah
    Gäst

    Vinterförvaraing av bil, tips och råd !

    Nu ska bilen vinterförvaras inom de närmsta dagarna.
    Har en liten lista på vad jag tänkt göra.

    * Tvätta, städa och putsa upp bilen rejält
    * Kapell över bilen. OBS ! Ett som inte är tätt, alternativt några lakan etc
    * Stoppa i ett par torrbollar - så det inte blir massa fukt i bilen
    * Fylla tanken till bredden - för att minimera risken att det blir kondens
    * Byta oljan till någon billig variant som får vara i under vintern. Oljan byts givetvis direkt till ny fräsch när bilen ska fram, samt filter, stift osv.
    * Slå i olja i loppen och dra runt motorn lite - Finns de som påstår att man ska låta den stå med stiften ur och bara trasor i tändstiftshålen, så motorn kan "andas". Någon som har några tankar om detta ?
    * Palla upp bilen så stötdämparna får hänga fritt
    *Ta ur batteriet

    Hmm, ja det var väl det.. Någon som har några synpunkter på det, något att tillägga kanske ? :O
    Har säkert glömt någonting super viktigt :-)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Har säkert glömt någonting super viktigt :-)
    *Vet inte om det är superviktigt men.....har du sommarblandad spolarvätska , så töm spolarvätskebehållaren.
    Den fryser annars lätt sönder ifall bilen står utomhus/kallgarage även pumpen brukar ha en tendens att frysa sönder. (Helst om den har några år på nacken & plasten är skör).

    *Kolla kylarvätskan och dess fryspunkt samt att den är fräsch.

    *Gå ut i bilen och motionera handbromsen lite då och då , annars kärvar ok/vajrar lätt ihop över vintern.
    Skadar inte att spruta rostolja i okens handbromsmekanism när du ställer bort den.

    Här finns fler tips : http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=41
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-10-24 klockan 19:30. Anledning: stava korrekt och skriva snabbt är inte min grej.

  3. #3
    maximal
    Gäst
    * Palla upp bilen så stötdämparna får hänga fritt

    ska inte dämparna stå i "normalläge" men HJULEN hängande fritt, vill minnas att jag läst det här på gti klubben.....

  4. #4
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av maximal Visa inlägg
    * Palla upp bilen så stötdämparna får hänga fritt

    ska inte dämparna stå i "normalläge" men HJULEN hängande fritt, vill minnas att jag läst det här på gti klubben.....
    OKej ? :S Vad ska det vara bra för då ? ÄR det pga att däcken inte blir så runda så är det skitsamma.. ska ha skitdäckpå endå så :P

    Annars så tex snöskotrar ska man palla upp så dom får hänga fritt. Tänkte om det var samma princip här.

    Blir att ha den på marken enligt FAQen
    Senast redigerad av ivah den 2007-10-25 klockan 01:58.

  5. #5
    ivah
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    *Vet inte om det är superviktigt men.....har du sommarblandad spolarvätska , så töm spolarvätskebehållaren.
    Den fryser annars lätt sönder ifall bilen står utomhus/kallgarage även pumpen brukar ha en tendens att frysa sönder. (Helst om den har några år på nacken & plasten är skör).

    *Kolla kylarvätskan och dess fryspunkt samt att den är fräsch.

    *Gå ut i bilen och motionera handbromsen lite då och då , annars kärvar ok/vajrar lätt ihop över vintern.
    Skadar inte att spruta rostolja i okens handbromsmekanism när du ställer bort den.

    Här finns fler tips : http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=41
    Kanon !
    Det med handbromsen hade jag faktiskt inte alls tänkt på
    Såg i FAQen att man kunde fetta in bromsskivorna. Är det helt wasted att göra det för "bara" 6 månader eller kan det vara värrt det. Vill ju givetvis inte att mina fina skivor ska rostiga och fula

  6. #6
    lordnisse@
    Gäst
    Kanske musfällor laddade med något gott,beror ju lite på var du förvarar bilen.

    //Henrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin