Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901

    Ny Cupra Born, som kompis till min R.. :)

    Hur gick det här till :/

    En Cupra Born E-Boost med nya 20"are direkt för att få ner Rangen!

    Kan bara hålla med är galet skönt att glida runt i stan med el, känns som 90% av livet skulle man klara med en sådan..

    Men Golfen som är samma peng som jag också har.. ca 600k. Är ju så mkt mer bil för pengarna ( svårt att se hur man ska klara sig med en bil som har en toppfart på 160 som Cupran har, blir inge Mantorp kan man säga.)..

    Men en kombo med dessa 2, var ju faktiskt rätt kul.. .. Men Cupran ska bytas nästa år mot en IDGTI eller liknande...

    Namn:  PhotoCollage_1713714115181.jpg
Visningar: 181
Storlek:  504.4 KB

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Om man tycker 20" hjulen ser små ut på Cupran...

    Så kan jag säga att hjulhusen är knas stora på ID bilarna

    För markfrigången är nästan 4cm lägre än Golfen, så tar nästan i .... Så hög men ändå låg...
    Namn:  IMG_20240328_160948_762.jpg
Visningar: 180
Storlek:  832.4 KB

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 192
    Jo, så är det på många bilar idag. Om det inte är rena SUV:ar så ska det ändå efterlikna en sådan eller en crossover som fortfarande har en del drag från SUV:arna. Jag är inte helt förtjust i den trenden...

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jo, så är det på många bilar idag. Om det inte är rena SUV:ar så ska det ändå efterlikna en sådan eller en crossover som fortfarande har en del drag från SUV:arna. Jag är inte helt förtjust i den trenden...
    Nej gillar inte heller den trenden , man får hoppas att de få ner höjden på bilarna och luftmotståndet. För jäkla var allt är känsligt i en elbil, man märker ju förbrukning ökning i motvind..haha...den har man ju aldrig gjort förut...

    Men en sak, de är galet smart byggda denna "id3" bilar. Denna är ju exakt lika lång som Golfen!. Men baksäte som en en Passat och större baklucka...

    Sen jävla skön att köra, Tänk mot Ibizan jag hade innan på lån, satan den var trööött.. .Tom Golf R känns trött till vardags nu :/..

  5. #5
    Medlem Nille1s avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Peter Nilsson
    Medlemsnr
    5083
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    52
    Jag känner igen din sista kommentar från id3:an jag hade. Är inte alls så med ”höghuset” (Q4 som jag har nu). ��
    Mk8 R Performance Pack Black Style

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Citat Ursprungligen postat av Nille1 Visa inlägg
    Jag känner igen din sista kommentar från id3:an jag hade. Är inte alls så med ”höghuset” (Q4 som jag har nu). ��
    HAha, ja varför måste man bygga bilarna så höga?, jag behöver inte ha hatt på min när jag kör

    Blir ju så uppenbart, när man ställer Born och Golfen bredvid . lägre markfrigång på Bornen men högre takhöjd...

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 905
    Jag kör en Tiguan II och det går definitivt inte att ha hatt på, jag har nog ca 5 - 7 cm till taket. Jag älskar min SUV och det kommer garanterat bli en igen. Tror inte jag är ensam om det...

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag kör en Tiguan II och det går definitivt inte att ha hatt på, jag har nog ca 5 - 7 cm till taket. Jag älskar min SUV och det kommer garanterat bli en igen. Tror inte jag är ensam om det...
    Därför jorden kommer går under.. Alla ska åka 2tons Stora Suvar... .. Fur fan kunde familjer överleva att åka 140i förr ..

    Cupran är galet sportig, så sätter jag sätet lägst. Så är det 2dm takhöjd...haha...helt nödvändigt?!.

    Ja SUV trenden är väll allmänt känd att den måste minskas för att få ner klimat påverkan...och förbrukningen...

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 905
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Cupran är galet sportig, så sätter jag sätet lägst. Så är det 2dm takhöjd...haha...helt nödvändigt?!.
    Men det är så jag inte vill sitta mer. Har gjort det med i stort sett alla tidigare bilar, sätet i botten för att få plats med kroppen och huvudet. Jag är så förbannat trött på att krypa in i bilen och sitta på golvet. I Tiguanen sitter jag som en kung, och det är underbart när man börjar komma upp lite i åren och ryggen inte är i bästa skick. Min Tiguan fyller snart 8 år och jag vet jäklar i det inte vad nästa bil ska bli som ersättare? Jag har ingen möjlighet att varken ladda hemma eller på jobbet, så någon elbil varken kan eller vill jag ha som det är nu och någon hybrid med 2 motorer att serva blir det inte.
    Jag ska försöka behålla denna bilen några år till och då förhoppningsvis har det kommit någon bättre lösning på drivmedel?
    Kanske elbilen utvecklats så mycket att kapaciteten blivit mycket bättre, batteriet går att supersnabbladda och priserna inte ökar mer?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 330
    (ID.4 borde väl vara en given uppföljare på Tiguan )

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 905
    Exakt, men det är ju en elbil som jag inte har möjlighet att ladda.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Men det är så jag inte vill sitta mer. Har gjort det med i stort sett alla tidigare bilar, sätet i botten för att få plats med kroppen och huvudet. Jag är så förbannat trött på att krypa in i bilen och sitta på golvet. I Tiguanen sitter jag som en kung, och det är underbart när man börjar komma upp lite i åren och ryggen inte är i bästa skick. Min Tiguan fyller snart 8 år och jag vet jäklar i det inte vad nästa bil ska bli som ersättare? Jag har ingen möjlighet att varken ladda hemma eller på jobbet, så någon elbil varken kan eller vill jag ha som det är nu och någon hybrid med 2 motorer att serva blir det inte.
    Jag ska försöka behålla denna bilen några år till och då förhoppningsvis har det kommit någon bättre lösning på drivmedel?
    Kanske elbilen utvecklats så mycket att kapaciteten blivit mycket bättre, batteriet går att supersnabbladda och priserna inte ökar mer?
    Behåll Tiggan och du behöver sitta så! . Skulle ALDRIG ens fundera på en elbil om man inte kan ladda hemma!. Är ju svindyrt att ladda och krångligt fortfarande....

    Men vi som kan, ska självklart ha en elbil som slit och släng. Så jäkla kul och billigt att glida runt i..

    Var på första stora bilträffen igår. Nifsta Classic cars.. Aldrig fått så mkt uppmärksamhet..kanske för man var enda V8 elbilen..

    Namn:  20240501_112313.jpg
Visningar: 26
Storlek:  958.7 KB

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 905
    Är det verkligen så billigt? Jag har lyssnat på några poddar om elbilar och svaren var tydliga. Det är mycket dyrare med elbil. Det är inköpspriset som avgör resultatet.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Är det verkligen så billigt? Jag har lyssnat på några poddar om elbilar och svaren var tydliga. Det är mycket dyrare med elbil. Det är inköpspriset som avgör resultatet.
    Man köper inte ELbil ., Man leasar!. ( om inte Tesla...)

    Min kostar under 4000kr inkl ALLT!. tom försäkring.. Sen lägg på ca 3kr milen i el. Så blir det Galet svårt om man inte vill åka runt i nått väldigt gammalt avbetalt..

    Så laddar man hemma, så är det Knas billigt att åka! Men köp INTE en elbil för säg 500 000 och tro att det blir billigt..

    Hade jag köpt en Id3 för 3 år sedan istället för Golf R.. Hade jag förlora över 200 000 i värdefall mellan dessa 2 bilar!!. Är knas dåligt andrahandsvärde på elbil och samtidgt knas bra för "roliga" Bensinbilar...

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 330
    Inga konstigheter att köpa elbil för ~ 600 000 kr, bensinbilarna kostar lika mycket, men förlorar på allt annat. Många verkar ha missat att avgasbilarna också ökat i pris, inte minst pga kraftigt fördyrande avgasrening. Sen tillkommer att de drivs av Ryssland- och/eller Mellanöstern-olja vilket så klart är ett problem. Vem vill vara beroende av att vansinniga diktaturer och skurkstater leker spel med oljepriset som du får betala?
    Senast redigerad av Marcus den idag klockan 09:27.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 901
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Inga konstigheter att köpa elbil för ~ 600 000 kr, bensinbilarna kostar lika mycket, men förlorar på allt annat. Många verkar ha missat att avgasbilarna också ökat i pris, inte minst pga kraftigt fördyrande avgasrening. Sen tillkommer att de drivs av Ryssland- och/eller Mellanöstern-olja vilket så klart är ett problem. Vem vill vara beroende av att vansinniga diktaturer och skurkstater leker spel med oljepriset som du får betala?
    Ja tänkte ur Ren ekonomisk synpunkt, inte att folk fortfarande köper plastpåsar som kommer från skurkstater.. .

    Men du få så mkt mer bil på en bensinbil, så man lär ju verkligen räkna om elbil är så jäkla smart..

    Min Cupra kostar 550 000 vid köp, den tycker jag motsvarar en Cupra Leon som kostar en 370 000

    Så du tycker merkostnaden på 180 000 är rimligt?!, . Du får köra många år och mil för att hämta hem det..

    Men Cupran alla dar i Veckan!, men Aldrig köpa!. Du tappar så mkt RENA pengar på en sån dyr bil...

    De säljer ju fina Cupror fördrygt 300 000 som knappt gått några mil

    Kul att förlora en 200 000 på en 2000mil :/....därav svårmotiverat att inte leasa

    https://www.blocket.se/annons/1001331283

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 330
    En fin men relativt vanlig bil (en av Sveriges mest köpta) som Volvo V60 kostar ca 670 000 kr i rimligt utförande. Men den förbrukar fortfarande dyr skurkbensin och kräver årlig dyr-service. Motsvarande elbil ser jag som ett klart bättre köp, på alla rimliga sätt.

    Angående Cupra Leon vs Cupra Born så hade jag lätt hoppat över både Leon och Born, dels för att slippa åka runt i en avgasluktande 1,5 TSI med ryckväxlingar, dels för att jag hade köpt VW ID.3 för ~ 460 000 kr när den såldes. 90 000 kr för bättre komfort, bättre driftekonomi + mindre beroende av skurkstater, mindre avgasutsläpp i närmiljö osv, Ja absolut, lätt värt mellanskillnaden, för mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Men Cupran alla dar i Veckan!, men Aldrig köpa!. Du tappar så mkt RENA pengar på en sån dyr bil...

    De säljer ju fina Cupror fördrygt 300 000 som knappt gått några mil

    Kul att förlora en 200 000 på en 2000mil :/....därav svårmotiverat att inte leasa

    https://www.blocket.se/annons/1001331283
    Generellt är det ju inte så att bilföretag sänker priset eller skänker bort pengar för att du ska kunna privatleasa, utan det är du som kund som får betala värdeminskningen, precis som vid köp. Sen kan så klart någon räkna fel eller enstaka kampanjer på mycket svår-SÅLDA bilar kan vara extra förmånliga. Men ha det i bakhuvudet att ingen skänker bort pengar för att du ska kunna leasa... Någon ska alltid betala och denna någon är oftast kunden.

    Ps: grundpriset för Cupra Born är 479 900 kr, så det är det priset som ska jämföras med grundpriset på Cupra Leon, dvs 115 000 kr i skillnad. Minus tre års fordonsskatt á totalt ~ 20 000 kr...
    Senast redigerad av Marcus den idag klockan 10:13.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 905
    Den dagen man kan fulladda på max 1 timme och har en räckvidd på 100 mil, då slår jag till på en elbil.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 330
    Då blir det nog att vänta länge. Kanske t.o.m. avgasbilarna hinner sluta säljas innan dess...
    Hur långt kör du per dag?

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 905
    Ca 6 - 8 mil, men ibland längre såklart.

Liknande ämnen

  1. Cupra Born
    Av Peter-C i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-09-01, 10:33
  2. Cupra Leon 300 HK 2021
    Av Peter-C i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-02-08, 15:57
  3. Mirrorlink 2015 Cupra ST
    Av Vanlife i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-14, 17:20
  4. Köpråd: GTI vs Cupra
    Av AlexanderP i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-29, 18:54
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin