Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    757

    Flippade bilar

    Ja ämnet är inte VW specifikt, så den digitala vaktmästaren får väl plocka bort om det känns nödvändigt!

    Är på jakt efter en begagnad bil och kollar man på Blocket och Marketplace så är ett stort antal helt uppenbart utannonserade av privatpersoner som är "car flippers", dvs bilar som man köper och sen säljer efter några veckor i hopp om att kunna kränga för några fler kronor!

    Hur ska man ställa sig till detta fenomen? Jag personligen är helt kall till en sådan bil, vill inte känna mig lurad, utan bara betala för det bilen faktiskt är värd.
    Eller är jag dum och kanske går miste om en bra affär?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 025
    Regeln "för bra för att vara sant" gäller väl alltid.

    Det är ju du som bestämmer priset, alltså vad du är villig att betala. Det är ju inte ditt problem om du prutar brallorna av säljaren som kanske inte gör den tänkta vinsten. Sedan gäller ju som vanligt att undersöka det du intresserar dig för noggrant och behärskar du inte det ska du ta hjälp eller avstå. Den kanske säljs snabbt igen för att det finns något problem med den. Kanske är den reparerad av grabbar med Foppatofflor och mjukisbyxor där det viktigaste verktyget är en filmkamera och mobilens lampa när man felsöker och reparerar en bil.... Huuuur många sådana kanaler finns det inte nu på YT....

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 339

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    757
    ?????

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 025
    Ja? Du undrar om du blir lurad. Som privatperson kan du inte flippa jättemånga fordon utan att det blir skattetekniskt en affärsverksamhet.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    757
    Med "lurad" menar jag inte i första hand hurtillvida säljaren sysslar med förtäckt affärsverksamhet, utan risken att köpa en bil med dolda fel, tveksamma lagningar etc.

    Jag har för mig att skatteverket får en signal när mer än tio bilar registreras på en privatperson per år. Kan vara fel eller en daterad uppgift dock! (har hänt några gånger tidigare att jag haft fel trotts att jag har varit säker) !!

    Men oavsett så är det ju enkelt att utnyttja släkt och vänner som målvakter, så det har dom nog pejling på !

Liknande ämnen

  1. Sänkning på DCC-bilar?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 14:59
  2. Ciggutag på nya bilar?
    Av Nisse i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 21:45
  3. Bilbanor och vw bilar ?!
    Av VWGolIV i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:09
  4. När tar ni ut era avställda bilar??
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 00:03
  5. Vad drar era bilar?
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 07:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin