Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Johan Svensson
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4

    Swivel seat Vridbart säte Ok vid besiktning eller ej?

    Hej.

    En VW T6 van. Registrerad som arbetsfordon med skåp.

    Vid besiktning finns en lastvägg.

    Om man skulle installera sk Swivel seats. Vridbart säte.

    https://transporterhq.co.uk/vw-trans...e-swivel-base/

    https://www.kiravans.co.uk/products/...42895517548744


    Skulle detta ens anmärkas vid en besiktning? Jag menar lastväggen är ju uppe och du kommer ingenstans med det vridbara sätet, så det varken utgör fara eller har någon funktion.

    (Att man rent tekniskt kan plocka ned lastväggen och därmed vrida stolen in mot skåpet etc är ju en annan sak och av moralisk karaktär, men så ska jag ju såklart inte göra.)

    Någon med erfarenhet av att det gått igenom eller inte gått igenom. Tacksam för svar innan man lägger 5-7000kr på detta.

    Tack.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Sitter bältesbygeln fast i stolen eller i golvet?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Johan Svensson
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Sitter bältesbygeln fast i stolen eller i golvet?

    Tack för snabbt svar!

    Med risk för att exponera min okunnighet så, antar jag att bältesbygeln är själva "clipsen" och den sitter isf i Stolen. Resten sitter av bältet sitter fast i vägg och golv.

    - - - Uppdaterad - - -

    resten

    - - - Uppdaterad - - -

    Golvet
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Johan Svensson
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    PS. samtliga bilder blev liggande, de visas alltså 90 grader lutande.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Då är ju ett bilens viktigaste säkerhetssystem, bältet, typgodkänt och testat med original stolsinfästning. Byter du det finns ju stor risk att en besiktningsperson ser och förstår det, och ger nedslag. För egen del vill du nog känna dig trygg med att detta fungerar som det ska om du råkar ut för en olycka. Tänk om stolen lossnar pga en dålig konstruktion?

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Johan Svensson
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Hej.

    Jag körde in till närmsta bilbesiktning, lyckades få ut 2 besiktningsmän genom smicker att jag bara har en liten fråga. 10 minuter senare har jag förklarat detta varpå båda 2 säger: Vi tittar inte ens på detta och så länge denna vridplatta är ordentligt byggd, uppfyller standard EU krav etc (indikation att du inte kan handla detta från Kina/Temu/Wish) så kommer vi godkänna det (och största sannolikhet inte ens tänka på denna vridplatta).

    Jag lyckas dessutom spela in detta samtal.

    Jag litar inte på detta uttalande 100% så jag frågade hur jag ska göra vid besiktning, ska jag förekomma besiktingsmannen varje besiktning och påpeka att denna stol (det är alltså endast passagerarsätet) är vridbar (PS. det är irrelevant om den är vridbar 180 grader eller 90 grader för dem, och eftersom det finns en last vägg uppe när det besiktigas, så är den att betrakta endast som ett hjälpmedel mot att ta sig ut ur bilen ( ungefär som rörelsehindrade personer behöver kunna vrida ut sätet mot dörren). Dessa 2 svarar, gör inte det, helt meningslöst - dels kommer vi inte märka det eller bry oss.

    Så mao:

    Om det är ngt uppenbart helhetsintryck såsom följande:
    vridbar stol.
    Inbyggt kök,
    Lastvägg nedtagen.
    Inredd med spotlights, sängar mm
    Men bilen är reggad som lätt lastbil på ett företag.... ja DÅ kommer det anmärkas = problem.

    Men är det inget mer än en vridbar passagerastol, och en madrass i skåpet ( Du FÅR ju sova i bilen om du tex gör en längre arbetsresa, inget hinder). Så kommer de inte att anmärka.

    __________________________

    MEN:

    Jag har ju inte detta på skrift, och en "inspelning" dessutom utan ngns medgivande, av ngn som inte ens kan bevisar är besiktningsman och utan deras namn blir ju bara luft.

    Så min sista fråga blir:

    OM det mot all förmodan enligt ovan, blir en anmärkning vid en framtida besiktning.

    Vad är då konsekvenserna och repressalierna?
    Ges man en chans att åtgärda / dvs byta tillbaka) och därmed förlorat kostnaden för vrid plattan ca 5000 kr, samt en till besiktningskostnad runt 1000kr, eller är det värre/mildare?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Varför frågade du inte om din sista undran?

Liknande ämnen

  1. Bromsbelägg Seat Ibiza 2004, slitagevarnare eller ej?
    Av JettaGTS i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-04-21, 09:12
  2. Fälla säte fram
    Av peter_mikael i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-03-15, 17:18
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-11-09, 14:56
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 23:58
  5. överdrag till säte?
    Av znabb i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 18:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin