Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    .
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4

    Passat B8 TSI vibrerar

    Hej på er
    Innan jag ringer den dyra mekanikern hoppas jag kunna få något svar här från hjälpsamma personer.

    Det gäller en Passat B8 2017 TSI 2.0 220hp (12 000 mil)

    Det uppstår vibrationer i bilen när jag kör. Inte bara i ratten utan jag känner även av det i stolen och pedalerna. Inte några jättevibrationer så att bilen vobblar eller drar åt något håll.
    Jag har märkt att det blir tydligare ju längre bilen kört, vid kallstart känns det nästan inte alls. Det märks som tydligast vid 50 km/h upp till 80 km/h. Före och efter är det avtagande. Det känns oavsett om det är gaspådrag, frirullning eller inbromsning.

    Jag har testat byta om till sommardäcken för att säkerställa att det inte var något problem med balanseringen av vinterdäcken men upplevde samma sak även med andra däck.

    Någon som vet vad det eventuellt skulle kunna vara? Det känns som att jag oavsett kommer lämna in den till verkstaden men det är ju kul att veta om det kostar 1000kr eller 50 000 att åtgärda

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Känner du vibrationerna även då bilen står still med motorn igång? På min Audi A4 B7 med 2.0 TFSI-motor hade jag sådana vibrationer innan balansaxelmodulen/oljepumpen gav upp efter ca 8000 mil.

    Fast om du bara känner vibrationer då bilen rullar är nog problemet längre ut i drivlinan. Då kanske billigaste felsökningen ändå är en däckbalansering och då även kontrollera att däcken ser runda ut utan "bulor" eller skevhet.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    .
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Nej, känner inte av det vid stillastående. Det borde väl inte ha med däcken att göra eftersom problemet kvarstod efter att jag testat byta till sommardäck. Försökte känna av vid byte om det var något giv om man vickade på dem men märkte inget, eller så är jag för oerfaren att känna av det. Bör alltså inte vara hjullagren heller (förmodligen).
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-19 klockan 15:45. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Låter definitivt som ett främre hjullager.. hissa upp bilen framtill en sida i taget, lägg i friläge, lägg ena handen på fjädern och snurra på däcket, jämför med andra sidan, du BÖR känna tydliga vibrationer i fjädern på ena sidan, byt det lagret.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Sannolikheten att problemet skall bero på däcken minskar naturligtvis när det inte hjälper byta däck. Men det skulle ju kunna vara så illa att du har två uppsättningar med obalanserade eller orunda däck.

    Hur länge har du haft bilen? Hur länge har du haft problemet? Om problemet kommit efter att du bytt till vinterdäck och det inte hjälpte att byta till sommardäck beror det nog inte på däcken.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-08-23, 14:57
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-02-24, 22:01
  3. Passat alltrack -14, vibrerar?
    Av Bowen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-02-11, 13:09
  4. VW passat dsg 08 vibrerar vid gaspådrag.
    Av moheissenjr7 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-01-02, 18:33
  5. Vw Passat vibrerar i hela bilen
    Av jocke_gti i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin