Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19

    Hjälp! Var hittar jag info om det sportchassi eller inte på bilen?

    Var hittar jag info om typ av chassi på min Passat V6 GT Sport? Har fått bytt fjädrar fram nyligen och upplever nu bilen högre fram än innan bytet, det är större mellanrum från övre kanten på däcket upp till skärmkanten nu och då har jag ändå 17 tum vinterdäck på och såg direkt att det var skillnad kanske 1-2 cm mer. Originaldimensionen är 235/40/18. Rent spontant så tycker jag det borde var sportchassi på den modellen och med den motorn. Det är en Premium Highline med all utrustning från Sportline och R-line. OE är 3C0 411 105 B för fjädrar fram och ska vara färgmarkeringar orange, grön, gul på enligt vad VW har för info och om jag skulle beställa/lämna in bilen där för byte. Men det verkar svårt att få ett tydligt svar ändå på vad det fjädern passar för chassi, sport eller standard
    Söker jag på bilmodellen på tex autodoc så kommer det upp både och, med samt utan sportchassi. Men söker jag på OE så står det inte om det är för sportchassi eller inte. Hittade endast två fjädrar då som hade den färgmärkningen.
    Jag sliter mitt hår snart, någon som sitter på något matnyttigt som kan hjälpa mig och undvika mer gråa hår än jag redan har
    Reg nr är AUZ305.
    Senast redigerad av Tess den 2024-03-15 klockan 18:42.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Nya fjärdrar brukar sjunka ihop lite grann efter en tids användning. Har du bara bytt fram så kanske det kan vara orsaken.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    I kombination med att bak är de gamla och har antagligen sjunkit ihop kanske.
    Det står ju ingenting om årsmodell eller miltal, har den dragit husvagn i 26.000 mil och lite andra ledtrådar som kanske kan vara bra...

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Nya fjärdrar brukar sjunka ihop lite grann efter en tids användning. Har du bara bytt fram så kanske det kan vara orsaken.
    Men då skulle dom sjunka ihop 1-2 cm vilket känns lite osannolikt. Behöver ju ändå få tag i infon om det är sportchassi eller inte på bilen. Trist att köra i 1 år med fel fjädrar kanske för att se om det kanske är rätt eller fel som sitter på. Är det fel och jag hänger en släp på bilen så blir det ju inte så bra.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    I kombination med att bak är de gamla och har antagligen sjunkit ihop kanske.
    Det står ju ingenting om årsmodell eller miltal, har den dragit husvagn i 26.000 mil och lite andra ledtrådar som kanske kan vara bra...
    Då jag eftersökte var man kan hitta info om sportchassi eller ej på bilen så hade kanske inte miltalet nån relevans i sig, därav skrev jag inte det men nej bilen har inte dragit husvagn i 26000 mil... Den har knappt dragit vikt på kroken alls sen jag köpte den 2019 och inte mycket innan det heller, den har gått 22000 mil varav 5000 av dom sen 2019, är en 2010.
    Senast redigerad av Tess den 2024-03-14 klockan 15:25.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Har du pratat med någon reservdelsdisk på valfri Volkswagen åf? De har all info om just din bil. Men de vet ju inte om någon tidigare ägare bytt till eftermarknads sänkfjädrar som exempel och du stoppar in två original fram. Då bli det ju tokigt. Bak har de ju hängt med ett bra tag kanske så ändå kanske läge att byta dem.

    Det är ju ingen stor grej att byta fjädrar bak, så köp en ny originalsats med fyra fjädrar eller eftermarknads. Då kan du ju välja om du vill köra original eller sänkt.

    Om det är original sportchassi så skiljer det 15mm från standard chassi, och eftermarknads sänkfjädrar ger ytterligare cirka 15 mm lägre från original sportchassi.
    Senast redigerad av AndySwede den 2024-03-14 klockan 15:43.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Infon jag fått från två olika VW-verkstäder finns i mitt inlägg, men jag blir inte klokare på det och dom säger att dom inte kan se om bilen är utrustad med sportchassi eller inte. Koden för chassit ger mig ingen info när jag söker efter där man kan se allt som är byggt på bilen. Det inte bytt till sänkningsfjädrar innan jag köpte den, så låg och stum är den inte. Jag tycker ju mig se att det är just dom här 15 mm som bilen är högre fram nu än sen innan bytet. Även om det inte är mycket så gör det mycket ändå, och jag såg det direkt att det var skillnad.
    Jag behöver tyvärr lämna in den för att byta fjädrar, har inte möjlighet att skruva med det själv. Men om verkstaden satt på fel fjädrar så bör ju dom åtgärda det felet som dom har gjort tänker jag. Den kostnaden och jobbet ska inte jag stå för.
    Tror inte att verkstaden satt i originalfjädrar fram dock men ska åka dit till dom imorgon och kolla vad dom satte på för några.

    Men kanske man kan avgöra vad det är som satt på och som ska sättas i genom att mäta gamla fjädern? Alla förslag som kommit upp på tex autodoc har olika mått på längd. Dom jag tillslut hittade som var rätt OE nummer och hade rätt färgmärkning är 338 mm i längd.
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-15 klockan 09:52. Anledning: Ingen mening att ciitera hela inlägget precis före

  8. #8
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Tess Visa inlägg
    Var hittar jag info om typ av chassi på min Passat V6 GT Sport ?
    Rent spontant så tycker jag det borde vara sportchassi på den med den motorn.
    Det är en Premium R-line.
    Bara kolla din bils PR-koder så ska det finnas med om bilen är utrustad från fabrik med sportchassi eller inte.
    Självklart har även närmsta auktoriserade VW handlare information om detta.
    Fota och posta din bils klisterlapp med PR-koder här i din tråd så kan vi nog utröna det åt dig.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Jo jag tycker ju oxå att dom borde kunna svara på det men VW verkstadstekniker i Gbg kunde inte svara på det och en annan WV-verkstad på hade inte svar heller. PR koden är L02, jag har hittat chassi info på ett ställe, biluppgifter.se, där den koden stod men fanns inte något som tydde på vilket typ av chassi på är.

    Står så här;
    L02 Suspension range 02 installation control only, no requirement forecast

    Var hittar jag den lappen med PR-koderna? I boken?
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-15 klockan 09:52. Anledning: Ingen mening att ciitera hela inlägget precis före

  10. #10
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Tess Visa inlägg
    Var hittar jag klisterlappen med PR-koderna ?
    Klisterlappen finns på 2 ställen:
    * I reservhjulsbaljan.
    * På insidan av 1'a sidan i bilens servicebok.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Ska kolla i boken, tack
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-15 klockan 09:52. Anledning: Ingen mening att ciitera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Rakki
    Ort
    San Paolu
    Inlägg
    2
    Istället för att söka efter PR-koder, försök att dechiffrera morsekodmeddelanden inbäddade i däckmönstren; det kan vara Volkswagens kryptiska sätt att ange chassityper.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Koorg Visa inlägg
    Istället för att söka efter PR-koder, försök att dechiffrera morsekodmeddelanden inbäddade i däckmönstren; det kan vara Volkswagens kryptiska sätt att ange chassityper.
    Hahahaha ja börjar misstänka att det är så dom jobbar

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Här är lappen med koderna, om jag fattar det rätt så är det L02 som är för chassit

    Namn:  IMG_1627.jpg
Visningar: 124
Storlek:  990.8 KB

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Namn:  IMG_1625.jpg
Visningar: 126
Storlek:  1.05 MB

    Namn:  IMG_1626.jpg
Visningar: 125
Storlek:  1.08 MB

    Tog bilder på hur det ser ut bak jämfört med fram efter bytet, före bytet så var fram mer som det är på bak. Nu ser man tom fjädern vilket man inte gjorde innan utan att behöva kolla in bakom hjulet. Nu sitter det 17 tum med 225/45 på men har normalt 18 tum med 235/40-däck så det är lite mer luft nu än annars om man kollar på bak. Därför jag tydligt ser att fram är nåt som inte stämmer.
    Kanske ska tilläggas att det är DCC på den.

    *Edit*
    Nu tror jag att jag lyckats hitta fakta om vad som ingår i dom olika "modellerna". Då min är en Highline med R-line så är all utrustning för Sportline standard på den, vilket betyder att det är sportchassi på som är standard för Sportline.
    Senast redigerad av Tess den 2024-03-15 klockan 19:24.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Va har du köpt för märke på nya framfjädrarna?
    Högst relevant ifall det är nå eftermarknads kina-skit eller tex riktiga sachs.

    Det är också en självklarhet att bilen blir högre med nya fjädrar, om så original används, allt stål mattas med tiden.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Va har du köpt för märke på nya framfjädrarna?
    Högst relevant ifall det är nå eftermarknads kina-skit eller tex riktiga sachs.

    Det är också en självklarhet att bilen blir högre med nya fjädrar, om så original används, allt stål mattas med tiden.
    Som det står i inlägget så har bilen varit inne på verkstad som har bytt fjädrarna fram så det är inte jag som har köpt dom.
    Men jag köper inte att bilen skulle bli upp till 2 cm högre för att man byter fjädrar, ska dom sjunka ihop så mycket så är det nåt som är fel. Om det nu skulle slå så mycket när man byter fjädrar fram eller bak då borde väl rekommendation vara att byta alla 4 samtidigt för att bilen ska vara jämn. Nu gör det ju skillnad på hur ljuset i framlyktorna faller på vägen bla och det är inte normalt att det ska bli så. Skulle jag då koppla på en släp så blir det ju bakvikt om den är för hög fram.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Bara kolla din bils PR-koder så ska det finnas med om bilen är utrustad från fabrik med sportchassi eller inte.
    Självklart har även närmsta auktoriserade VW handlare information om detta.
    Fota och posta din bils klisterlapp med PR-koder här i din tråd så kan vi nog utröna det åt dig.
    Har postat en bild på klisterlappen

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Definitivt kan bakre fjädrarna säcka 15-20mm på 22000mil om dom aldrig är bytta, inga konstigheter alls om den gått med last emellanåt.

    Okej, låt mig omformulera, det ligger ju något i det du säger, att det inte BORDE bli så stor skillnad, MEN det förutsätter ju helt att original Sachs-fjädrar använts, med rätt färgkodning, har verkstaden ifråga monterat nått annat fabrikat/eftermarknads så är ju den logiken 'out the window', då är du tillbaka i resonemanget "hur långt är ett snöre?".

    Så, kolla med verkstaden, är det tex en mekonomen, så kör dom med sina "mekonomen originaldelar/promeister", som ofta är upphandlat kina-kraffs som definitivt inte uppfyller kraven eller kvaliteten för att saluföras som riktiga originaldelar, än mindre OEM.

    Kort sagt, har du fått riktiga sachs-fjädrar med rätt färgkod monterat, så stämmer höjden på millimetern.
    Senast redigerad av Sn00k den 2024-03-16 klockan 01:08.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Eftermarknadsfjädrar säljs ofta som tex TVÅ versioner, 'för bilar med/utan sportchassi', för att det underlättar för tillverkaren att generalisera och är dugligt i dom flesta fall.

    Medans originaltillverkaren ofta har 10-12st olika till samma bilmodell, där en utrustningstabell används och olika utrustning på bilen ger olika poäng, som sedan plussas ihop och ger en fjäderkonstant unik för just din bil, med den utrustning den har, översatt i färgkodning.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2021
    Namn
    Therese
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Definitivt kan bakre fjädrarna säcka 15-20mm på 22000mil om dom aldrig är bytta, inga konstigheter alls om den gått med last emellanåt.

    Okej, låt mig omformulera, det ligger ju något i det du säger, att det inte BORDE bli så stor skillnad, MEN det förutsätter ju helt att original Sachs-fjädrar använts, med rätt färgkodning, har verkstaden ifråga monterat nått annat fabrikat/eftermarknads så är ju den logiken 'out the window', då är du tillbaka i resonemanget "hur långt är ett snöre?".

    Så, kolla med verkstaden, är det tex en mekonomen, så kör dom med sina "mekonomen originaldelar/promeister", som ofta är upphandlat kina-kraffs som definitivt inte uppfyller kraven eller kvaliteten för att saluföras som riktiga originaldelar, än mindre OEM.

    Kort sagt, har du fått riktiga sachs-fjädrar med rätt färgkod monterat, så stämmer höjden på millimetern.
    När du skriver sachs så menar du märket sachs? Jag ska kolla med verkstaden vad det är för fjädrar dom satt på och om det är rätt färgkod på dom mm. Det var mitt nästa steg i processen så fort jag fått reda på vad för chassi det är på bilen vilket jag nu vet.
    Dom sachs-fjädrar jag hittat som ska vara till bilen har den färgkodning som det ska vara och längden på dom är 338 mm, så har lite att kolla upp med verkstaden på måndag.

Liknande ämnen

  1. HJÄLP , Plötsligt startar inte bilen... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 08:34
  2. Hjälp! Hittar inte tjuvströmmen - Polo 9N -03
    Av The Sentinel i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-13, 11:37
  3. hjälp,bilen startar inte
    Av trollmor i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 21:09
  4. Har jag larm på bilen eller inte?
    Av G4Gti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 17:50
  5. var hittar man info om vw motorer??
    Av matti i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin