Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Håkan Berglund
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    2

    VW Crafter problem tändningslås / rattlås

    Hej allihop.
    Fått en VW crafter 2007 av en bekant. De hade vridit av nyckel i tändningslåset.
    Jag beställde ett nytt tändningslås ifrån Vimmerby bildemontering, skickade in mitt gamla tändninglås till dem och de kodade den beg. enheten för att funka i min bil.
    Dock har jag problem även med rattlåset, när man stoppar in nya nyckel/tändingslåset så går det inte vrida om nyckeln. Den gula va ja tror stöldskyddslampan lyser en stund i instrumenthuset.
    Jag beställde en sån där emulator för rattlåselektoniken som ska "lura" systemet från Amazon men när jag sätter in den i kontakten så lyser den bara rött ist för grönt. Så vettefan.. kinagrejer antar jag.

    Finns det nått annat sätt man kan typ koppla ur rattlåset/immo?
    Har en bekant med köpt version av vcds, går det göra med det programmet? eller har andra nått tips hur man kan gå vidare.
    Bilen står på gräsmatta och gamla ägaren börjar ledsna på att se den nu haha...
    Tack för svar o tips
    Hade bra
    Mvh Håkan

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Lite oklart vad du menar här, även om jag inte kan nåt om Crafter specifikt. Hur menar du att de kodade tändningslåset? Lade om stiften i låskistan så den fysiska nyckeln passar?
    Immon brukar sitta i instrumenthuset och en ny nyckel brukar elektroniskt behöva kodas in mot det. I tändningslåset sitter en mottagare som känner av nyckeln och skickar en signal till immon som kollar om nyckeln är kodad till det aktuella instrumenthuset/bilen.

    Rattlåset är nåt helt annat, om inte nyckeln passar tändningslåset går inte låskistan att vrida och då går det ju inte heller att frigöra rattlåset som är mekaniskt. Så går nyckeln att vrida i tändningslåset men rattlåset släpper inte?

    VCDS kan inte göra någonting med immon.

Liknande ämnen

  1. Rattlås fungerar inte touran -06
    Av Handyhorn i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-07-08, 20:51
  2. Trasigt rattlås golf 5
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-22, 10:25
  3. Golf MK3, inget fungerande rattlås
    Av Jool73 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 10:45
  4. problem med tändningslås vw vento -96
    Av madviking i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:22
  5. Rattlås låst?
    Av göte i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 23:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin