Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43
  1. #21

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Tack! Ska kolla länkarna! Om verkstaden vet jag inget mer än att vi alltid har fått ett gott intryck av dem vi har träffat. Vg felsökningen så står det i den skriftliga redovisning vi fick: ”Utfört kontroll av generator genom ODIS: Kontroll OK.”

  2. #22

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Tack! Ska kolla länkarna. Om verkstan vet jag inget mer än att de man har träffat har gjort ett bra intryck. Vg. felsökning så står det i den skriftliga redovisning vi fick: ”Utfört kontroll av generator genom ODIS: Kontroll OK.” (På ett annat ställe står det, som ett ”bra att veta”: ”Gnisslande missljud från kamrem”.)

  3. #23

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Fick ett tips (inte nät- utan IRL) om att mäta spänningen/laddningen kontinuerligt, och köpte och satte i en Biltemamojäng i cigarrettändaruttaget. Intressant! Jag har ju flera gånger mätt på batteriet att den laddar ok före och efter körningar. Nu kunde jag se att den slutade ladda när jag kom upp i fart, och när jag körde i typ 90 så laddade den ingenting. Om jag släppte upp gasen så började den ladda! Varje gång! Är detta generatorn eller motorstyrningen??? Eller något tredje?

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Ingen aning, men intressant observation så länge mätutrustningen visar någonting korrekt användbart. Med det sagt så är jag inte övertygad om kvalitén på produkter från Biltema.

    Det skulle ju kunna vara en logik i en modern BMS. Släpper du gasen sker motorbroms och man får "gratis" laddning utan tillfört bränsle. När generatorn laddar vid gaspådrag ökar ju bränsleförbrukningen eftersom generatorn då ger visst motstånd beroende på hur mycket ström BMSen begär för att ladda batteriet.

    Någon annan kanske vet mer om det här men det skulle kunna vara en helt normal funktion i en modern bil där alla jagar CO2 i WLTP-körcykeln.

  5. #25
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Det är en helt normal funktion, är för att spara soppa.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Va? Skulle det vara en normal funktion att batteriet inte laddas när man kör? Då blir ju batteriet så småningom tömt och bilen stannar. Vilket är precis vad som har hänt oss flera gånger nu. Vi upplever inte detta som normalt kan jag säga…

  7. #27

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Jag ska kanske tillägga att jag inte betvivlar att det finns någon sådan där energisparfunktion, men den kan ju knappast, när den fungerar som den ska, ta bort laddningen helt när man kör på en motorväg i jämn fart i 2-3 timmar. Eller?

  8. #28
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Bilen övervakar hur många Ah som finns i batteriet. Den försöker sen att bara ladda när man inte gasar. I normalfallet innebär det att den laddar jättemycket (100+ A) vid motorbroms och inget vid gas. Om man understiger ett visst tröskelvärde på kvarvarande Ah i batteriet så kommer den ladda även vid gas.
    Denna funktion är en av anledningarna till att man inte kan byta batteriet utan att koda in datan från det nya batteriet med servicedatorn tex eller ladda det med en extern batteriladdare som inte går genom bms.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #29

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    ok, jag tror helt på detta. Men det måste vara något fel på den där batteriövervakningsfunktionen då i det här fallet, eftersom batteriet gång på gång blir tömt vid normal körning. Är bms en separat hårdvara som sitter någonstans eller ingår det i ecu?

    Verkligen mycket uppskattat att få ta del av dessa kunskaper om detaljer i den nya sköna bilvärlden! Både rent allmänt och som hjälp att så småningom finna förklaringen till det här problemet.

    En fråga till: Är det ok att ladda batteriet med en extern laddare kopplad till batteriets pluspol och jordpunkten bredvid batteriet?

  10. #30
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Du skriver att du åkt ut med ett nytt batteri flera ggr, betyder det att du har bytt batteriet i bilen flera ggr? Har det då kodats in?
    I normalfallet så gör man så du beskriver när man laddar batteriet med en extern batteriladdare, plus direkt på batteriet och minus på en jordpunkt som inte sitter på batteriet, då går laddströmmen genom shunten som BMS mäter med. Om det är så även på Tiguan det vågar inte svara 110% på, har inte haft en sådan, men troligtvis.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #31

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Det reservbatteri som jag har satt i för att få igång och få hem bilen har inte blivit inkodat (allting har fungerat alldeles utmärkt ändå och batteriet har laddats när jag mätt på tomgång hemma i garaget, men jag har ju inte kört mer än hem och sedan till VW), men vid alla stopp som inträffat har det varit med ett batteri som satts i av VW och som jag utgår ifrån har blivit inkodat efter alla konstens regler.

    Tack för svaret om extern laddning. Så har jag förstått att det ska ligga till också.
    Senast redigerad av Dinky den 2024-03-13 klockan 10:27. Anledning: Tillägg

  12. #32
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Att montera i ett annat batteri, utan att koda in det, även om det bara är tillfälligt förstör datan som BMS samlat på sig om det befintliga batteriet och sen har bilen ingen aning om hur den skall ladda det befintliga batteriet efter det satts tillbaka igen.

    Bilen är från 2017, då är org batteriet slut. => detta är förmodligen originalfelet

    Det är omöjligt att bedriva felsökning när du har varit och "förstört" laddningen i bilen som du har gjort. Det du behöver göra är att sätta ett nytt grundläge. =>
    Få ett nytt (ej biltema eller annat skräp) batteri monterat och inkodat. Se till att det verkligen är rätt batteri till bilen också (Typ, CCA, Ah mm). OM den sen fortsätter ladda ur batteriet så har en chans att felsöka. Som det är nu blir det jättesvårt.

    Generellt så skall såpass nya bilar aldrig återupplivas genom att tillfälligt sätta in ett nytt batteri. Utan de skall startas med en booster (som kopplas via BMS), laddar sen inte generatorn kan boostern sitta kvar i bilen och och man kan köra hem.
    Senast redigerad av MickeR den 2024-03-13 klockan 14:26.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #33

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    ok! Det du säger ska göras är dock gjort. (Utom att jag inte har använt booster utan reservbatteri.) Det är VW som har levererat och satt i batteriet, även satt tillbaka det efter senaste stoppet och körningen med reservbatteriet. Och enligt räkningen har de gjort anpassning. Och ursprungsbatteriet var det inget fel på visade det sig. Vi bytte ut det ändå. Så jag kan och förstår mer nu om laddning och bilbatterier men jag har fortfarande inte lösningen på problemet. Men det borde väl vara något med systemet för övervakning av batteriet och laddningen. Eller ska man fortfarande tro att det kan vara generatorn, även om VW inte hittade ngt fel på den?

  14. #34
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Citat Ursprungligen postat av Dinky Visa inlägg
    ok! Det du säger ska göras är dock gjort. (Utom att jag inte har använt booster utan reservbatteri.) Det är VW som har levererat och satt i batteriet, även satt tillbaka det efter senaste stoppet och körningen med reservbatteriet. Och enligt räkningen har de gjort anpassning. Och ursprungsbatteriet var det inget fel på visade det sig. Vi bytte ut det ändå. Så jag kan och förstår mer nu om laddning och bilbatterier men jag har fortfarande inte lösningen på problemet. Men det borde väl vara något med systemet för övervakning av batteriet och laddningen. Eller ska man fortfarande tro att det kan vara generatorn, även om VW inte hittade ngt fel på den?
    Och efter VW gjort anpassningen och byte till nytt batteri har du inte satt i reservbatteriet?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #35

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Nix. Har bara kört kort med den efter senaste verkstadsbesöket och har inte fått behov av ngn sådan räddning. (Ska skaffa en booster efter ditt tips.)

    (Ja, byte till nytt batteri var förra gången. Efter det har den varit tillbaka efter ytterligare ett stopp+reservbatterikörning, och fått det nya batteriet monterat igen och anpassat.)

  16. #36

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Nu har jag en laddad booster i bilen, så nu har vi vågat köra lite längre sträckor (8-10 mil). Och då har den av någon anledning fått för sig att börja ladda något alldeles oerhört - över 14 V mest hela tiden och oberoende av gas eller ingen gas/”motorbroms”! Detta tolkar jag som ännu ett tecken på att någonting är i olag med BMS.

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Antingen det, eller något som inte har kontakt som det ska. Kanske anslutningarna på generatorn? Den vänliga verkstaden kanske kan berätta var din BMS sitter?

  18. #38

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Jag måste backa lite… Förbaskat irriterande ovanpå själva huvudproblemet: Voltmätaren började visa på konstant laddning som jag skrev, men när jag bytte till en annan (det är USB-uttag för cigarrettändaruttaget med voltvisning) så återgick visningen till att variera mellan gas och icke-gas (”motorbroms”). (Kan säga att den första mätaren var från Biltema, för att glädja alla som bestämt hävdar att allt från Biltema är skräp…) Så nu verkar den faktiskt fungera som den ska för tillfället. Jag talade med en expert på VW och det är inte så att den inte ska ladda alls vid gas, utan den ska alltid ladda något, men varierande efter behov och med prioritering på laddning vid ej gaspådrag. Han sa (förstås) att det är svårt att felsöka när felet inte visar sig, och vi får nog nu helt enkelt köra och iaktta vad som händer. Irriterande, man vågar ju inte ge sig ut på någon längre resa.

  19. #39
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Det är ju väldigt svårt att felsöka denna typen av system på egen hand utan djup kunskap om hur BMS är programmerat att fungera och vettig mätutrustning. Nr1 om man nu verkligen skall pilla med detta på egen hand är ju att man har tillförlitliga mätdata så man inte förlitar sig på felaktig data. Idealt så bör man han OBD11 eller VCDS och logga batterispänning mm under färd. Utan detta är det supersvårt att uttala sig om eller vad som är fel. (nu när det "lätta" är avklarat, dvs nytt korrekt batteri och kodning av det).
    Några saker som är bra att ha med sig är att spänningen inne i bilen i tex ett cigguttag inte är samma som batterispänningen, utan det är ett spänningsfall däremellan som påverkar att mäta där. Vidare så kanske det var otydligt innan, men vid gas och bra batterihälsa så laddar generatorn INTE batteriet men den ser till att batteriet inte laddas ur. Det gör den genom att balansera laddströmmen så den precis räcker till för bilens förbrukning men inget går in i batteriet.
    Detta är supersvårt att mäta bara genom att övervaka batterispänningen utan där behövs (igen!) en servicedator. Men en tumregel är att då ligger spänningen runt 12V. (när den laddar batteriet runt 14V och om generatorn är död så sjunker den snabbt under 12V ner till 11V kanske tom 10,5V när motorn är igång och alla andra förbrukare är igång)
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #40

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Bo N
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Tja, en sak som kan tala för att man försöker pilla på egen hand är att man har bilen och kan köra och kolla, lite längre sträckor och tider och hoppas att man kommer på något. Jämfört med att en verkstad ska göra en långdragen felsökning och debitera för den, och sedan kanske ändå lämna tillbaka bilen med beskedet att allting verkar ok. Jag är inne på att köpa något diagnosinstrument, men om jag ska göra det så vill jag gärna också få möjligheten att koda, i första hand för batteribyte. OBD Eleven verkar kräva ett abonnemang för detta, eller möjligen att man köper till några ”credits” som jag är osäker på vad de exakt innebär. VCDS är ju betydligt dyrare och ska som jag förstår det användas mot en dator och inte en smartphone vilket verkar mindre praktiskt. Särskilt om man vill kolla värden under körning. iCarsoft, med egen 7”-skärm kanske? Vg laddning så menar nog du och VW-mannen samma sak - när han säger att bilen alltid (eller kanske nästan alltid) ska ”ladda” när man kör så menar han detsamma som du säger, att generatorn ska ge ifrån sig ström åtminstone så att batteriet inte laddas ur.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-02-19, 11:46
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2024-02-13, 19:36
  3. Jordfel i min GTI?
    Av gölfn i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 10:15
  4. Jordfel, Caddy 1
    Av Fireball i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 19:07
  5. Jordfel instrument GTI-93?
    Av magfei i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin