Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15

    Vanligt att tempmätaren går över 90c?

    Det brukar ju diskuteras om tempmätaren i bilar är nödvändig då den bara gör ägare oroliga Men nu sitter det ju en på många bilar och jag undrar hur vanligt det är att den går över 90c strecket på VW-bilar utan att något är fel? Under mina 5år med VW har jag aldrig varit med om det förrän i onsdags. Därav min fråga. Den gick upp till 110c på en 90-väg men så fort jag saktade ner gick tempen ner. Sen gick den upp en kort sväng till 105c på en 50-strecka för att sedan gå ner till 90c igen.

    Några dagar senare kopplade jag upp den med VCDS och tog en sväng. När jag körde upp på motorvägen gick den upp en sväng till 104c i VCDS. Sen gick den ner igen och pendlade mellan 92-102c. Tempmätaren låg kvar på 90c hela tiden.

    Utetemperaturerna var vid båda tillfällena ca -5c.

    110c är väl egentligen inget extremt alarmerande men att det plötsligt händer tycker jag är en varningsklocka. Bilen verkar ju dock kunna reglera det, än så länge. Men det kan ju vara något som kommer bli värre och hur blir det när det är +30c ute...?

    Bilen i fråga är en Caddy 2.0TDI 2019, ca 7500mil men min fråga är mer VW generellt.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    På Passat B7 instrumenten brukade jag ändra EEPROMen så nålen visade verklig temperatur. Annars visar den 90 mellan 75 och 110 (eller var det 107?) grader..
    Är bilen trimmad? Går den mycket på tomgång? Kylarvätske behållaren tom/full? Bilen tungt lastad? Termostat nyligen bytt?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Så har jag också hört. När mätaren visar 90 så kan temperaturen vara +- nånting annat. Jag kan dock inte minnas att jag sett den gå över 90 någon gång.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, så här är det något fel som är trasigt..

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Har VW slopat tempmätare på senare årsmodeller?
    Kör själv idag Mini Cooper S R56, en utmärkt bil med en svårslagen körglädje!............Men med en på gränsen till galenskap av marknadsfolk och manchett-ingengörer fördärvad motorkonstruktion. Tror att motorblocket nästan är det enda som inte är konstruerat
    i rymdmaterialet "PLAST"! Detta innebär termostathus, vattenpump (som drivs av ett friktionshjul i plast som ansätter pumpen vid behov), kylrör etc i plast. Och som grädden på moset ingen tempmätare!! Vist satan är man nervös att det ska läcka och överhetta, vilket man får veta med motorvarningslampan,,,, när det är för sent !

    Sen att man som seriös turbo-pilot vill vänta med att släppa loss hästarna innan motorn har blivit varm har väl folken på BMW inte en susning om!

    Har en VW Golf också, som är den enda i hela världen med kuggad kamkedja som jag ska fixa när jag får lust (troligen aldrig)!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ta ut kontakten på kylvätskebehållaren (tempgivaren) och se om det läcker..

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    På Passat B7 instrumenten brukade jag ändra EEPROMen så nålen visade verklig temperatur. Annars visar den 90 mellan 75 och 110 (eller var det 107?) grader..
    Är bilen trimmad? Går den mycket på tomgång? Kylarvätske behållaren tom/full? Bilen tungt lastad? Termostat nyligen bytt?
    Måste kolla i VCDS om det går att ändra. Skulle inte ha något emot att mätaren visar verklig temp.
    Såg när jag kollade i VCDS att mätaren gick upp till 90 redan vid 79c. Eftersom tempen sedan var uppe i 104c utan att mätaren rört sig något mer krävs det alltså minst 105c innan den rör sig något mer. Så 107-110c verkar rimligt.

    När jag noterade att den var varm hade jag kört minst 70km/h i 10-15min. Inte mycket tomgångskörning den resan, men när jag väl gjorde det gick ju tempen ner vilket är lite intressant. Så jag funderar på hur bra vattenpumpen fungerar. Läste på ett BMW-forum att det händer att impellen släpper från sin axel och därmed inte "hinner med" i högre farter. I lägre fart/varvtal har den tillräckligt med friktion för att fungera. Låter rimligt men oroväckande. Inge bra om den slutar funka helt. Termostaten är inte heller otänkbart att den kärvar lite.
    Den är ej trimmad, termostaten är inte bytt. Kylvätsktebehållaren är på max-strecket men jag har fått fylla på vid några tillfällen vilket är fullt normalt i bilar med dieselvärmare enl. verkstaden (men jag tycker är väldigt märkligt). Bilen var i princip tom vid tillfället.

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    vilket man får veta med motorvarningslampan,,,, när det är för sent !
    Precis min tanke i diskussionen mätare/inte mätare. Jag vill veta om något är på gång innan det är för sent...

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Ta ut kontakten på kylvätskebehållaren (tempgivaren) och se om det läcker..
    Får kolla på det

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Gjorde samma resa idag igen och den gick varm nu också. Som mest nästan 120° och det är mer än rimligt. Oljetempen var uppe på 105° som mest. Så det blir ett samtal till verkstaden imorgon.
    Drog på full värme och AC och då gick tempen ner igen. Väl hemma stod den på tomgång en stund innan jag kopplade in VCDS och kollade: 82°. När jag stänge av värmen och ACn började tempen stiga långsamt men orkade inte sitta där så stängde av efter några minuter vid 95°. Oljetempen fortsatte sjunka och var på 92° när jag stängde av.

  9. #9
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    På Passat B7 instrumenten brukade jag ändra EEPROMen så nålen visade verklig temperatur.
    Citat Ursprungligen postat av VWBear Visa inlägg
    Måste kolla i VCDS om det går att ändra.
    Skulle inte ha något emot att mätaren visar verklig temp.
    Går detta att göra med VCDS att få nålen att visa 'verklig' temperatur ?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Har VW slopat tempmätare på senare årsmodeller?
    Kör själv idag Mini Cooper S R56, en utmärkt bil med en svårslagen körglädje!............Men med en på gränsen till galenskap av marknadsfolk och manchett-ingengörer fördärvad motorkonstruktion...

    ...Sen att man som seriös turbo-pilot vill vänta med att släppa loss hästarna innan motorn har blivit varm har väl folken på BMW inte en susning om!
    Vad jag vet finns oljetemperaturmätare på samtida VW modeller med förbränningsmotor...

    OT angående motorn i din Mini så är det en gemensam utveckling med dåvarande PSA Peugeot Citroën och den motorn har hela åtta gånger mellan åren 2007 till 2014 vunnit priset Engine of the year i sin klass.

Liknande ämnen

  1. Tempmätaren sjunker vid körning
    Av islay_viper i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 11:24
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 13:55
  3. Var sitter givaren till tempmätaren!?
    Av guldgti i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 01:47
  4. Blinkande lampa i tempmätaren
    Av Rauta i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 09:00
  5. Problem med tempmätaren på Passat -98
    Av kroll i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin