Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Oljud från Acc pump? (MkIV)

    Acc:n på vår bil (Golf MkIV) används mest på "auto" (antar att det är tänkt så?) och på senare tid tycker jag det börjat låta med ett skavande ljud. Trycker jag "econo" (dvs stänger av acc:n) så slutar ljudet så jag antar att det har något med ac-pumpen att göra?

    Är pumpen SLUT och måste bytas eller är det något annat som är kasst? Finns det några slirkopplingar ed som kan slitas ut för jag tycker att kompressordelen borde hålla längre än 14 tusen mil som vår bil gått nu???

    Tacksam för åsikter i ärendet.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Auto är bra. Då jobbar AC för det mesta...econ är ju lika med AC-av.

    Det du börjar kolla är magnetkopplingen..den kan för rätt mkt liv om den blir dålig.
    Hos oss på VAG finns inte alltid den att köpa lös men det kirrar säkert nåt AC firma eller nån "eftermarknads" firma för AC delar...tex WAECO (trevliga oxå).

    Börja i den ändan och skulle det ändå vara liv i luckan så är det tyvärr pumpen.

    Blir det kallt fortfarande eller är det bara varmt? Blir det kallt så funkar ju AC delen.

    Och angående miltalen..kvittar..helt nya bilar pajar oxå=) Vissa går länge vissa går kortare. Facts of life my friend.

    Lycka till mannen!

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Min Ac pump och system har hållt i 21000 mil snart utan några större fel egentligen.

    Har bytt kretskort och 1 tempgivare, det är vad som strulat.

    Polaren bytte acpumpen efter 3000 mil så visst kan saker o ting hålla olika.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Då får jag höra mig för på en AC firma då. Nån som känner till en som är rekomendabel i Gbg trakten? Måste man tömma systemet och demontera pumpen för att byta denna magnetkoppling eller går det att göra på plats?

    Nu är det ju så kallt ute att man knappast vet om Ac:n funkar men fram tills nyligen funkade kylan superbra.

    Hur som helst, tack för tipsen!!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Du behöver ej tömma systemet för att byta magnetkopplingen.

  6. #6
    Nollander
    Gäst
    Min magnet koppling pajade på min förra bil (Seat Leon).

    Bara kopplingen gick på 2700:- och för arbetet på Berners tog dom 2500:-

    Hoppas du kommer undan billigare om de är den som pajat

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Nollander Visa inlägg
    Min magnet koppling pajade på min förra bil (Seat Leon).

    Bara kopplingen gick på 2700:- och för arbetet på Berners tog dom 2500:-

    Hoppas du kommer undan billigare om de är den som pajat
    Vad hände när den pajade? Gick bilen att köra eller blev det tvärstopp bland remmarna då?

  8. #8
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Vad hände när den pajade? Gick bilen att köra eller blev det tvärstopp bland remmarna då?

    De började brumma/surra på ett konstigt högt sätt fram ifrån motorn. Stängde då av ac:n, då small de till under och "skivan" som sitter längst ut på magnetkopplingen lossnade och for iväg under bilen. Hittade den sen på vägen då jag vände om och skulle kolla va de va som hänt.

    Hade nog tur att den inte pajade nått viktigt under huven.

    Men de gick bra att köra sen, körde nog nästan 100mil innan dom hade tid att fixa det.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    michael strandberg
    Ort
    munkfors
    Inlägg
    57
    [QUOTE=mt4base;21859]Acc:n på vår bil (Golf MkIV) används mest på "auto" (antar att det är tänkt så?) och på senare tid tycker jag det börjat låta med ett skavande ljud. Trycker jag "econo" (dvs stänger av acc:n) så slutar ljudet så jag antar att det har något med ac-pumpen att göra?

    Är pumpen SLUT och måste bytas eller är det något annat som är kasst? Finns det några slirkopplingar ed som kan slitas ut för jag tycker att kompressordelen borde hålla längre än 14 tusen mil som vår bil gått nu???

    Tacksam för åsikter i ärendet.[/QUOTE


    Det kan vara så att det för lite med köldmedium i systemet då kan man få ett litet konstigt ljud som bara hörs inne i kupen.
    Kompressorn är variabel så den öppnar en ventil i kompressorn för att hålla ett bra förångnings tryck.
    Kan även vara lagret i remskivan det kostar ca 500

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Nollander Visa inlägg
    De började brumma/surra på ett konstigt högt sätt fram ifrån motorn. Stängde då av ac:n, då small de till under och "skivan" som sitter längst ut på magnetkopplingen lossnade och for iväg under bilen. Hittade den sen på vägen då jag vände om och skulle kolla va de va som hänt.

    Hade nog tur att den inte pajade nått viktigt under huven.

    Men de gick bra att köra sen, körde nog nästan 100mil innan dom hade tid att fixa det.
    Ok, det var ju intressant information. Det låter rejält från de främre regionerna när ACC:n är igång på vår bil men det har det gjort ett bra tag så jag vet inte vad det är faktiskt. Är osäker på om det är lagerljud men det kan vara vad som helst, allt från magnetkopplingen till hela kompressorn misstänker jag. Om det är kompressorn som gett sig, är det ok att köpa en på skroten eller går det att renovera den man har? Gäller isf att finna en rejält lågmilad kompressor på skroten om det ska vara mödan värt.

    Någon här som jobbar på VAG som möjligen har tillgång till orig artnr på magnetkopplingen till MkIV? Tänkte jag skulle söka runt om det finns nån annanstans än på VAG (knappast troligt).

    Tror inte det är dåligt med kylmedium för den har hela tiden kylt med övertygelse. Det handlar om ett ljud som låter som en stenkross mer än ett pysande ljud. Hur vet man om det är magnetkopplingen eller lagret i remskivan? (ganska stor skillnad i pengar antar jag).

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Svårt att säga...man behöver höra och känna för att kunna säga bu eller bä.

  12. #12
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Någon här som jobbar på VAG som möjligen har tillgång till orig artnr på magnetkopplingen till MkIV? Tänkte jag skulle söka runt om det finns nån annanstans än på VAG (knappast troligt).
    Kollade just på Vagcat å de kan va detta nr: 1J0820811B

    Men du kan juh kolla själv på den sidan: http://www.vagcat.com

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    michael strandberg
    Ort
    munkfors
    Inlägg
    57
    Ta bort remmen och snurra på remskivan.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Snackade med verkstan idag och han trodde inte att det skulle vara något annat än lagret i kompressorn. Han trodde man behövde suga systemet, byta kompressorn, torkfilter, fylla = kostsam reparation.

    Jag hittade en kompressor på Bildelsbasen som suttit på en bil som gått 1860mil (nästan nytt som jag ser det) - vågar man köpa en sån och lita på att den ska hålla? Priserna på beggade kompressorer på Bildelsbasen verkade ligga mellan 2000-3500 och det relaterades tydligen inte till miltal utan vilken skrot de såldes ifrån.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Funkar det med prylar från andra bilar i VW A4 familjen så som Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia m.fl.?

  16. #16
    Nollander
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Funkar det med prylar från andra bilar i VW A4 familjen så som Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia m.fl.?
    Borde funka utan problem, då de är samma motor i dom alla.

    Förutom dom som har insuget vänt åt andra hållet..

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Då spelar det ingen roll om man skaffar en Ac kompressor från t ex en Golf IV 1.6 eller 2.0 osv (jag har ju 1.8t i min)? Det är samma kompressor på alla dessa modeller samt även Skoda octavia mfl? Om det inte spelar nån roll borde det ju kunna bredda sökområdet en aning.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    michael strandberg
    Ort
    munkfors
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Snackade med verkstan idag och han trodde inte att det skulle vara något annat än lagret i kompressorn. Han trodde man behövde suga systemet, byta kompressorn, torkfilter, fylla = kostsam reparation.

    Jag hittade en kompressor på Bildelsbasen som suttit på en bil som gått 1860mil (nästan nytt som jag ser det) - vågar man köpa en sån och lita på att den ska hålla? Priserna på beggade kompressorer på Bildelsbasen verkade ligga mellan 2000-3500 och det relaterades tydligen inte till miltal utan vilken skrot de såldes ifrån.


    Kolla hur länge den har legat på hyllan risken finns att oringar och axeltätningen har torkat sönder

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Fick lite besked på VAG idag. Verkar som en ny pump är att utesluta för min plånbok - c:a 7500 inkl magnetkoppling (kompressorn har tydligen uppdaterats och därmed passar inte den magnetkopplingen som sitter på min pump på den nya pumpen). En som gått några mil från en skrot får nog sätta nivån på reparationen.

    Dock verkar det som att ALLA Golf IV iaf har samma kompressor oavsett motoralternativ och det bör underlätta en hel del får man tro. Får väl börja söka på Bildelsbasen efter en lämplig kompressor. Verkade finnas några stycken sist jag tittade, även med ganska låga mil. Ibland får man chansa.

    Är det av NÖDEN att byta t ex torkfilter om man suger gasen ur systemet, öppnar systemet, byter pumpen och sen vaccumsuger och återfyller med ac-olja och gas? Hinner torkfiltret ta skada under en dag eller två med "tomt" (ej vaccum) system?? Vad kan man få för problem om man inte byter torkfiltret?

  20. #20
    DanneGTI99
    Gäst

    Acc pump problem..

    Ursäkta att jag lägger mig i detta, men jag har oxo problem med just min ac-pump.
    Det verkar som att plattan + mutter som ska sitta längst ut har trillat bort?

    Någon som kan få fram en sprängskiss på detta?
    Golf IV -99 acc-pump
    Skulle vara hyvens....


    /Danne

    Lugnt... jag har hittat en sprängskiss själv.
    Senast redigerad av DanneGTI99 den 2008-04-15 klockan 21:43. Anledning: Hittat själv

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin