Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Anders Eriksson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2

    Motor är igång

    Tjena! Ny på forumet här..
    Vi är ägare till en passat Alltrack årsmodell 2022.
    Tänkte kolla om det är någon som har lyckats ta bort idiotiska varningsmeddelanden på instrumentpanelen som gör att barnen vaknar i bilen direkt man öppnar dörren för att hämta något eller dylikt (Motor är igång) står det och jag är fullt medveten om det behöver inget skit som säger det åt mig..
    stör mig något fruktansvärt på denna idiotiska information och har otaliga gånger gjort att barn har vaknat då det dessutom ska vara en aggressiv ton till meddelandet.. Barnet vaknar då hon vet att något händer likaså om jag stänger av bilen för att undvika signalen..
    har frågat flera ggr på volkswagen i umeå om det går att radera bort men enligt dem så går det inte.. känns konstigt om det är bara jag i denna värld som stör sig på detta..
    Senast redigerad av AnsiA den 2024-02-10 klockan 13:34.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    28
    Ingen aning men ljudet kommer väl från nån form av högtalare. Kanske går att hitta den och skapa en lösning för att sätta på och av den. Killgissning detta. Den kanske är inbyggd i någon enhet så det blir svårt att hitta och göra något.....

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Den sk. högtalaren är ju ljud för alla andra varningar mm så det är nog inte så lämpligt att tysta den?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    28
    Njae jag tänkte mig mer en brytare vid de tillfällen han har barn som sover i bilen men visst kan man ifrågasätta lämpligheten att göra så.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Oklart om du har den i körläge eller P..
    På tidigare modeller är det bara att ta bort det med diagnos verktyg..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Forumen fullkomligt kryllar av trådar där folk spyr galla över detta oljud, som visar sig vara en säkerhetsimplementation som VAG infört efter det att några klivit ur sina fordon och glömt dom IGÅNG i garagen, för att sedan avlida av kolmonoxidförgiftning.
    Dom är väl ute efter att friskriva sig från ansvar gentimot dessa amerikaner.
    Det är en software update som kom sent 2019, och på bilarna därefter, ingen verkar ha lyckats stänga av oljudet, varken obdelevens eller rosstechs utvecklare, det är helt enkelt hårdkodat.

    Skulle säkert gå att fysiskt dämpa högtalaren på nått vis, men det påverkar ju alla ljud, som blinkers etc.
    Alt. Modifiera dörrkontakten på förardörren så den inte känner av dörröppning(ev bara i vissa lägen).

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Är det fram till 2019 då som man kan döda ljudet med att trycka på pil vänster på ratten?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Från 2019 är det "OK" knappen som stänger av pipandet..
    Men trådstartaren svarar inte på om spaken står i D eller P..!
    Är start/stop av eller på?

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Anders Eriksson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2
    Det gäller alla lägen på växellådan Även P
    Det är korrekt att det går att trycka bort på ok knappen på ratten men det hinner tjuta 3-4 ggr innan den godkänner knapptryckningen
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-12 klockan 14:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Hur få igång Passat -96
    Av Ektomten i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 06:23
  2. Får inte igång min mk2!
    Av JeppeL i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 14:53
  3. golf iv gti larmet går igång
    Av larra i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 01:19
  4. Få igång radio i Golf IV
    Av Svante i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 08:36
  5. när ska fläkten slå igång?
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin