Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10

    Vw Passat 2010 CBBB trasig vacumslang?

    God kväll

    Väldigt ny på att meka VW men hörde ett tjutande ljud om motorn idag och såg att en slang lossnat, slangnippeln är av så går ej att trycka ihop. I ena slangen är det vakuum/ sugande (den som går in mot kupén). Andra änden är det varken tryck eller sug i. Bifogar två foton, tacksam om någon kan hjälpa mig att identifiera vilken ersättningsslang jag behöver.

    Namn:  20240202_154441~2.jpg
Visningar: 189
Storlek:  1.09 MBNamn:  20240202_151830.jpg
Visningar: 188
Storlek:  1.00 MB

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Plaströret som går emellan vakuumpumpen och bromsservon som du behöver, den är nog enklast köpt hos närmaste vag åf.

    En gissning på art.nr är: 3C0612041BH , men du bör nog kolla detta med vag åf eller iaf visuellt så att den är lika.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Att "gissa artikelnummer" kan ju funka, men man kan också ta ett skjutmått och mäta! Vacumslangar säljs som metervara hos dom flesta reservdelsfirmor.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Problemet är ju att det inte är själva slangen som är sönder (den hade jag absolut kunna mäta och köpa). Det är nippeln som gått av
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-05 klockan 09:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Exakt, som sitter på plaströret med ovanstående gissat nr

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Lite snabblim och en krympslang med lim, så har du iallafall bromsar tills du köpt ny..

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Plaströret som går emellan vakuumpumpen och bromsservon som du behöver, den är nog enklast köpt hos närmaste vag åf.

    En gissning på art.nr är: 3C0612041BH , men du bör nog kolla detta med vag åf eller iaf visuellt så att den är lika.

    Var inne på VAG och de gav exakt samma artikelnummer som dig, 3C0612041BH. Dock ville de ha dryga 800kr för den men kanske bara är att acceptera?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    man kan spara några korvkronor och köpa begagnat:
    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...041+bh&_sop=15

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Arvinator Visa inlägg
    Var inne på VAG och de gav exakt samma artikelnummer som dig, 3C0612041BH. Dock ville de ha dryga 800kr för den men kanske bara är att acceptera?
    Javisst är det, inte så farligt tycker jag...... Typisk grej som vibrerar sönder efter några år, köp nytt.
    2 dgr levtid max hos VW åf.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Arvinator Visa inlägg
    Var inne på VAG och de gav exakt samma artikelnummer som dig, 3C0612041BH. Dock ville de ha dryga 800kr för den men kanske bara är att acceptera?
    Det kostar inget att titta på t ex Ebay.de

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Lite snabblim och en krympslang med lim, så har du iallafall bromsar tills du köpt ny..

    Är det verkligen bromsarna den hänger ihop med (försöker inte vara besserwisser för jag är kass på bilar men vill gärna lära mig. Jag uppfattar inte att det skall ha runnit vätska i slangen utan luft så tänkte det hängde ihop med motorn eller specifikt turbon.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det där är huvud-uttaget på vakuum-pumpen, och det grövre röret går till bromsservon, får du läckage på denna ledning så blir pedalen väldigt hård att trampa på, svårbromsat.

    Det mindre uttaget, som du nu har brutit av, går till allt vakuum som motorstyrningen använder, bla taktventilen som styr klockan på turbon, variabelt insug mm kraffs, så det är helt klart mycke DÅLIGT för motorn när den lilla plastpipen går av, motorn hamnar i limp-home mode pga att laddtrycket inte kan styras mm mm.

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Arvid Nyström
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Stort tack för förklaringen. Gjorde en tillfällig lösning med ett litet metallrör som jag skarvade med och drog krympslang över. Motorn känns som den går normalt inkl turbo men skall asap byta slang + nippel
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-05 klockan 09:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Trasig Xenon Passat 07
    Av Babbe i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-30, 20:19
  2. Trasig växellåda passat TDI-98
    Av wallin i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-23, 08:10
  3. Trasig instrumentbelysning Passat 2007
    Av Hankster i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 18:30
  4. Trasig AC? Passat 3C
    Av johan m3 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 13:04
  5. Vacumslang till fördelaren, Golf 1.6 -83
    Av P-plats.se i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 08:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin