Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Johannes
    Ort
    Solna
    Inlägg
    2

    Motorbyte på en Volkswagen California 2015?

    Hej Alla!

    Jag behöver expertråd i en fråga kring vår Volkswagen California årsmodell 2015. Körd cirka 18 000 mil. Dieselmotor. 179 hk och manuell växellåda.

    Vi köpte bilen under våren 2023 och gjorde dessvärre ingen vidare research med att just den här motormodellen i princip är värdelös och att det är allmänt känt i vissa kretsar att så är fallet.

    Motorn strulade rejält under sommaren och det hela började med att olja behövde fyllas på hela tiden och då och då lös partikelfilter täppt lampan. Slutligen började ”Avgaskontroll” lampan också att lysa.

    Efter grundläggande analys hos en VW verkstad konstateras det att motorn troligen är defekt och behöver bytas men att ett oljeförbrukningstest bör göras som nästa steg.

    Då till frågan – ett motorbyte hos VW kostar cirka 150-200 000 kr.

    Är det någon härinne som har erfarenhet av ett sådan byte? Ska man då göra det hos VW eller hos en ”vanlig” auktoriserad verkstad?
    Är det någon mening att byta till en bättre begagnad motor från en tex. krockad bil eller på annat sätt skadad bil. Eller är det enbart en ny motor som gäller?

    Vi gillar bilen i övrigt och den är i bra skick, att det just är en California gör att värdet ändå är relativt högt i jmf med en vanlig Transporter tex. och då kanske skrotning hade varit ett alternativ vilket jag ändå inte hoppas att så är fallet nu.

    Jag tar tacksamt alla tips kring mina frågor!

    Stort tack på förhand.

    Mvh Johannes

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    I din sits hade jag köpt en utbytesmotor från Polen typ. Kanske finns från sverige också, men säkert dyrare.
    Skall inte kosta mer än 20.000:-

    Att sedan få någon att byta den är nästa projekt, och det är smart att ta reda på vilka andra delar runt motorn som kan vara skadade. Som turbo, DPF, osv. Dessa delar följer inte med när man köper en utbytesmotor. Tror inte insprutning osv är med heller.

    Skulle tro man får räkna med 20 timmars jobb på byte av den motortypen.

    Om du känner någon som skruvar så skall de kunna fixa det för 10.000:- förutsatt att de har gjort den typen av byten förut.

    Om det är möjligt att byta till den mindre och mer driftsäkra motorn hade jag gjort det, men det kanske blir struligt med växellåda, AC, kylare och massa andra delar. Plus förstås arbetet med vägverket och uppdatering av papper.

    Det beror ju på hur länge man vill äga bilen.

    Men kolla allegro:
    https://allegro.pl

    Söker du på motorkoden är det inte omöjligt du får upp renoverade motorer direkt från motorbyggarverkstäder. Detta är ett stort projekt mentalt för någon som inte gjort det förut, men om du ser det som en läropeng så kan du säkert spara långt över 100.000:- på att göra på sättet jag beskriver.

    //GF

    EDIT:
    Den där motortypen, om det är 2.5, TROR jag (utan att ha skruvat den själv) har ett par välkända problem:

    - Värmeväxlaren mellan vatten / olja går sönder och dessa blandas
    - Toppen går sönder där kamaxlar möter ventilöppnare (osäker om det är så sent som 2015) och till slut så rasar det. Kamaxlarna och toppen har varit svag på 1.9TDI också om man kör fel olja.

    Finns säkert massa mer typiska fel på dessa, 2.5 var en problemmotor från 2003-> och man undviker dem. Osäker om du kanske har en 2.0 motor som är mer trimmad, men har sett att det är 2.5l i många california.

    Många som bygger california själv från transporter börjar på ett 1.9TDI chassie för att de är mest driftsäkra. De där extra hästkrafterna har man liten nytta av rent praktiskt om man inte åker motorvägsfart eller drar tung.

    Här är en länk till utbytesmotor för min modell:
    https://allegro.pl/listing?string=axb

    Citat Ursprungligen postat av Johannes Visa inlägg
    Hej Alla!

    Jag behöver expertråd i en fråga kring vår Volkswagen California årsmodell 2015. Körd cirka 18 000 mil. Dieselmotor. 179 hk och manuell växellåda.

    Vi köpte bilen under våren 2023 och gjorde dessvärre ingen vidare research med att just den här motormodellen i princip är värdelös och att det är allmänt känt i vissa kretsar att så är fallet.

    Motorn strulade rejält under sommaren och det hela började med att olja behövde fyllas på hela tiden och då och då lös partikelfilter täppt lampan. Slutligen började ”Avgaskontroll” lampan också att lysa.

    Efter grundläggande analys hos en VW verkstad konstateras det att motorn troligen är defekt och behöver bytas men att ett oljeförbrukningstest bör göras som nästa steg.

    Då till frågan – ett motorbyte hos VW kostar cirka 150-200 000 kr.

    Är det någon härinne som har erfarenhet av ett sådan byte? Ska man då göra det hos VW eller hos en ”vanlig” auktoriserad verkstad?
    Är det någon mening att byta till en bättre begagnad motor från en tex. krockad bil eller på annat sätt skadad bil. Eller är det enbart en ny motor som gäller?

    Vi gillar bilen i övrigt och den är i bra skick, att det just är en California gör att värdet ändå är relativt högt i jmf med en vanlig Transporter tex. och då kanske skrotning hade varit ett alternativ vilket jag ändå inte hoppas att så är fallet nu.

    Jag tar tacksamt alla tips kring mina frågor!

    Stort tack på förhand.

    Mvh Johannes

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Mycket susidus i tidigare svar..

    Det är en 2.0l motor, som har väldokumenterade fabrikationsfel på kolvarna, egr, mm, som ställer till det så att dom blir att dra stora mängder olja och cylinderloppen förlorar ytskikt/härdning.
    Oljeförbrukning <0.5l per 100mil hävdar vw är okej, men dessa brukar närma sig 2liter, ibland tom 3liter, så det börjar kännas som att man 'tankar olja och fyller på diesel'.
    Vw har försökt åtgärda detta i olika omgångar, först med andra kolvringar, sedan andra kolvar och slutligen med byte av motorblock, då dom nya kolvarna inte höll mer än några hundra mil pga skadade ytor i cylindrarna.. går ej att åtgärda med honing heller, då dom tappar 'härdningen', blir mjuka och ovala som "stövelskaft", för att citera en god vän.
    Vw hade en aktion på dessa, och stod för HELA jobbet, förutsatt att kunden kom in inom en viss tid/miltal med bilen.
    Det gick ut brev till kunderna, men tråkigt när man hittar på en där denna aktion inte blivit gjord.

    Bytte en sån här maskin senast i somras på en exakt likadan.
    Det som behövs är en ny motor, alt. En beg motor där man går in och kollar på chassinummer att denna aktion är gjord på Vw, motorblocksbyte.
    Svårt att hitta vettig beg motor, och då blir det till att kolla på renoverade/färdiga utbytesmotorer.
    På dessa så ingår block, topp, oljetråg, ventilkåpa, oljekylare och spridare, iövrigt helt renstrippade, så ALLT från gamla motorn flyttas över, och det är tidskrävande.

    Det fanns i somras 2st olika block att få tag på, dom polska för 27-35'000:- och ett vw original för 73'000:-, varpå kunden i detta fall valde ett original.
    Notan landade runt 115' totalt vill jag minnas, men då var det ny kamrem och alla slitdelar bytt på motorn, samt ny drivaxel-medbringare/stickaxel på höger sida in i lådan, vilket också är ett känt konstruktionsfel(splinesen går torr, rostar bort och tappar drivningen ut ur diffen, ibland med lådbyte som följd)

    Spridare, turbo, egr mm ska kodas in, anpassas, adaptioner köras, motorn ska köras in riktigt med mineralolja ~100mil, osv, är ett ganska avancerat jobb för en hobbymek, även om det finns många som klarar av det och har utrustningen som behövs.

    Sammanfattat ~70-115' på en vettig mindre firma med kompetensen att utföra jobbet, om du väljer att skippa dom akrediterade VAG-verkstäderna.
    Vill minnas att det brukar vara 24 månaders garanti på utbytesmotorerna, både polska och original, som gäller förutsatt att allt är riktigt monterat och inte andra komponenter som tex turbon skär och tar med sig lagren i motorn.

    Ang. Partikelfilter mm så brukar dom gå att rädda utan svårigheter även när maskinerna varit riktigt slut.

    Hör av dig via PM om du har frågor kring byte/renovering, det mesta är färskt i minnet
    Senast redigerad av Sn00k den 2024-01-31 klockan 00:35.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Sorry, jag förväxlade den med 2.5l motorn som sitter i väldigt många california. Jag känner inte till Hk antalet i de olika motortyperna och det var inte beskrivet i första posten vilken motorstorlek som sitter i bilen mer än hästkraftantalet.

    2.5l motorn som sitter i många california är också ett mirakel av låg driftssäkerhet och är en anledning att inte köpa just den modellen. De kanske gick bort ifrån den efter 2010?

    Om det är 2.0 liters motorn så borde det rimligtvis vara lättare att byta till en modell som håller bättre, då den även har tillverkats med andra specifikationer? Då får man en mer långsiktig lösning. Varför använda just den där dyra 179Hk modellen? Den borde finnas i snik-variant också.

    Osäker på vad ECU/växellåda och vägverket säger om saken men om andra har gjort det så kan man ju överväga det. Bara att googla saken. Jag hade bytt ned mig till en <140hk motor om det var möjligt. 2.0 dieselmotorn är ju jättevanlig, vet inte vad som skiljer mer än storleken på oljetråget, men det kanske passar mellan flera olika modeller. Om man har motorkoderna kan man ju kolla upp det.


    Problemet med drivaxeln på höger sida har varit sedan 2003, finns även fler delar man kan passa på att byta samtidigt. Jag brukar byta generatorn, termostaten och kamrem + vattenpump och spännhjul direkt när jag köper en ny bil så vet man att det håller några år. Allt är ju lätt när motorn är ur också.

    Tiden 20 timmar för motorbytet avser en motor där man får något relativt komplett levererat. Om man skall flytta över precis allt så tar det tid.

    Om det är en väldigt speciell motormodell, som är kortlivadför att de rasar, så blir de också dyra på begagnatmarknaden för att de går åt till reparationerna. Och märkligt nog så är det ofta de seglivade tråkiga, svaga motorerna mycket billigare, för det är ingen som köper dem begagnade..

    Finns lite olika motormodeller här på wiki, någon av dem borde ju vara med driftsäker.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volksw...ansporter_(T5)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volksw...ansporter_(T6)
    Senast redigerad av good.fidelity den 2024-01-31 klockan 01:22.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Utöver att det är olagligt på alla sätt, så går det inte att bara byta ut till någonting annat utan MASSIVA kostsamma modifikationer.

    Samtliga renoverade block använder andra kolvar och egr-kylare mm, dvs man bygger bort felen HELT, så dom aldrig händer igen, man stoppar såklart inte i samma skit som felade första gången pga taskig konstruktion.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Utöver att det är olagligt på alla sätt, så går det inte att bara byta ut till någonting annat utan MASSIVA kostsamma modifikationer.
    Det är generellt fullt möjligt att byta en motor mot en liknande som funnits i samma årsmodell. Det görs flitigt och ofta, som regel av folk som trimmar. Många gånger blir resultatet så bra att man inte ens kan se skillnaden. Om det är möjligt i just denna bil vet jag inte, men det kan vara lönsamt för trådskaparen att förvissa sig om möjligheterna innan den går vidare.

    Mazda MX5 NC får som regel en 2.5l duratec från ford eller en större mazda, och även på T5 transporters har man tagit motrer från golf, skoda eller andra bilar.

    Det viktiga är att veta om blocken och växellådan är lika, och sedan om man kan återanvända ECU och därmed också nycklarna och dashboard.

    När motorn är så dyr som 100.000:- så kan det extra arbete en "swap" innebär helt klart vara värt det. Det är heller inte omöjligt att det godkänns om man bara använder original delar från en bil med motsvarande avgaskrav.

    Jag har aldrig gjort det själv, men det finns mängder av videos och trådar om man googlar T5 engine swap.

    Jag nämner detta för att trådskaparen skall få möjlighet att se sig runt efter andra alternativ. Jag hade kvittat mig med den där motortypen om jag kunde. Den svagaste 2.0l motorn räcker gott och väl i en california.
    Om det är möjligt så blir det både billigare att äga, underhålla och håller bättre. Förmodligen också billigare att genomföra.

    Säger inte att det är möjligt, men att man bör utreda om det är möjligt. Kanske genom att googla saken eller söka på internationella forum efter andra som haft samma problem.

    Att byta motorer kräver en god del mer tid än att bara sänka ned en likadan, men som sagt. Om mekanikern vill ha 10-20kkr extra och motorn är 50.000:- billigare kanske det är värt det.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-31 klockan 10:10. Anledning: Fixa sluttag på citatet

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Vägverket lades ner 2010 och tog då över av Trafikverket. Men Trafikverket har absolut inte med ett motorbyte att göra, det är Transportstyrelsen som i så fall menas av good.fidelity​ misstänker jag?
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-01-31 klockan 05:47.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Nu var det mycke svammel.. trådskaparen behövde 'expertråd' ifrån nån som gjort detta tidigare, inte en hel drös med gissningar.
    Jag VET vad som gäller för omreggning, jag har gjort en hel hög, gör dessa jobb dagligen på profesionell nivå, jag VET också vilket strul ett 'swap' på dessa innebär, utöver att du slaktar andrahandsvärdet totalt och lär tvungen möta kriterierna för ombyggt fordon, plus att motorstyrningen lär bytas helt, REJÄLA ingrepp i el och säkerhetsystemen, och ett jäkla omkodande i boxar för att få antisladd mm säkerhetsfunktioner att fungera, och då pratar vi inte om nånting du gör hemma med vcds, utan omlödningar och ändringar inuti programmen, vilket egentligen inte heller är tillåtet.
    Det GÅR att göra, det är bara inte ett ekonomiskt gångbart alternativ, speciellt inte i sverige.
    Jobbar även med motorstyrningar hela dagarna, därav insikten.

    Det är ingen som påstått att nån ny motor kostar 100.000:-, finns som nämnt polska för 27-35', och när den är åtgärdad så är det en RIKTIGT trevlig motor, betydligt bättre än tidigare 2.0tdi maskiner, pålitlig och stark i alla register.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Johannes
    Ort
    Solna
    Inlägg
    2
    Tack för stort engagemang!

    Har fått upp det låga självförtroendet lite och inser att skrotning inte är nästa steg.

    Det viktigaste att vi får bilen att fungera stabilt ett par år för eget bruk. Sen ska det givetvis vara lagligt i den mån det behövs.
    Med det sagt spelar det ingen roll om vi går ner i antal hästkrafter till exempel. Men om jag förstår Sn00k rätt så innebär det en massa merjobb utifrån att bilen är anpassad efter just den motorn som sitter i.

    Går det att få tag i samma motor renoverad eller ny så är det givetvis toppen. Den motorn som Marcus länkar till ser ut att kunna fungera.

    Om man byter till en ”likadan” motor så behövs i grunden ingen administration hos Transportstyrelsen antar jag? Eller åtminstone mindre.

    Då handlar det i grund och botten om att få tag på en motor och sen någon som kan tänkas att göra jobbet och lite beroende på så kan totalen landa på omkring 100 000 kr.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Just den som länkades är dock inget vidare köp, då ~6000:- till ger dig en ORIGINAL förstärkt motor ifrån VAG, med 4st helt nya spridare(11-15'000:-/styck), och egr/oljekylare mm.. bättre då att köpa direkt ifrån polsk renoverare då även den i länken med stor sannolikhet härstammar därifrån alt litauen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-11, 17:06
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 18:08
  3. Volkswagen, CES 2015
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 11:45
  4. Volkswagen Golf Sportcombi 2015
    Av -rc- i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin