Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Elproblem: VW transporter T5 - 1.9TDI 2008 - AXB - 17000mil

    Har en Transporter som plötsligt börjat göra massa konstiga saker:
    Den har gått 17000mil.


    1. Började med att glödstiftslampan blinkar, sedan tändes motorlampan. Detta var vid extrem kyla typ -20 så jag bara tog det med ro. Felkoden visade EGR ventil P0406. Felet försvann av sig själv vid långa körningar (över 30mil) Efter att bilen stått helt stilla ett par dagar så startar den inte (svinkallt ute) så jag tar in batteriet och värmer det + laddar, sedan startar den fint.

    2. Felet kom och gick så jag tog ut EGR och rengjorde den helt med diesel / fotogen. Den var inte det värsta jag sett men tillräckligt nedgrisad. Bilen gik fint i över 1 vecka innan den igen tände samma varningslampa och visade samma felkod.

    3. En dag med kallt väder (-16) börjar batterilampan plötsligt lysa mitt i en åktur. Efter "omstart" av bilen slocknar den. Detta upprepar sig 2-3 gånger och kommer sedan inte tillbaka förns efter 2 veckor. (jag tänkte kolen i generatorn, bilen har gått 17000mil så det låter normalt)

    4. I en lång brant uppförsbacke med stor belastning blir motorn varm men överhettar inte (kanske på grund av EGR ventilen), därefter tänder den även ABS och antispin lampan. På vägen ned slocknar dessa varningslampor. Detta har aldrig inträffat tidigare, första gången.

    Fortsätter använda bilen dagligen, och vissa dagar utan felkoder. Detta gör att jag förstår att det inte är något fel på ABS sensorerna i hjulen eftersom varningen är där ibland men inte alltid.

    Jag misstänker att det är något glapp, eftersom ABS och Antispinnlampan tänds ibland i fartgupp eller uppförsbackar.

    Eftersom detta kunde vara ett glapp började jag med batteriet, så jag skruvade fast batteriet (som satt löst), och rengjorde polerna med polborste och skruvade sedan ihop det igen. Batteriet hade varit urtaget veckan innan problemen med ABS och generator började. Då för att laddas pågrund av kylan. Så jag misstänkte dålig kontakt.

    Vid löstagning av batteriet noterade jag att det rinner in lite vatten från motorhuven ned mot batteriet. Där under sitter förmodligen relän och ECU. Så jag misstänker då att det kan vara vatten där nere, men jag är osäker på om det skulle påverka ABS/antispinn och laddningen. Osäker om det är tätt i den lådan eller inte. Gissar att relä där är för glödstift och andra saker?

    Alla felen KAN vara helt osammankopplade, men de har inträffat på mycket kort tid. Allt inom en månad eller någon vecka. Felen är intermittenta, kommer och går. Det började efter den där veckan med sjukt väder, då det blev mycket snö under motorhuven. Bilen har fått säkert 200mil efter detta så man kan tycka att det borde torkat upp.

    En annan sak jag noterat, som är ganska udda. Bilen har ett ombyggd styrning för webastovärmaren (finns dokumenterad i tråd här på forumet). Och sista månaden har den börjat "spökvärma" så att värmaren kan starta av sig själv ibland och bara stå och gå.. med bilen avslagen.. Allt luktar ju elfel långa vägar men vart börjar man leta?

    Mina frågor är:
    Har någon har förslag på vart jag börjar leta?
    Vet någon vilka relän som sitter under batteriet?
    Senast redigerad av good.fidelity den 2024-01-31 klockan 02:28.

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Felkoderna visar detta:
    Kan det vara så enkelt att jag har haft ren otur och får generatorfel, ABS sensorfel och EGR ventils fel samma månad?




    --------------------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------------


    Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
    Control Module Part Number: 038 906 016 AL HW: 038 906 016 AL
    Component and/or Version: R4 1,9L EDC 000SG 2249
    Software Coding:

    3 Faults Found:

    001032 - EGR Sensor 2
    P0408 - 000 - Signal too High - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 38
    Reset counter: 255
    Mileage: 173835 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 1512 /min
    Speed: 66.0 km/h
    Load: 61.6 %
    Lambda: 1.2 %
    Mass Air / Rev.: 660.0 mg/str
    Mass Air / Rev.: 550.0 mg/str
    Bin. Bits: 00000000

    001619 - Sensor Reference Voltage B
    P0653 - 000 - Too High - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 38
    Reset counter: 255
    Mileage: 173835 km
    Time Indication: 0

    001330 - A/C Refrigerant Pressure Sensor (G65)
    P0532 - 000 - Short to GND - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 38
    Reset counter: 255
    Mileage: 173835 km
    Time Indication: 0


    Readiness: 0 1 0 0 0

    --------------------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------------


    Address 03: ABS Brakes Labels:
    Control Module Part Number:
    Component and/or Version:
    Software Coding:

    2 Faults Found:

    00290 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Left (G46)
    008 - Implausible Signal - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00101000
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 2
    Reset counter: 32
    Mileage: 174358 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    Count: 1536
    Count: 8193
    Count: 73
    Count: 245

    00290 - ABS Wheel Speed Sensor; Rear Left (G46)
    012 - Electrical Fault in Circuit - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00101000
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 2
    Reset counter: 32
    Mileage: 174358 km
    Time Indication: 0



    --------------------------------------------------------------------------------
    --------------------------------------------------------------------------------


    Address 09: Cent. Elect. Labels: 7H0-937-049.lbl
    Control Module Part Number: 7H0 937 049 AD
    Component and/or Version: BORDNETZ SGVER 1.0 2101

    1 Fault Found:

    01598 - Drive Battery Voltage
    002 - Lower Limit Exceeded


    - - - Uppdaterad - - -

    Både ACn och Webastovärmaren varnar ibland om "short to ground" eller jordningsproblem, något som också syns i felloggen. För någon med mer erfarenhet kanske detta kan vara en vägledare om vart felet ligger?


    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00290

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...6/P0532/001330

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...1/P1443/005187

    https://www.vwaudiforum.co.uk/forum/...ence-Voltage-B
    Senast redigerad av good.fidelity den 2024-01-30 klockan 23:23.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Loggfilen visar låg batterispänning. Det är inte omöjligt att ditt problem relaterar till ett kasst batteri. När bytte du det senast?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    När laddade du batteriet senast med batteriladdare? Om det hjälper att sladda så kan man slippa många konstiga felkoder genom att se till att man har en bra batterispänning. Om du måste ladda ofta är det kanske läge att byta batteri.

    Den kalla årstiden är jobbig för batteriet, det ska dra igång en motor genom trög olja och därefter bockar människorna i bilen av hela checklistan av vinter-utrustning: elbakruta, elektriskt uppvärmda backspeglar, sätesvärmare och inte minst parkeringsvärmare. Då börjar batteriet längta efter en laddning med batteriladdare under minst ett halvt dygn.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Byta framruta: VW Transporter T5 2008 - van
    Av good.fidelity i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2024-01-30, 22:28
  2. Kamrem transporter 2008 2,5 tdi automat.
    Av fillsing i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-10-16, 20:27
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-03, 16:35
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 16:26
  5. vw transporter 1,9tdi 98 problem
    Av caddy98 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin