Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Henrik Andersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1

    Hur man köper och byter baklykta Passat B8 kombi

    Eftersom jag själv hade svårt att hitta information på nätet om vilken originaldel man ska beställa om man själv vill byta baklampa på en Passat B8 kombi (2018) med baklyktor av typen highline LED kommer här lite information som förhoppningsvis kan hjälpa andra. Passat B8 börjar ju bli till åren och fler kommer nog (tyvärr) drabbas av trasiga LED-lampor som är dyra att byta hos VW.

    Volkswagen ville ha 5000 kr för att byta den yttre sektionen av vänster baklykta, LED highline. Att lossa och koppla ur baklyktan tog bokstavligen 2 minuter och kräver inga verktyg:

    • Lossa en liten lucka i panelen precis innanför baklyktan så att man kommer åt från insidan.
    • Skruva loss den vita plastmuttern (helt) med handkraft för att lösgöra baklyktan.
    • Från utsidan, lirka lite försiktigt tills baklyktan lossnar och kan lyftas ut.
    • Koppla loss kontakten till kabeln (dra ut en liten spärr först)


    Artikelnumret står på en vit etikett med VW-logga. Vänster yttre heter 3G9 945 207J. Höger yttre 3G9 945 208J. Detta gäller alltså Passat B8 kombi före facelift (2018 i mitt fall) med highline-baklyktor. De inre lyktorna som sitter på bakluckan har jag inte kollat upp men koderna är lätta att hitta på nätet. Lita dock inte på näthandlarnas "ange regnr för att hitta eller kontrollera om delen passar din bil". I mitt fall stod det att artikelnumret (som bevisligen står på originaldelen) inte passar min bil. Ta reda på exakt artikelnummer genom att titta på originaldelen innan du börjar leta efter reservdelen på nätet.

    Hos de stora europeiska reservdelsåterförförsäljarna finns det fyra olika tillverkare av till synes samma baklykta som matchar VW:s artikelnummer: Diedrichs, Klokkerholm, Magneti Marelli och Van Wezel. Hos skruvat.se var Magneti Marelli billigast (1700 kr) och den angavs vara ”original equipment”. Fortfarande dyrt, men det horribla är egentligen inte prislappen för en komplett baklykta utan den förseglade konstruktionen som inte möjliggör byte av en enskild lampa. Inte mycket miljötänk där.

    När jag fått hem och öppnat paketet såg jag direkt att det var samma baklykta som original. Exakt samma siffror, bokstäver och andra kännetecken stansat i plasten (bla “made in Poland”). Den enda skillnaden var avsaknaden av en VW-logga i plasten (bara en rund ring istället) och att VW-etiketten saknades.

    Inkopplingen tog 2 minuter och allt fungerade som förväntat.

    Några reflektioner: Många rapporterar om att ersatta lyktor måste kodas om för att fungera med bilen. Det stämmer säkert om man byter från vanliga LED till ”highline" LED eller till de ovanliga mörktonade highline. I mitt fall var det med 100% säkerhet samma del som original men hade det även fungerat om jag beställt en lykta från någon av de andra tre tillverkarna? Rimligen använder VW flera olika underleverantörer och olika årsmodeller av Passat kanske har lyktor från olika underleverantörer? Så länge artikelnumret stämmer exakt bör det fungera men nu gissar jag bara.

    Namn:  mm714081440701_large_0[1].jpg
Visningar: 278
Storlek:  46.3 KB
    Senast redigerad av head den 2024-01-19 klockan 11:21.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Anledningen till att du inte kan byta enskild glödlampa är att det är led,man byter inte ut led dioder

    Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2022-12-12, 10:43
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 06:59
  3. Hur byter man halvljus på Passat 3BG? H7
    Av Denkadonka i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 19:44
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 00:43
  5. hur byter man spårkilrem på passat 1,8T?
    Av beesiii i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin