Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Oljebyte med sugpump, rekommenderat?

    Har läst en del i amerikanska grupper om folk som byter olja med ganska tät intervall, och då använder en sugpump för att slippa ligga på uppfarten under bilen och kladda. Blev lite nyfiken på att testa, om jag vill byta olja själv. Oljefiltret verkar ju sitta föredömligt bra till på Tiguan.

    Är det nån nackdel med det kontra tömma via oljetråget? Hade gärna sluppit det om det bara är olja/filter. Tänkte lämna till verkstad när det är större grejer.

    Funkar en sån här, eller vad ska man ha i så fall?

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...jor-2000033701

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Finns väl lite olika åsikter om det, jag kör med en elektrisk pump som jag köpt på Jula, som funkat ypperligt!
    Men en del menar att man inte får ut allt med pump, men det är ju bull... man får aldrig ut hundra procent oavsett.
    Dock har jag aldrig lyckats pumpa ut olja ur golf 5an på grund av att oljestickans rör är så smalt så att det knappt finns slang som är tillräkligt smal. Och då tar det en evighet att pumpa ur oljan!
    Men är man seriös,tungfotad asfaltsskrynklare så plocka men ner hela oljetråget vid oljebytet för att leta metallskrot i samma veva!!

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Jag föredrar att tappa ur oljan via plugghålet med oljelocket av så att det blir en kraftig stråle ur oljetråget som spolar med eventuella partiklar /rester som man inte vill ha kvar i motorn. Varm motor givetvis. Visserligen måste underplasten av på de flesta bilar men det är ingen större operation. Samtidigt har man ju ett kanontillfälle att kika på helheten underifrån, kolla efter läckor, damasker osv. Man får ut mer olja också än med en oljesug vill jag påstå.

    På en Audi A4 jag hade kom det utflygandes små plastbitar från oljestickan som gått sönder. Hade jag inte sett om jag sugit upp oljan.....

    På dotterns bil, som gått i Sydtyskland de senaste åren, hade oljepluggen oxiderat fast pga att verkstaden där sög ut oljan. I höstas fixades det där, mao i fortsättningen SKA de tappa ur oljan av flera skäl har hon begärt. Har man plastråg är det knappast någon risk att pluggen sätter sig .
    Senast redigerad av Peter-C den 2024-01-15 klockan 22:46.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, man får ut mer om man tömmer oljan, men själv byter jag (suger ut med vacuum) mellan 500-800mil...
    Så det som blir kvar är inga problem...
    På sommaren kör jag en Rislone flush och tömmer..

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Jag gör oljebyte mellan servicetillfällena med hjälp av oljesug. Använder denna från Jula.
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...arpump-650213/

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Samma som jag använder..
    Men pumpar man för mycket när oljan är "för" varm sugs kulan in...
    Dock har min använts till minst 100st oljebyten..

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag gör oljebyte mellan servicetillfällena med hjälp av oljesug. Använder denna från Jula.
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...arpump-650213/
    Ser ju smidig ut. Rymmer 6 L, bra. Någon gång emellanåt vill man ju spola ut olja
    genom pluggen men byter man ganska ofta är det knappast nödvändigt alla ggr.

    @Candyweiss: Förmodar att du gör med slangen via röret till oljestickan? Hur mycket får du ut? Din rymmer väl 5,7 L eller?
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    799:- var dyrt för en handpump i plast. Här är ett alternativ: https://www.moory.se/p/oljebytarpump...hoC_qQQAvD_BwE

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, den rymmer inte 6L, så får tömma 2ggr (så den är klar till nästa gång)..
    Fyller aldrig fullt (5,7L), då det bara försvinner ut genom vevhusventen..
    Såg i VCDS att det var 75mm innan och 90mm efter bytet...

    Dessutom får man pumpa hela tiden när den börjar bli full, så det är bättre att tömma när den passerat halvfull..
    Tar ganska lång tid att suga ut "allt", men man kan alltid byta luftfilter, kupefilter och oljefilter medans

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Verkar smidigt! Jag har dock ingen oljesticka.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Då blir det "ålning medelst hasning"..

    Har du inte den här pluppen ens?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Ja, man får ut mer om man tömmer oljan, men själv byter jag (suger ut med vacuum) mellan 500-800mil...
    Så det som blir kvar är inga problem...
    På sommaren kör jag en Rislone flush och tömmer..
    Intressant, ska också ta en "motorspolning" nästa oljebyte. Hade faktiskt aldrig hört talas om det innan.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ser ju smidig ut. Rymmer 6 L, bra. Någon gång emellanåt vill man ju spola ut olja
    genom pluggen men byter man ganska ofta är det knappast nödvändigt alla ggr.

    @Candyweiss: Förmodar att du gör med slangen via röret till oljestickan? Hur mycket får du ut? Din rymmer väl 5,7 L eller?
    Ja, behållaren rymmer 6 liter och min motor 5.7 liter med filter. Jag får nog ut i stort sett all olja för behållaren blir full nästan ända upp i "hålet". Jag hör hur det slurpar och suger luft på slutet. Jag kör ner slangen i hålet till oljestickan. Med ljummen motorolja tar hela operationen ca 10 - 15 minuter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    799:- var dyrt för en handpump i plast. Här är ett alternativ: https://www.moory.se/p/oljebytarpump...hoC_qQQAvD_BwE
    Ja, det var dyrt. Tror jag gav max hälften på Jula för ca 6 år sedan.
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-01-16 klockan 21:08.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Då blir det "ålning medelst hasning"..

    Har du inte den här pluppen ens?
    Inte sett någon sådan, men inte heller letat. Vad jag känner till har samtliga "moderna" V6 3.0 och V8 elektronisk nivåkontroll.
    Senast redigerad av AndySwede den 2024-01-16 klockan 20:54.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    På sommaren kör jag en Rislone flush och tömmer..
    Har du testat andra märken? Jag har bara använt CRCs variant, däremot har jag använt andra Rislone-produkter med gott resultat.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Kollat på Rislone Flush och den ska man hälla i olja (varm motor) och sedan låta motorn gå på tomgång i 15 minuter.
    Biltemas ska man hälla i varm motor och sedan ska man köra motorn i 20 minuter. Tycker Biltemas variant verkar smidig för min del. Då kan jag hälla i det innan och sedan köra dit där jag ska byta olja.
    Men har ju aldrig gjort något sådan här så vet inte vilket som är bäst?
    Motorsköljmedel, 250 ml - Biltema.se
    RISLONE 15 Minute Motor Flush 300ml (oljemagasinet.se)

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Köpte denna (när jag ändå beställde lite G12EVO):


    Men den jag använde sist såg ut såhär


    Tydligen delar den (blå) motorn i Danmark..

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    [QUOTE=candyweiss;270722]Då kan jag hälla i det innan och sedan köra dit där jag ska byta olja.

    Har gjort detta med äldre bilar (från början av 2000-talet), men med de små toleranserna motorerna har idag, skulle jag nog inte belasta motorn och absolut inte turbon..
    På den tiden "startade" jag motorn (1sekund) efter tömning, och fick ut 0.5-1 liter till (Audi S8 2001)..
    Men med den fina olja som finns idag (Q8 FORMULA PRESTIGE 5W30) som byts med korta (allt för korta, i vissa fall) intervaller så är det inget behov för det..

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Då får det bli Rislone Flush från Mekonomen som har gul flaska.
    Motor Flush (mekonomen.se)

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Då får det bli Rislone Flush från Mekonomen som har gul flaska.
    Motor Flush (mekonomen.se)
    Det här var ju lite intressant!

    Jag är generellt skeptisk till alla tillsatser och mirakelmedel, men det här verkade ju rimligt. Rekommenderas det här på forumet så kanske man vågar prova det. Finns det nåt test eller erfarenheter kring att Rislone Flush (eller motsvarande produkt) ger någon märkbar effekt?

    Angående sugpumpar så är det precis som någon annan skrev. Jag tänkte göra ett oljebyte nån gång mellan ordinarie servicar. Har jag nu köpt en fin bil för en massa pengar så kan man ju lägga en extra tusenlapp då och då för att den ska hålla bättre.

Liknande ämnen

  1. Oljebyte Polo GTI
    Av waqr i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-07-17, 14:07
  2. oljebyte
    Av pheijden i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 20:53
  3. Oljebyte VW 502 00 vs VW 504 00
    Av viobebe i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 12:11
  4. Oljekylning rekommenderat? mk1GTI
    Av 0lle i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 14:26
  5. oljebyte Växellåda Mk1
    Av golf_fanatic i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin