Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Prova att söka på YouTube, lär garanterat finnas tester där. Jag har inte själv sökt än

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl inget mirakelmedel direkt!
    Förr använde man diesel, när någon slarvat med oljebytesintervallen..

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Står nog fortfarande i VW handböckerna att alla förekommande tillsatser i oljan inte är godkända och gör att alla garrantier blir ogiltiga!

    Men det borde vara helt onödigt då alla moderna oljor som sen över femtio år tillbaks innerhåller ämnen som just ska förhindra uppbygnad av avlagringar i motorn!

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hehe, det är alltid folk som tror att oljan rensar lika bra vid 3000mil som när den var ny..!
    Det är tillsatt dispergeringsmedel i oljan som håller på all "skit" som är mindre än vad filtret snappar upp (vanligtvis 25-30micron).
    Byter man oljan efter 1000mil är dispergeringsmedelet utarmat och tar därmed inte åt sig mer. Många kör dock 2-3000mil mellan oljebyte vilket gör att den nya oljan (dispergeringsmedelet) är utarmat långt innan 1000mil är nått.. Så rullar snöbollen bara vidare..
    Senast redigerad av Mex165 den 2024-01-18 klockan 15:21.

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Jag betvivlar inte en sekund vad du skriver Mex, men jag blir ju lite nyfiken varför det finns en gräns vid typ upp till 1000 mil? Är det tekniskt omöjligt att additivet kan ge oljan längre livslängd? En normal intervall för oljebyte är ju 1500 mil eller ett år hos väldigt många bilmärken. Förutom VAG gruppen som har en helt annan uppfattning.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Serviceintervallen är satt för att bilen ska se billig ut att äga och garanterat (med vissa undantag) hålla garantitiden ut.

    Med 3000mil mellan varje service blir ju kostnaden för ägaren halverad, är det många som tror..

    Det är inte bara molekylernas förmåga att dra till sig det som inte ska vara i oljan. Utan massa annat som spelar in.
    Damm, vatten, bränsle, sot, lägre pH (pH mäts inte på olja!) som korroderar komponenterna, osv..

    Hittar inte vart jag läst +-1000mil, men för mig är oljebyte billigare än motor/turbo byte..

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Har ju vår gamla VW Touran ståendes som ska säljas, den har väl gått typ... 27k mil nu. Den är dock rätt nyligen servad, så jag är ju inte supersugen på att lägga pengar på en rengöring av den.
    Det finns ju iofs en Toyota på uppfarten också som ska behållas, den ligger väl på 18k mil. Det kanske kunde vara kul att testa på den.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Nu har jag gjort en engine flush med Innotec.
    https://innotec.nu/sv/Butik/oil-flow-renovator/

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Blev oljan "svartare"?
    Kollade du oljefiltret efter "gunks"?

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Tyvärr var jag inte med när det gjordes. Kanske jag kan kolla senare?

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Nu har jag gjort en engine flush med Innotec.
    https://innotec.nu/sv/Butik/oil-flow-renovator/
    Spännande, kan du berätta något om det?

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    "Oil Flow Renovator måste tillsättas ca. 15 minuter före oljebyte (med varm motor, på tomgång). Produkten löser upp avlagringar och sediment så att de följer den gamla oljan ut ur motorn. När motorn rengörs på detta sätt förhindras kontaminering av den nya oljan. Detta säkerställer att ny olja presterar bättre, snabbare och mycket längre. "

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Fyndigt. Jag var mest intresserad av personliga iakttagelser från nån som faktiskt gjort saken tråden diskuterade. Läsa på en hemsida fixar jag helt på egen hand.
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-12 klockan 14:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du inte lyckats bilda dig en uppfattning av det som redan skrivits (kanske pröva "SÖK" funktionen?) angående "Engine Flush", så är det nog fel person du hoppar på..

Liknande ämnen

  1. Oljebyte Polo GTI
    Av waqr i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-07-17, 14:07
  2. oljebyte
    Av pheijden i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 20:53
  3. Oljebyte VW 502 00 vs VW 504 00
    Av viobebe i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 12:11
  4. Oljekylning rekommenderat? mk1GTI
    Av 0lle i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 14:26
  5. oljebyte Växellåda Mk1
    Av golf_fanatic i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin