Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Behöver batteriet bytas?

    Hej! Nya bilen har stängt av sig helt när frun lagt den i P och gått ur bilen i en halv minut. Då får hon trycka på bromsen och starta bilen igen.

    Jag har tyckt att parkeringsvärmaren stängt av sig lite tidigt nån gång, och det dyker upp ett meddelande ibland om att motor stängts av (är det start/stopp?) för att ”skona batteriet”.

    Frun pendlar 3,5-4 mil enkel resa till jobbet. Bilen är en Tiguan 2.0 tdi från 2019 med ett 68 Ah agm-batteri från Varta. Jag mätte med multimeter när hon kommit hem och då låg laddningen på 12,55 V.

    Är det läge att byta, eller funkar allt som det är tänkt?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Prova med att ladda det fullt och se om problemet försvinner..
    Vet tyvärr inte vad som händer i bilen under dessa 3-4mil... Är stolsvärmen på? Full fläkt? Används värmaren innan varje start? Hur lång tid går värmaren? Hur många mil har bilen gått? osv.........

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Ja det är ju det, jag vet inte om det är problem eller så som bilen ska funka som standard.

    Men ja, jag kanske var för sparsmakad i min beskrivning.

    Bilen är en Tiguan Allspace från 2019, R-line, vit. Inget panoramatak. Den har gått drygt 7100 mil nu. Färden till jobbet tar frun drygt 30 minuter, och det är mest vägar mellan 70-100 km/h, men även en del stadskörning med 4-5 rondeller och 2-3 rödljus på vägen. Värmaren startas på morgonen och går 30 minuter, vi försöker komma ihåg att göra det varje start ja, eftersom det sägs vara bättre för motorn. Hon använder stolsvärme och rattvärme på max de första tio minuterna och sänker sedan. Fläkten är på auto, så beklagligt nog kan jag inte redogöra för dess utnyttjande i närmre detalj än så. Bakrutans värme används inte så ofta, men ibland sidospeglarnas värme.

    Bilen står just nu på 17" vinterdäck, VW original alufälgar med Goodyear dubbdäck med ca 7 mm kvar på däcken.

    Just ja, vi bor 40 meter över havet cirka, men majoriteten av körningen utförs i havsnivå (+/- 5 meter).

    Hoppas det underlättar.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-13 klockan 20:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Som regel tar varje start 10-15min att ladda upp igen, utan värmartiden (30min) inkluderat..
    Speglarna värms inte utan att bakrutan också gör det..

    Så för att detta ska gå ihop måste bilen laddas med jämna mellanrum..

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg
    Hej! Nya bilen har stängt av sig helt när frun lagt den i P och gått ur bilen i en halv minut. Då får hon trycka på bromsen och starta bilen igen.

    Jag har tyckt att parkeringsvärmaren stängt av sig lite tidigt nån gång, och det dyker upp ett meddelande ibland om att motor stängts av (är det start/stopp?) för att ”skona batteriet”.

    Frun pendlar 3,5-4 mil enkel resa till jobbet. Bilen är en Tiguan 2.0 tdi från 2019 med ett 68 Ah agm-batteri från Varta. Jag mätte med multimeter när hon kommit hem och då låg laddningen på 12,55 V.

    Är det läge att byta, eller funkar allt som det är tänkt?
    Det är väl ett helt normalt beteende med start/stopp aktiverat?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Start/stop är väl bara aktivt när man har bältet på?!?!

    Dessutom är det väl efter att batteriet fått vila några timmar som den verkliga spänningen visas..

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det är väl ett helt normalt beteende med start/stopp aktiverat?
    Vet inte, första bilen jag har med start/stopp. Därav frågan om jag bör titta efter att byta batteriet eller det är helt normalt - vilket det då verkar vara.

    Frågar man inte, får man inga svar osv...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    På min 2021 GTE har jag också behövt stödladda 12v batteriet ett par gånger när jag kört mycket eldrift och bensinvärmare men ingen långvarig körning med bara bensinmotorn. Så ta och ladda den 7-8 timmar så är chansen stor att det funkar bättre sen.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Start/stop är väl bara aktivt när man har bältet på?!?!

    Dessutom är det väl efter att batteriet fått vila några timmar som den verkliga spänningen visas..
    Minns inte om någon bältesfunktion, jag har avaktiverat s/s på mina bilar de senaste åren. Men om batterispänningen är för låg kickar ju inte s/s in hur som helst. Värmaren sätter ju felkod bland annat på om batterispänningen varit för låg.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg

    Dessutom är det väl efter att batteriet fått vila några timmar som den verkliga spänningen visas..
    Visst gör det. Räcker ju att man låser upp dörren och öppnar så att "coming leaving home" ljuset tänds så sjunker spänningen. AGM har väl lite högre spänning är EFB batteri (som är ett bly/syra batteri). AGM har ju högre laddspänning i alla fall.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Ladda batteriet - VW Passat 2016 med batteriet bak
    Av jorgenkarls i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-12-10, 12:04
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-07, 00:56
  3. kolla upp vad som ska bytas vid service?
    Av nizmo i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 19:25
  4. Sharans växelåda behöver bytas.
    Av Uff i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 17:52
  5. När ska kamrem bytas?? Golf gti turbo 00:a
    Av rajan81 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin