Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7

    Min Passat 2014 säger "boink" när det är kallt!

    När man låser upp vår Passat Ecofuel 2014 då det är kallt, låter det "boink" inifrån kupén. Om detta säger inte handboken ett skvatt. I tron att det var indikering av dåligt batteri (som ju blir extra dåligt då det är kallt), köpte vi ett nytt och installerade. Det hjälpte inte.

    Vad tusan kan detta vara?

    Här kan du höra ljudet: https://www.pulpeten.se/uploads/bilboink_short.mp3

    PS. Med "kallt" menas minusgrader, ungefär.
    Senast redigerad av perstromgren den 2024-01-06 klockan 11:42. Anledning: glömska

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    Mer information.

    Radion säger att motorn bör vara på, pga låg spänning. Det pekar också på elproblem, gissar jag.

    ... men det är aldrig något problem att starta motorn!

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av perstromgren Visa inlägg
    I tron att det var indikering av dåligt batteri (som ju blir extra dåligt då det är kallt), köpte vi ett nytt och installerade. Det hjälpte inte.
    Laddade du det nya batteriet innan du satte i det? Har du mätt vad du har för spänning över polerna?

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Laddade du det nya batteriet innan du satte i det? Har du mätt vad du har för spänning över polerna?

    m v h Henrik
    Nej, borde jag gjort det?

    och

    Nej, men jag kan mäta nu. Vad ska det vara för spänning? Bara över 12V, eller något mera specifikt?

    Per

    PS. Är ljudet en dokumenterad signal för låg spänning?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Ett fulladdat 12V-batteri ligger på 12.7 - 12.8 Volt beroende på batterityp.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    Jag mätte just batteriet till 12.2 V. Vi har nog kört ca 2 mil sedan vi installerade batteriet.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Då har du bara ca 55 % kapacitet i batteriet.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    OK. Vi ska köra upp till Branäs i morgon, det är ca 17 mil. Hoppas att det räcker för att ladda batteriet fullt. Jag tar med min multimeter.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-09 klockan 15:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Med tanke på att du skriver "upp" är det kanske kallare där än där du befinner dig nu. Att hoppas brukar vara att hoppas på tur, men det brukar heta att det är den oförberedde som har otur. Om du inte har möjlighet att ladda ditt nya batteri med en batteriladdare kan det som sagt bli så att det laddas upp på en långresa, särskilt om man inte håller på att slösa ström på saker som elstolar eller elbakruta. Men om du hellre vill vara förberedd än drabbas av otur är mitt råd att köpa en rejäl stor start-booster som kan hjälpa till att starta en bil med otillräcklig laddning i batteriet.

    Själv vet jag med mig att jag har ett gammalt och dåligt batteri. Någon gång i månaden brukar jag underhållsladda det på vintern. Jag använder inte elsäten eller elbakruta och jag har med mig en stor hjälpstart-booster i bagaget.

    m v h Henrik
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-09 klockan 15:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    Tack för omtanken, Henrik!

    Som du ser bor vi i Karlstad, där det just nu är -18, detsamma som i Branäs. Dessutom blir det klart mildare de kommande dagarna, så jag är rätt säker på att bilen kommer att starta bra, i synnerhet som batteriet är alldeles nytt.

    Jag rapporterar tillbaka här om allt löst sig om några dagar!

    Per

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Oberoende av om bilen går bra fram och tillbaka till Branäs skulle det inte skada att ladda det nya batteriet med en batteriladdare. Normalt sett brukar man ha en batteriladdare inkopplad ca 12 timmar innan den tycker att batteriet är fullt. På resan till Branäs tur och retur gissar jag att du bara kommer ladda med bilens generator ungefär en tredjedel av den tiden.

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Per Strömgren
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7

    LÖST: Min Passat 2014 säger "boink" när det är kallt!

    Nu vet jag säkert att "boink" är en varning för låg batterispänning. Spänningen vid varningsnivå är inte så låg att det påverkar startmotorn, dock. Batteriet är nu bytt och laddat till 12,66 V genom att åka 35 mil landsväg. Ljudet är borta.

    Jag vet också att varningen kommer från radion, och inte från övrig instrumentering.

    Anledningen att varningen bara uppkommer när det är kallt, är nog indirekt. På vintern kör vi bilen rätt lite med korta körsträckor och använder frekvent sitsvärme, defrost i bakrutan och defrost i sidospeglarna. Det gör att batteriet inte hinner laddas ordentligt. Dessutom gissar jag att batteriet mår sämre i kyla och vårt batteri var rätt gammalt, oklart hur gammalt.

    Problemet är löst! Tack för all diskussion!

    Per.

    PS. Det är litet konstigt att varningsljdet inte är dokumentart i handboken till radion.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Tack för din återkoppling! Det hjälper andra som söker i forumet med samma eller liknande problem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-18, 12:26
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-09, 22:16
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 15:05
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 10:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin