Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Nils-Göran Bakkerud
    Ort
    Lindome
    Inlägg
    11

    Programvaruuppdatering Passat 2023 B8 150 tsi

    Hej!
    tänkte kolla om någon annan stött på samma sak som jag.
    det dyker upp en ruta i infotainmentsystemet ibland när jag kört ca 15min som säger ”programvaruuppdatering tillgänglig, visa info om uppdatering. ” valen är sen ”senare” eller ”ok”.
    klickar jag ok händer absolut ingenting. Det finns heller ingen uppdatering tillgänglig om man går in i systeminformation->uppdatera programvara. Och kollar jag versioner ser inget ut att ha uppdaterats i bakgrunden heller.
    möjligheten att söka ny programvara har ju också försvunnit från tidigare versioner av infotainmentsystemet.

    jag har försökt hitta information om senaste version av programvaran på nätet men detta känns hopplöst.

    någon som stött på samma sak?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Ingen egentlig aning, men kan det relateras till tillgänglig kartuppdatering kanske? Någon annan OTA finns väl ännu inte i någon VAG bil.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Har visserligen en T-Roc 2023, men antar att de kan vara någorlunda lika.

    Får också upp det där och klickar man OK under körning, så händer ingenting. Men ett par gånger har det dykt upp nån minut efter jag parkerat med tändningen fortfarande på. Då uppdateras den med en liten "cirkel" som fylls på tills den gått ett varv. Tog bara 1-2 minuter. Har hänt 2-3 ggr tror jag. Tror även jag fick upp ett meddelande nån gång, om att den inte kan uppdateras under körning. Funderar på om man skulle stanna till när man får upp meddelandet och se om den uppdaterar då...

    Lyssnar på poddar från mobilen via BT och tidigare kunde man hoppa fram/tillbaka 10 sek. med pilknappar i displayen. Nu funkar inte det längre. Gissar att det förändrats vid nån uppdatering. Irriterande...

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Stannade på parkeringen på jobbet igår och fick frågan. Klickade OK och fick detta:

    Namn:  20240103_085329.jpg
Visningar: 296
Storlek:  885.1 KB

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Har du något nätverk i bilen?

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Ingen aning... du menar wifi? Har inte ens tänkt tanken, men borde väl kunna testa med mobilen?
    Nån uppkoppling har den väl eftersom man kan starta värmaren via appen.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Om du håller in MENU knappen en stund så kan du kolla programver.
    Antingen uppdaterar du själv med USB eller OTA.
    Samma sak med kartorna.. 350 är sista för 2024..

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Ska kolla MENU knappen nästa gång.
    Men det bör vara OTA, för USB har jag inte använt. Det är dessutom USB-C numera och nån sån sticka har jag inte...

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Om du håller in MENU knappen en stund så kan du kolla programver.
    Antingen uppdaterar du själv med USB eller OTA.
    Samma sak med kartorna.. 350 är sista för 2024..
    Jag hade tidigare en Passat 2015 med (då) stora Navigatorn. Den hade ingen egen WiFi så skulle man uppdatera något fick man dela ut telefonen till Navin. Gjorde det ibland för att lägga in nya PIO men det funkade inte när jag slutade betala till VW. Men jag kunde ladda hem nyaste kartmatrialet till en PC, packa upp zip, lägga på SD kort, SD kort in i bilens Nav (handsfackat) och den vägen uppdatera kartan.
    Min nyare 2021 har inte någon SD plats utan bara några USB-C och egen internet uppkoppling. Köpte USB-C till SDmicro adapter, funkar jättebra till musik, dyker upp som Media.
    Testade att ladda hem senaste kartan till PC, packade upp till SD, in i USB-C/SD adapter i bilen - uppdatera kartan - hittar inte.
    Kan man inte uppdatera kartan manuellt längre? Om inte måste man alltså betala till VW för bilens internet uppkoppling?

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    MIB3 har inte möjlighet för SD-kort..


  11. #11

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Enligt instruktionen till min T-Roc (2023), så laddar man ner en 23,7 GB tar-fil och packar upp på en USB-C sticka.
    Kanske nåt med adaptern som strular (jo, jag läste att det funkar med musik...)

    Namn:  USB.png
Visningar: 190
Storlek:  18.5 KB
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-12 klockan 19:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Tack för svaret och visst kan det vara problem med adapter eller SD kort, de va inte alla SD kort som funkade i min Passat 2015 heller.

    Ja tror inte jag har samma text i min instruktionsbok, letat, och bilen är en Arteon 2021. Har du testat med USB-C sticka i din T-Roc?
    Funderar på att köpa en USB-C sticka och testa...
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-12 klockan 19:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Nej, jag har inte testat att uppdatera än.
    Instruktionen finns inte i instruktionsboken (om det var det du menade).

    Jag hittade den här: https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-...ap-update.html
    Välj bil och årsmodell. Instruktionen finns ganska långt ner på sidan, i det blå fältet (pdf).

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Grymt dåligt om man inte kan ladda ner OTA.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Men det kan man ju så länge man betalar. De tre första åren brukar vara gratis, på min Passat 2015 fick jag efter 3 år ett erbjudande om ett gratis fjärde år. Sen tror jag det ligger på ca 1000kr/år. Om man då inte vill betala kan man åtminstone uppdatera kartan gratis om man får det att funka med tex USB C minne.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-13 klockan 21:00. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Undrar då varför det ena är gratis och så måste man betala för det andra?
    Jag menar att man kopplar upp sig mot t.ex. mobiltelefonen (WiFi) och laddar ner mjukvaran direkt till bilen.

Liknande ämnen

  1. Bug Run 2023 9-10 Juni
    Av Mattias i forum Träffar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-06-11, 18:24
  2. Lunda konbana 7 maj 2023
    Av Silverpilen i forum Träffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-05-12, 11:18
  3. Passat B9 2023
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-03-14, 16:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin