Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Dan Hallebjer
    Ort
    Vilhelmina
    Inlägg
    5

    Passat 2.0 tdi -13 startar inte

    Bilen stod ute i fem dygn i 6-20 minusgrader och när jag skulle starta så står den bara och tuggar tills batteriet inte orkar. Satte i ett nytt batteri men samma sak. Den bara står och skakar och tillslut står det slå av tändningen. Glödningslampan blinkar och batterilampan lyser. Har fått bilen bärgad in i ett garage då jag får för mig att det ska hjälpa. Vad kan det vara för fel? Ska man prova dränera bränslefiltret om den inte startar? Ibland lät det nära att den skulle starta men det var som om de inte tog eld eller va man ska säga

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Laddade du det nya batteriet innan du satte i det?

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Utan några felkoder, satsar jag på kabel till vev/kam sensor (motorn startar utan en av dom, men inte den andra). Kabeln brukar vara av mellan batteriet och lyktan..

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Dan Hallebjer
    Ort
    Vilhelmina
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Laddade du det nya batteriet innan du satte i det?

    m v h Henrik
    Nej det gjorde jag inte. Har fått tag i en felkodsläsare som visar på glödstift och vevaxel

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Dan Hallebjer
    Ort
    Vilhelmina
    Inlägg
    5
    Fick tag på en felkodsläsare igår som visade elfel på glödstift 2 3 4 och vevaxel - kamaxel position felaktigt förhållande

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Där finns ju felkod som styrker teorin från Mex165. Skulle det ändå inte vara det felet kan dåligt batteri ge alla möjligt konstiga felkoder. Har du mätt med voltmeter hur hög spänning det nya (och gamla) batteriet ger?

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har bilen gått långt kan också laddregulatorn vara i behov av byte. Generator med oval kollektor visar perfekt laddning, men ger ingen ström..

    Har den start/stop ska batteriet kodas in, annars tror den att batteriet fortfarande är dåligt..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    "står och skakar" är ju en indikering att det inte är ström/laddningsrelaterat.. jag hade nog också sagt sync-problem.. möjligen en av givarna, har bytt 6-7st på kamaxeln på dessa nyligen.. men i detta fall låter det mer som vevaxel-givaren, alt. Kuggad rem.. sällsynt, men det händer iblang pga oljesull/läckande vattenpump.

    Vilken motor är det? miltal?

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Dan Hallebjer
    Ort
    Vilhelmina
    Inlägg
    5
    Har fått felet åtgärdat och man bytte ett glödstift samt gjorde nån kamremsinställning. Bytte kamrem för 3.5 månad sen så det stod verkstan för. Tycker dock att den går riktigt dåligt när den är kall. Inget klös. Man får köra på en växel lägre än normalt.
    2.0 diesel snart 17000 mil

Liknande ämnen

  1. Passat 1.8T 2005 startar inte
    Av Jinxen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-07-04, 14:03
  2. Passat 1.8t - 04 startar inte, hjälp!
    Av HasseH i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-06-06, 15:19
  3. Passat startar inte
    Av Hejeh i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-14, 23:07
  4. Passat -95 2.0 startar inte.
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 09:49
  5. Passat startar inte ibland
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin