Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Christoffer Vikman
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    6

    Passat b5 2000 1.8t startar ibland inte!

    Hejsan som rubriken säger så har jag en passat b5 från 2000 som ibland inte startar eller startar som den ska (typ att den går på 3 burkar) och hela bilen skakar av att motorn går lite trögt. Men oftast så startar den bra och går som den ska särskilt om den är varm! dom saker jag uppmärksammat är att torkarmotorplasten (den som sitter vid framrutan ovanför torpedväggen) är sprucken och sitter inte alls så att vatten inte ska komma in under motorhuven, instrumentpanelen har en tendens att inte fungera eller fryser alla visarna ibland, och att det var olja på alla tändstiften och i tändstifthålen. även att det hade kommit in lite fukt där startreläet (och ECU'n tror jag?) är. startreläet är byt dessutom.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Har du läst ut felkoder?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Byt ventilkåpspackning, båda delarna, inre och yttre, för rinner det in olja runt stiften och tändspolarna så får du överslag.
    Troligen kommer du även att behöva byta nån spole, då dessa tar stryk av detta.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Christoffer Vikman
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Har du läst ut felkoder?
    jag köpte bilen alldeles nyss och förra ägaren sa att den enda felkoden han fick var på startreläet

    - - - Uppdaterad - - -

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Christoffer Vikman
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Byt ventilkåpspackning, båda delarna, inre och yttre, för rinner det in olja runt stiften och tändspolarna så får du överslag.
    Troligen kommer du även att behöva byta nån spole, då dessa tar stryk av detta.
    okej så du tror inte det är pga nån jord jag får startproblemet? packningen har jag tänkt byta endå då den även läcker från utsidan av motorn,

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Christoffer Vikman
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    6
    Har då beställt 4 nya tändspolare och ny ventilkåpspackning både inre och yttre samt 4 nya tändstift så får se om det kommer fixa problemet!

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Christoffer Vikman
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    6
    Jag kollade felkoder och fick på startreläet, men det var byt av förra ägaren så jag tog bort den felkoden och nu har den då startat varje gång jag försökt starta den. om det är lagrat en felkod som inte försvinner om man fixat problemet, tror bilen fortfarande då att det är ett problem och gör så att den inte startar som den ska?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Christoffer Vikman
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    6
    kan även tilläga att jag provade mäta omkring ecu:n och när jag satte jord på ecu:n och mätte ström på batteriet så visade batteriet bara 12volt och när jag tog jord från batteriet eller chassit så hade jag 12:53 volt. mätte även ström till ecu kablarna och dom visade samma volt som på batteriet.

Liknande ämnen

  1. Golf 1,4 -99 Startar inte ibland
    Av Monne i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 20:01
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 23:51
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 11:17
  4. Passat startar inte ibland
    Av g-man i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 17:47
  5. Vento som inte startar ibland?
    Av seiko i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 10:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin