Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Köpte visst en Tiguan igår kväll. Rostskydd och motoroptimering, vad rekommenderas?

    Ja, igår kväll slog jag äntligen till. En Tiguan Allspace 2.0tdi 190 hk från 2019 med precis 7000 mil på mätaren. Kommer hemlevererad i mellandagarna.

    Två frågor då:

    - Rostskydd. Hur är rostskyddet från fabrik? Jag har tänkt ha bilen i ganska många år och kostar gärna på ett riktigt bra rostskydd. Vilket är "the shit" idag?

    - Motoroptimering. Jag förstår att jag inte köpt en racer, vilket inte en optimering ger mig heller. Men hur är erfarenheterna på 2.0 tdi med dsg och 4motion (haldex är det väl)? Nåt som gör att motoroptimering är aja-baja och bör undvikas, eller är det bara att köra på? Vad rekommenderas i så fall, tittar väl på BSR som känns allmänt smidigt?

    Tacksam för både erfarenheter och killgissningar!

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    https://sedox-performance.com/vehicl...di-190hp-400nm

    Är i Stockholm tills nästa år om du behöver hjälp med diagnos eller något..

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg
    Ja, igår kväll slog jag äntligen till. En Tiguan Allspace 2.0tdi 190 hk från 2019 med precis 7000 mil på mätaren. Kommer hemlevererad i mellandagarna.

    Två frågor då:

    - Rostskydd. Hur är rostskyddet från fabrik? Jag har tänkt ha bilen i ganska många år och kostar gärna på ett riktigt bra rostskydd. Vilket är "the shit" idag?

    - Motoroptimering. Jag förstår att jag inte köpt en racer, vilket inte en optimering ger mig heller. Men hur är erfarenheterna på 2.0 tdi med dsg och 4motion (haldex är det väl)? Nåt som gör att motoroptimering är aja-baja och bör undvikas, eller är det bara att köra på? Vad rekommenderas i så fall, tittar väl på BSR som känns allmänt smidigt?

    Tacksam för både erfarenheter och killgissningar!
    Jag kan rekommendera programvaran som Mex använder så passa på om du har möjlighet att träffa honom.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Har du gjort det med din Touareg?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Yes. Naturligtvis har jag inte samma motor som TS, men program från Sedox. Fungerar fantastiskt bra och Mex har koll på hur detta görs.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Bor tyvärr i en annan landsända!

    Är det samma Rikard som hängde på Zatzy förresten?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Ingen aning. Rikard vet säkert

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Zatzy?
    Står Stockholm i din profil..?
    Det som är ajabaja med tuning är billiga filer och folk som ska krama ur kunden varenda krona..

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Zatzy?
    Står Stockholm i din profil..?
    Det som är ajabaja med tuning är billiga filer och folk som ska krama ur kunden varenda krona..
    Jo, man flyttar väl runt lite, glömt att ändra bara!

    Och det med billiga filer... Menar du nån särskild firma? Jag kan ju förstå att en konsument ändå söker tryggheten i ett etablerat företag när man ska modifiera en bil för 300k eller mer. Huvudsaken är ju att man vet att det finns nån support om det skiter sig på nåt vis.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Garanti vid tuning är oftast bara på programvaran.. Rasar turbon eller något annat är det "ingen" som ersätter delarna/jobbet..
    Därför är det väldigt viktigt att inget annat än premium filer används, något som få vill betala för..

    Angående rostskydd skapar det enorma problem för den som ska utföra arbete på de delar som besprutats.. Fårfett är bäst, men går inte att tvätta bort från verktyg, kläder, armar och händer.. Håret är en favorit att få detta guffet i..

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jo, att det bara gäller mjukvaran kan jag väl iofs förstå. Svårt för firmor att stå till svars för precis allt.
    Jag minns när jag uppgraderade en gammal A4 1.8t 150 hk för typ 15 år sen. Vad hette företaget, powerchip? Det gjordes på en hotellparkering en mörk sommarkväll. Bilen gick som ett skott, jag betalade 1500 spänn och var supernöjd. Sen rasade kopplingen efter 300 mil, men det var ju nog mitt eget fel som kanske inte direkt körde lugnare med den nyfunna kraften. ��

    Men okej, vad är din tanke om firmor i allmänhet? Bsr verkar ju vara populärast och deras PPC verkar förbaskat smidig om man behöver skifta mjukvara, om en verkstad återställt till original eller annat. Tankar kring det?
    Senast redigerad av vfr den 2023-12-25 klockan 21:42. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan dessvärre inte uttala mig om andra, då det är ett annat land..
    Har aldrig läst ut någon "svensk" fil och skickat in för analysering..
    Om en verkstad skriver ny programvara, så är det en uppdatering.. Då fungerar inte den gamla filen oavsett = Tuningfilen måste också uppdateras..
    Så kolla om det också är inkluderat..
    Jag uppdaterar alltid till senaste (om inte kunden önskar annat) för att den inte ska behöva uppdateras nästa service..
    Dessutom tar verkstaden betalt för uppdateringen när garantin utgått, såvida det inte är tpi..

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg
    Jo, att det bara gäller mjukvaran kan jag väl iofs förstå. Svårt för firmor att stå till svars för precis allt.
    Jag minns när jag uppgraderade en gammal A4 1.8t 150 hk för typ 15 år sen. Vad hette företaget, powerchip? Det gjordes på en hotellparkering en mörk sommarkväll. Bilen gick som ett skott, jag betalade 1500 spänn och var supernöjd. Sen rasade kopplingen efter 300 mil, men det var ju nog mitt eget fel som kanske inte direkt körde lugnare med den nyfunna kraften. ��

    Men okej, vad är din tanke om firmor i allmänhet? Bsr verkar ju vara populärast och deras PPC verkar förbaskat smidig om man behöver skifta mjukvara, om en verkstad återställt till original eller annat. Tankar kring det?
    Det finns flera populära firmor. Jag kan verkligen inte alla men några som funnits länge med återförsäljare vad jag vet även i flera städer, då menar jag 10+ år är TM Chiptuning, Dahlbäck, Vtech, BSR till exempel. BSR gör mycket reklam och är aktiva på YT vilket många andra inte är, kanske därför de kan upplevas som populärast? Vill man göra det ordentligt är det väl individuell mappning som gäller, ingen aning om vad sånt kostar dock. Jag ser ingen nytta med en PPC eller motsvarande, den verkstad som letar ser ju ändå att styrdonet är flashat.

    Jag har mycket goda erfarenheter av Vtech på olika 2.0 TDI och 2.0 TFSI. Provat även BSR som jag inte var nöjd med på en 2.0BTid som blev törstigare med normal körning utan nämnvärd wow effekt i upplevelse vid inspirerande körning. Kör nu Sedox i min 3.0 TDI, rejält med kraft och nära 10% lägre förbrukning vid normal körning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Garanti vid tuning är oftast bara på programvaran.. Rasar turbon eller något annat är det "ingen" som ersätter delarna/jobbet..
    Därför är det väldigt viktigt att inget annat än premium filer används, något som få vill betala för..

    Angående rostskydd skapar det enorma problem för den som ska utföra arbete på de delar som besprutats.. Fårfett är bäst, men går inte att tvätta bort från verktyg, kläder, armar och händer.. Håret är en favorit att få detta guffet i..
    ...fårfett? Aldrig hört talas om men jag kan ju inte allt, det måste ju dock lukta i bilen när hålrummen är sprutade?

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Rostskydd – Jag kollar över det årligen. De delar som endast är svartlackerade, typ länkarmar, subframe under motor osv är ju inte galvade, endast matt svartlackerade med i bästa fall ett tunt vaxskikt över. De delarna brukar jag bättra på själv. Senaste gången (i våras) hade jag våra då 5 åriga bilar på lyft för att kunna jobba lite smidigare. Blev både tunnflytande Carosol i prångar runt subframe och tjockflytande Carosol på slitytor där det behövdes. Har dock ej upptäckt något behov på själva kaross / chassi som även är galvat med undantag för lyftpunkterna som jag kladdar på lite tjockflytande mtrl då och då. Där är det mekanisk förslitning.

    Fårfettet låter intressant, har ej stött på det tidigare.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Min Tiguan är nu 7.5 år gammal och jag besiktigade den för ca 1 månad sedan. Besiktningsmannen ville att jag skulle vara med och kolla bilen undertill. Han sa att jäklar vad fin bilen är, den är fortfarande som ny undertill, i leder, länkar, fjädrar mm.
    Det är en riktig kvalitetsbil sa besikningsmannen.
    Jag har inget extra rostskydd, det är enbart det som bilen hade från fabrik. Jag har alltid spolat under hela bilen och i skärmarna när jag tvättat bilen, så har jag gjort sedan min första bil, det var farsan som lärde mig
    Nu har jag ju inte en aning om hur det ser ut inne i balkar mm, men jag tror inte att bilen hinner rosta sönder innan jag byter om kanske 5 - 10 år. Misstänker att något annat hunnit rasa i motor eller låda innan dess?
    "Förr" rostskyddsbehandlade jag mina bilar, men inte de senaste 3 bilarna, som alla gått rakt igen besiktningen varje gång.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Kanske lite OT, så moderatorn får plocka fram det digitala suddegummit !

    Jag undrar i min stillhet: Varför är det första man önskar sig när man köpt en SUV på 190hk är att trimma den (optimera på finspråk)?
    Svårt att hänga med i huvudstadens häktiska trafikrytm? Tungt att dra husvagnen? Segt att få upp båten med sjösättningsvagnen?
    Svårt att få upp farten på motorvägens påfarter? Eller gud förbjuder, svårt att köra ifrån polisen?...!!!

    Jag tycker detta är konstigt utefter egen erfarenhet Då det går utmärkt att frakta 10-12 ton gods på flaket, och dra ett släp med det dubbla minst! Detta med en otrimmad lastbil på 220hk! Dock så är det ju lite annat vridmoment vi talar om!

    Förlåt, men jag bara tänkte!

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bilen blir mycket behagligare att köra, dessutom går förbrukningen ned..
    Det samma gäller lastbilar..!

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Ja, optimering är väl inte direkt det första man tänker på, då tittar man väl isåfall på en bil med starkare motor från början?
    Off topic: Jag har kört 24 meters ekipage på 60 ton med en motor på 450 hk, men det ska man absolut inte jämföra med en personbil. Är liksom något helt annat. Annars kan vi t.ex. fortsätta med varför man har 700 hk i en liten BMW.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Bilen blir mycket behagligare att köra, dessutom går förbrukningen ned..
    Det samma gäller lastbilar..!
    På stora dieslar sjunker förbrukningen, men knappast på en 2 liters bensinare.
    Men håller med, motorn går så jäkla fint. Går mycket jämnare och är stark över hela registret. Sen en bra optimering av DSG så är det som en ny bil.
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-12-26 klockan 21:09.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-11-09, 14:01
  2. Rostskydd
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 09:10
  3. Golfen dog igår... :(
    Av Mapach i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin