Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44
  1. #21

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Nu har jag bara kört som anställd chaufför, så det här med drivmedelsåtgång är i ärlighetens namn inget jag har fördjupat mig i.

    Men för några år sedan körde jag för en av sveriges största åkerier med verksamhet över hela landet och där alla bilar, utslaget på det hela i stort sett körde med samma godsvolymer och vikter.
    Företaget gjorde nogrann uppföljning av drivmedelsåtgång för varje bil och det var altid dom motorsvagaste bilarna som drog minst!
    Inte på något sett ett vetenskapligt bevis, men det ställer dock tanke!

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Kanske lite OT, så moderatorn får plocka fram det digitala suddegummit !

    Jag undrar i min stillhet: Varför är det första man önskar sig när man köpt en SUV på 190hk är att trimma den (optimera på finspråk)?
    Svårt att hänga med i huvudstadens häktiska trafikrytm? Tungt att dra husvagnen? Segt att få upp båten med sjösättningsvagnen?
    Svårt att få upp farten på motorvägens påfarter? Eller gud förbjuder, svårt att köra ifrån polisen?...!!!

    Jag tycker detta är konstigt utefter egen erfarenhet Då det går utmärkt att frakta 10-12 ton gods på flaket, och dra ett släp med det dubbla minst! Detta med en otrimmad lastbil på 220hk! Dock så är det ju lite annat vridmoment vi talar om!

    Förlåt, men jag bara tänkte!
    Alltså, nu blev jag ju påkommen. Jag köpte en SUV på 190 hk för att starta en ny karriär som bankrånare, och vill försäkra mig om att undkomma lagens långa arm.

    Nä, de optimerade/trimmade/chippade bilar jag ägt tidigare (ett gäng) har alla gett ett välkommet lyft till bilarnas karaktär. Men om du inte gillar det - gör det inte. Så kan väl andra få göra sin egen grej..?

    Tack för alla konstruktiva svar för övrigt! Jag har läst runt lite och förstår att det inte är fel att göra lite justering på DSG-lådan om man ändå ökar på effekten. Sen är det ju svårare att veta vem man ska vända sig till om man vill ha lite support framöver.

    Vad händer t.ex. om VW säger "du, när vi hade inne bilen på service så passade vi på att uppdatera mjukvaran" och effekten är återställd? Det är ju lite drygt att behöva betala för en ny optimering om det händer ett par gånger.

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Min Passat b8 alltrack 220tsi har då gått ner ett par deciliter/mil.. Men då är det inte bara tuning da..

    Jag brukar skriva den gamla programvaran, sedan använda samma tuningfil (utan xtra kostnad) om det gått för lång tid och kunden inte vill betala för en ny fil..

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Min Tiguan har varit optimerad hos 2 olika firmor. Jag märker absolut noll skillnad i förbrukning oavsett original eller optimerad. Men är en mycket trevligare bil att köra optimerad. Jag körde utan optimering i 4 veckor när jag bytte firma.
    Så jäkla trött och tråkig bilen var att köra. Körde sedan med optimerad motor ett par veckor sen blev lådan också optimerad igen. Så jäkla underbar bilen är att köra nu
    Ändra: Kanske den har lite lägre förbrukning nu, men inget jag märker av, det är ju så gött att gasa lite extra
    Senast redigerad av candyweiss den 2023-12-27 klockan 01:15.

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, vid aktiv körning blir det ingen minskning, det är fysiskt omöjligt..
    Men skulle det köras aktivt under hela bilsemestern, får man nog inte vara med fram till destinationen..

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg

    Nä, de optimerade/trimmade/chippade bilar jag ägt tidigare (ett gäng) har alla gett ett välkommet lyft till bilarnas karaktär. Men om du inte gillar det - gör det inte. Så kan väl andra få göra sin egen grej..?
    Vem har sagt att jag inte gillar det, har jag påstått att du inte får göra din grej?

    Min fråga flaggade jag som "OT" (off topic, det vill säga utanför trådens ämne). Det jag skrev var för att jag själv tycker det är märkligt att oavsett hur mycket effekt en bil har original, så måste den tydligen ändå optimeras, och jag var nyfiken på tänket bakom det!

    Sen att trådskaparen inte förstod att grejen med "att inte kunna köra ifrån polisen" var skrivet med glimten i ögat, i ett försök att skriva lite humoristiskt, helt missupfattades, det ber jag om ursäkt för.

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Rubriken innehåller ju faktiskt fråga om optimering så diskussioner om det är ju inte OT.

    För mig är det givet att om jag för en liten peng kan få ungefär samma motorprestanda som en betydligt dyrare modell som kostar tiotusentals kronor mer i inköp har jag inte alls svårt att ta det beslutet.

    Det är ju även ganska vanligt idag att vissa motorer är byggda hårdvarumässigt exakt lika men begränsas effektmässigt med mjukvaran. En modell av Caddy med 2.0TDI som exempel säljs med mjukvara som ger strypta 75HK, men kan öppnas upp till 190hk för några tusenlappar. En no brainer för mig i alla fall. Även en Caddy blir ju roligare att köra med 190hk, eller vad tycker du?

  8. #28

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg

    Det är ju även ganska vanligt idag att vissa motorer är byggda hårdvarumässigt exakt lika men begränsas effektmässigt med mjukvaran. En modell av Caddy med 2.0TDI som exempel säljs med mjukvara som ger strypta 75HK, men kan öppnas upp till 190hk för några tusenlappar. En no brainer för mig i alla fall. Även en Caddy blir ju roligare att köra med 190hk, eller vad tycker du?
    Jag har säkert fel, men jag tror knappast att det finns någon biltillverkare som har exakt samma motor till sin 75 hästare som till 190 häsars maskinen! Möjligen blocket, men sen lär nog allt annat skilja!
    Har själv en Golf 5 TSI 140 hk (bensin) som även fanns som TSI GT på 170 hk, där hade den starkare motorn en annan turbo, andra spridare, mm, men samma block.

    Nu har jag i ärlighetens namn inte kört så mycket diesel personbilar och arbetsfordorn med undantag för poståkeriets Iveco skåpbilar, som det faktiskt var ett imponerande "klipp" i, och garranterat helt fria från optimering!
    Jäg är säker på att 190hk Caddy är roligare att köra! (men inte säker på att det för den skull blir en mycket roligare bil)!

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Jo, det ska vara samma hårdvara i Caddyn med 75, 102, 122 eller 150hk. Alla går att optimera till 194hk.
    Sen om DQ200 klarar 194hk och över 400Nm är en annan sak
    Har en kollega där DSG´n rasade 2 gånger i samma bil

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    75hk caddy är Manuel (spansk)

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Okej. Vet inte exakt vilken Caddy han hade, bara att den var optimerad till ca 190 hk och DSG.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Har själv en Golf 5 TSI 140 hk (bensin) som även fanns som TSI GT på 170 hk, där hade den starkare motorn en annan turbo, andra spridare, mm, men samma block.
    Dessa motorer var ett litet sidospår i Volkswagens motorutveckling där det faktiskt skiljer mycket vad gäller påhängda aggregat. Efterkommande motorfamiljer, både TSI och TDI har generellt inte så stora skillnader annars vad gäller konceptuell uppbyggnad. EA288 2,0 TDI BiTDI 240 är väl det närmaste man kommer en sådan avvikelse, även den är numera historia.
    Senast redigerad av Marcus den 2023-12-28 klockan 22:45.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jo, det ska vara samma hårdvara i Caddyn med 75, 102, 122 eller 150hk. Alla går att optimera till 194hk.
    Sen om DQ200 klarar 194hk och över 400Nm är en annan sak
    Har en kollega där DSG´n rasade 2 gånger i samma bil
    Jag vet inte vilken Caddy generation som avses, men om det gäller den näst senaste generationen (så stora skillnader mellan tidiga och sena bilar att det även kallas generation 3 respektive generation 4) som producerades mellan 2003 och 2020 så har alla 2,0 TDI med DSG 6 växlar. I den senaste Caddy, generation 5, har alla 2,0 TDI en 7-växlad DSG, DQ381-7F.

  14. #34

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag har säkert fel, men jag tror knappast att det finns någon biltillverkare som har exakt samma motor till sin 75 hästare som till 190 häsars maskinen! Möjligen blocket, men sen lär nog allt annat skilja!
    Har själv en Golf 5 TSI 140 hk (bensin) som även fanns som TSI GT på 170 hk, där hade den starkare motorn en annan turbo, andra spridare, mm, men samma block.

    Nu har jag i ärlighetens namn inte kört så mycket diesel personbilar och arbetsfordorn med undantag för poståkeriets Iveco skåpbilar, som det faktiskt var ett imponerande "klipp" i, och garranterat helt fria från optimering!
    Jäg är säker på att 190hk Caddy är roligare att köra! (men inte säker på att det för den skull blir en mycket roligare bil)!
    BMW och Volvo har ju även de samma förutsättningar i vissa motorfamiljer där ett lyft på 100-150hk är möjligt med endast ny mjukvara i motorstyrdonet. Flera av Volvos Dx motorer och hos BMW 325, 330, 335 Där många har identisk hårdvara.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja, både BMWs och Volvos (Aurobay) förbränningsmotorer är modulära till sin uppbyggnad, färre mekaniska avvikelser = lägre kostnader för utveckling och produktion m.m. Tre eller fyra moduler skapar olika motorstorlekar. Differentiering inom motorstorleken görs till stor del med mjukvara.

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag vet inte vilken Caddy generation som avses, men om det gäller den näst senaste generationen (så stora skillnader mellan tidiga och sena bilar att det även kallas generation 3 respektive generation 4) som producerades mellan 2003 och 2020 så har alla 2,0 TDI med DSG 6 växlar. I den senaste Caddy, generation 5, har alla 2,0 TDI en 7-växlad DSG, DQ381-7F.
    Tack så mycket för informationen. Bara jag som varit dum och tagit för givet att Caddyn har DQ200 iom ingen hög effekt eller vrid.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Inga problem De Caddy med 2 liters TDI som fanns med DSG hade alltid minst 250 Nm, vanligare med mellan 280-320 Nm. Caddy med 1,6 liters TDI hade 7 växlad DSG typ DQ200.

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    En optimerad 2.0 TDI "får" över 400 Nm och det tar hårt på lådan.

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Caddy eller Tiggen?
    Caddy får 370Nm (dg250 klarar lätt 400Nm OEM).
    Tiggen får 445Nm och har väl DQ500 (600Nm OEM)?..
    Senast redigerad av Mex165 den 2024-01-02 klockan 17:53.

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Min Tiguan har DQ500 och ska klara 600 Nm.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-11-09, 14:01
  2. Rostskydd
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 09:10
  3. Golfen dog igår... :(
    Av Mapach i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin