Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Tommy Hjellström
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    26

    Xenon till LED på Amarok

    Nu har jag tänkt att köpa nya strålkastare till min Amarok 2019.
    Sitter idag original Xenon strålkastare men funderar på att köpa nya led lampor istället? (original Vw kompletta strålkastare,inte bara byta lampa alltså)

    Passar det att bara byta ut eller? Någon som gjord detta som vet om det bara är att byta ut eller massa annat som måste ändras/lösas?

    /Tommy

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Varför ska du byta? Är det bättre ljus eller är det en "styling" grej som önskas med konverteringen?

    Om det är ett bättre ljus du önskar så rekomenderar jag att börja med att byta till nya xenon lampor.
    Dom har den egenskapen att dom lyser i en evighet, men dom lyser sämre och sämre över tid. Ett tecken kan vara att ljuset blir blåaktigt, då är det tid för byte!
    Men att byta typ av ljusinsattser är inget bilprovningen gillar, utan en typbesiktning lär krävas.
    Sen lär det ju ev krävas kodning till bilen för höjdregleringen och styrningen. Sen har väl nyare LED insattser massor av nyare funktioner för avbländning och andra skumma moderniteter som kanske kräver andra kabelstammar.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Lär väl hamna på minst 40K innan allt fungerar?
    Mycket bättre och billigare att köpa en bil med den utrustning man vill ha.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har bilen lane assist (kamera i framrutan)?

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Lite märkligt att starta en tråd och få svar som innehåller följdfrågor och sen inte besvara dom! Det kan ju vara så att i fallet frågan om ”lane assist” är avgörande för möjligheten att konvertera lyset!

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av TommyHje Visa inlägg
    Nu har jag tänkt att köpa nya strålkastare till min Amarok 2019.
    Sitter idag original Xenon strålkastare men funderar på att köpa nya led lampor istället? (original Vw kompletta strålkastare,inte bara byta lampa alltså)

    Passar det att bara byta ut eller? Någon som gjord detta som vet om det bara är att byta ut eller massa annat som måste ändras/lösas?

    /Tommy
    Det är ju tekniskt möjligt naturligtvis. Någon drivs av utmaningen, någon annan av att det inte spelar någon roll vad det kostar.
    Jag tvivlar på att det finns plug and play konvertering från xenon till led och tvivlar ännu mer på att det blir någon ljusbild som är någotsånär ok eftersom xenon använder en lins. Ovanpå det så tror jag besiktningen har en del att säga om det hela.

    Om det finns Amarok med original led strålkastare är det ju möjligt att byta hela strålkastarna. På köpet behövs antagligen ett nytt komfortstyrdon, kanske en ny kabelhärva och en del kodning... och en hel del pengar. Det funkar inte med bonnmek*, mobillampa, och sandaler och shorts i verkstaden för att göra en sån konvertering.

    Nu OT.

    * Förvånas oerhört över alla oseriösa "backyard odiffat trams" som "reparerar" bilar och inte ens har råd att köpa ett par vettiga skor och en arbetslampa...

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Tommy Hjellström
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    26
    Har kondens i dom så därför ska jag köpa nya!
    Gillar ju led ljus mycket mer än Xenon och tänkte om det skulle funka att hitta något som passar direkt liksom.

    /Tommy

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har bilen lane assist (kamera i framrutan)?
    Ärligt talat så vet jag inte men tror inte att den har någon kamera där!?

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Tommy Hjellström
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det är ju tekniskt möjligt naturligtvis. Någon drivs av utmaningen, någon annan av att det inte spelar någon roll vad det kostar.
    Jag tvivlar på att det finns plug and play konvertering från xenon till led och tvivlar ännu mer på att det blir någon ljusbild som är någotsånär ok eftersom xenon använder en lins. Ovanpå det så tror jag besiktningen har en del att säga om det hela.

    Om det finns Amarok med original led strålkastare är det ju möjligt att byta hela strålkastarna. På köpet behövs antagligen ett nytt komfortstyrdon, kanske en ny kabelhärva och en del kodning... och en hel del pengar. Det funkar inte med bonnmek*, mobillampa, och sandaler och shorts i verkstaden för att göra en sån konvertering.

    Nu OT.

    * Förvånas oerhört över alla oseriösa "backyard odiffat trams" som "reparerar" bilar och inte ens har råd att köpa ett par vettiga skor och en arbetslampa...
    Jag tror att senare modell av Amarok har led och inte Xenon!? Men jag kan ha fel även där?
    Tanken är ju att hitta Amarok original strålkastare och byta ut mina Xenon mot dom istället,var kanske lite otydlig!?

    /Tommy

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Lite märkligt att starta en tråd och få svar som innehåller följdfrågor och sen inte besvara dom! Det kan ju vara så att i fallet frågan om ”lane assist” är avgörande för möjligheten att konvertera lyset!
    Sorry men jag är inte vid datorn varje kväll så ibland tar det lite tid att svara.

    /Tommy

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Lär väl hamna på minst 40K innan allt fungerar?
    Mycket bättre och billigare att köpa en bil med den utrustning man vill ha.
    Då blir det absolut nya Xenon lampor istället..... :/

    /Tommy

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Tommy Hjellström
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Varför ska du byta? Är det bättre ljus eller är det en "styling" grej som önskas med konverteringen?

    Om det är ett bättre ljus du önskar så rekomenderar jag att börja med att byta till nya xenon lampor.
    Dom har den egenskapen att dom lyser i en evighet, men dom lyser sämre och sämre över tid. Ett tecken kan vara att ljuset blir blåaktigt, då är det tid för byte!
    Men att byta typ av ljusinsattser är inget bilprovningen gillar, utan en typbesiktning lär krävas.
    Sen lär det ju ev krävas kodning till bilen för höjdregleringen och styrningen. Sen har väl nyare LED insattser massor av nyare funktioner för avbländning och andra skumma moderniteter som kanske kräver andra kabelstammar.
    Har fått kondens i dom som inte verkar gå att lösa på annat sätt än att skaffa nya!

    /Tommy

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Nu vet jag ju inte hur händig du är, men det kan ju vara möjligt att renovera dina befintliga insattser!
    Bara för att en komponent klassas som "non serviceable part" betyder det inte att man med lite klurighet kan öppna upp och fixa inkromet!
    Öppna insattsen, torka ur noga både manuelt och med varmluft, byt packningar, byt ljusskällan så har du ett lyse lika bra som nytt!

    Fixade själv nyligen ena lampan på vår vuxenleksak Mini Cooper S, som har en insatts drabbad av svår design! I mitt fall havererad justeringsmekanik. Öppnade upp den med värmepistol för att fixa mekaniken, ett drev som hoppat ur led!

    Förvånande att så få upptäckt att det är roligare att fixa till en trasig sak, än att köpa flådigt nytt! (tycker jag!)

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Tommy Hjellström
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    26
    Jo du har ju en poäng helt klart,men man ska "orka" hålla på och med tanke på hur mycket jobb det är att bara montera bort strålkastarna på en Amarok och sedan att det inte blivit bättre vet jag inte om jag tycker det är värt!?
    Senast redigerad av vfr den 2023-12-17 klockan 17:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har bilen lane assist (kamera i framrutan)?
    En 2019 borde väl ha Lane Assist som standardutrustning?

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Tommy Hjellström
    Ort
    VALLENTUNA
    Inlägg
    26
    Jo man kan ju tycka det?
    Men verkar som om "arbetsbilar" inte behöver "lyx".
    Har fått gå tillbaks till nyckel och fjärrkontroll igen.... :/
    Senast redigerad av vfr den 2023-12-17 klockan 17:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nja, kolla radion dessa bilar har..

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har bilen lane assist (kamera i framrutan)?
    Kanske lite OT nu, men jag tycker det är kul att lära mig saker som jag inte nödvändigtvis i dagsläget har behov av att veta!
    Men jag undrar: Var ligger kopplingen mellan lane assist och xenon/LED ljus? Varken xenon eller LED har väl per automatic det här skumma nya varianten på avbländning? (i bästa fall)

Liknande ämnen

  1. Bi-xenon amarok retrofit
    Av Lars86 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-02-05, 20:06
  2. xenon till wv golf gti 92
    Av reine74 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 19:03
  3. Ang Xenon till
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 20:24
  4. xenon till golf 5
    Av masse i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 22:06
  5. Strålkastare för xenon till Mk1??
    Av iooor_21 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin