Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284

    Hjälp mig identifiera missljudet på E-Golf 2019

    Hej,

    Köpte nyligen en E-Golf 2019 årsmodell med 3500 mil på mätaren. Ganska tidigt märkte jag av ett missljud när jag fått hem bilen. Missljudet hörs tydligast när man har sommardäck på och lite mindre tydligt med vinterdäck utan dubb.
    Lägger man den i neutral så hörs ljudet ändå och det är opåverkat om man bromsar eller inte.

    Hade bilen inne på en verkstad för att undersöka ljudet och jag åkte till och med med mekanikern så att vi kunde identifiera missljudet tillsammans. Han viftade bort missljudet med att det är en elbil och då slits bromsarna mindre, eller att det var däcket. Hans råd var att höja volymen på radion. Fruktansvärt oengagerad mekaniker som bara ville ha mina pengar.

    Missljudet hörs tydligast från 97 km/h och uppåt vilket syns i videon. Någon idé på vad det kan vara?

    Tacksamt för input hur jag kan identifiera missljudet och åtgärda felet. För övrigt en helt underbar bil att köra och äga.

    https://youtube.com/shorts/sVHuIhI2Q...Rq3R8wQKCmoMdm

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Lagerljud?!?!

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    När det inte finns en mysig förbränningsmotor så får man lyssna på annat som kan väsnas i en bil!
    Som däcks nötande mot asfalten, hjullager som väser, gnissel från fjädrar, knirrande från karossen och inredning!
    I videon tycker jag det låter som däckljud.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Har en Golf 7 kombi som trots att det är en diesel är tystare än E-golfen. Bör inte ha med däcken att göra eftersom ljudet är likadant för sommar och vinterdäck. Då är lagerljud mer troligt.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan ju vara (första gången det händer) att rotationsriktningen är fel på däcken.
    Kan också vara att det är billiga däck.
    Provat med lite olika däcktryck?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Jag har lite svårt att identifiera vilket ljud du menar. Följer det rotationshastigheten på hjul eller drivaxlar? Motorns varvtal? Du skriver att ljudet hörs i neutral. Rullar bilen då eller står stilla?

    Förslag på felsökning.

    Hissa upp bilen på en pelarlyft och "kör" bilen. Dra igenom växlarna manuellt. Även backen. Då kan man även stå under bilen och lyssna och förhoppningsvis höra om det är från växellådan eller nåt annat.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Tveksamt om det finns varken växellåda eller drivaxlar på en batteribil !

    Annars, rent allmänt så kan man nog tänka sig att en batteribil konstruktionsmässigt kan skapa missljud som är av ny karraktär då man har att röra sig med ny typ av konstruktion på bärande delar och nya typer av missljud från elmotorer och drivlina, men med avsaknad av vibrationer!
    Senast redigerad av pudas den 2023-12-07 klockan 15:39.

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Det är få elbilar som har en traditionell växellåda med flera växlar. Några få har två växlar att välja på, en för prestanda och en för ekonomi. Däremot finns det ofta en fast reduktionsväxellåda. Drivaxlar finns naturligtvis om det inte är navmotorer, men det är inte vanligt ännu. Det är nästan bara Nevs/SAAB:s projekt Emily GT som har det i en ev. kommande bil, om det blir något av det...

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Äh men va f… det är ju klart att det inte finns en traditionell växellåda i en elbil. Vad tänkte jag på

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Däcken bör det som sagt inte vara eftersom jag tydligt kan identifiera just däckljudet och att det lät ännu mer från sommardäcken (som har en hårdare gummiblandning). Rotationsriktningen är korrekt.

    Kör jag i 100 km/h och lägger den i neutral så hörs ljudet fortfarande. Förändras inte heller om man bromsar. Då låter det mest troligt att det är ett hjullager eller kanske något med drivaxlarna…

    Tips på hur man tar felsökningen vidare om man ska identifiera vilket av de fyra hörnen som låter mest?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hjullager ändrar sig när du svänger..
    Du har också lager i elmotorn, dessa lager är ett vanligt problem på bla teslor..

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Och inte bara Teslor. Även Renault Zoe har lagerproblem i elmotorerna. Sedan finns det ju också någon form av reduktionslåda för att få ner varvtalet från elmotorn till hjulaxlarnas rotationshastighet. Där skulle också finns möjlighet till någon form a lagerproblem.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Intressant, men om ljudet kommer från elmotorn så borde det väl inte ändras mellan sommar och vinterdäck samt att det låter mindre på ny asfalt och mer på grov/gammal asfalt. Eller tänker jag fel?
    Jag ska undersöka om det låter mer eller mindre när man svänger.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du svarat på vilka däck du har?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Nokian Hakkapelitta dubbfria. 205-55-16.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att identifiera delar (AC)
    Av davve i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-15, 20:03
  2. Hjälp med att identifiera en växellåda
    Av gegge i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 14:02
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 22:01
  4. Hjälp med att identifiera fälgar
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 21:49
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin