Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15

    Felkod P0684 - VW Caddy 2.0TDI 2019

    Halloj,

    Min Caddy tände nyligen motorlampan så jag kopplade in VCDS och hittade felkod:
    4996 - Glödtidsstyrdon 1 (J179)
    P0684 00 [237] - Orimlig signal

    Är lite små-nervig för att ge mig på glödstiften med risk att dra av dem så jag började med att byta kontrollmodulen. Iaf tror jag det var den jag bytte Det fanns ju två reläer där och jag hade bara det stora, BOSCH 0 281 003 083 tillgängligt. Hursom hjälpe det inte. Det mindre reläet, BOSCH 0 986 332 002, hade jag inte hemma då så det har jag inte bytt än. Testade det dock när jag bytte det stora och det klickade i det om jag satte ström på det så jag tog för givet att det funkade. Men det är väl nästa steg att prova trotts att det var extremt onödigt komplicerat att kom åt...
    Funkar inte det blir det till att byta glödstiften.

    Men min första fråga då är om man kan klura ut vilket stift det är? Det logiska är kanske att byta alla 4 men en av dem har en trycksensor och ett sådant stift kostar från 1500kr och uppåt! Så slipper helst det... Övriga 3 stift kostade bara 150kr/st (Bosch).

    Jag har läst på något ställe att man inte bör blanda olika fabrikat på glödstift. Någon som vet något om det? Bosch verkar inte ha något stift med trycksensor som passar så får isf byta till Beru. Alt. köpa original för 2500kr.

    En annan fråga, läste i ett annat forum i en tråd från 2012 att man med VCDS kan funktionstesta reläet, vad jag förstår individuellt. Finns det någon här som vet hur det går till? Kan man kanske göra något liknande test med glödstiften?

    Några andra tankar och idéer om detta problem?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kommer upp felkod på vilken/vilka glödstift som är trasiga.
    Lossa glödstiften med momentnyckel och måste du över 25-30Nm är det bara att chansa, spraya mer, värma eller lämna bort..

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Tack för svaret!
    Jag har inga felkoder på stiften. Det är bara P0684. Så kanske ska tolka det som att det inte är dem det är fel på. Jag ska prova att byta det mindre reläet vid något tillfälle.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Thomas Darmark
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    2
    Jag har nu fått exakt samma situation på min Passat B8 (Variant), 2018.
    Hur har det gått för Dej med denna felkod? Något nytt sätt berätta?

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Nja, inget direkt spännande att berätta. Bara pinsamt... 2v innan motorlampan tändes var bilen på verkstad och fick extra backljus monterade. På något skickligt sätt hade mekanikern lyckats sätta säkringen till glödstiften (50A) på fel plats, alt glömt sätta i den öht. Oavsett så saknades säkring 28 i säkringsboxen! Jag köpte en ny säkring och satte i och problemet var löst.

    Med det sagt är det trisst att VW slutat skriva ut säkringsschemat i instruktionsböckerna! Jag var tvungen att åka till verkstaden för att få reda på vad de olika säkringarna gör. Hittade något på nätet men det stämmde inte så bra med min bil. Så det var inget jag kände jag ville lita på. Verkstaden var hjälpsamma dock.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Ganska vanligt att glödstiftstyrdonen pajjar(inbyggt i det stora relät), det finns en uppdaterad variant som detta ska ersättas med.
    Har bytt ett gäng här i höstas på 190hk tdi passater och skoda superber, tror det äldre relät slutar på A, och det uppdaterade E.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Thomas Darmark
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    2
    Nu är nog felet fixat på min passat 2018
    Felkod enl VCDS: P0684 - Orimlig signal
    Chansade på glödtidsstyrningen
    1. Bytte relä
    2. Satte på tändningen och startade motorn, lampan lyste. Som väntat eftersom denna felkod är sk statisk, dvs lampan/felkoden måste släckas manuellt mha VCDS eller motsv. Även om felet är avhjälpt. Stängde av motorn
    3. Slog på tändningen och släckte lampan/felkoden mha VCDS (motsvarande). Slog av tändningen
    4. Startade motorn. Lampan slocknar som den ska efter någon sekund eller så (dvs den bär sig normalt åt).
    5. Nu har bilen körts mer. Lampan är ok. Slutsats: Problemet löst (byte av glödtidsstyrning var lösningen)

Liknande ämnen

  1. Passar 2016 2.0tdi felkod B1000 1B
    Av mrpipen i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-12-07, 06:01
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-11-04, 12:59
  3. Passat 2.0tdi Felkod P0401
    Av Nyberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-15, 22:56
  4. Vw Golf Mk5 2.0Tdi Cam givare felkod
    Av vr6_mannen i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 21:36
  5. Vw Caddy felkod
    Av junke i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin