Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Valentin Negut
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    2

    Golf MK6, 1,4 TSI, värme fungerar inte på vänstra sidan

    Hej, detta gäller en Golf MK6 från 2010, 1,4 TSI, manuell låda. Har precis köpt bilen på firma och märkte efter 2 dagar att värmen fungerar bara på förarsidan. Bilen har endast AC och kall luft fungerar som det ska, på högra sidan kommer det dock endast ljummen luft ut alla utblås, från vindruta ända till baksätet. Vänstra sidan fungerar som den ska.

    Någon som vet vad detta kan bero på? Allt jag har hittat passar in på bilar med ACC, sensor i utblåset t.ex, vilket min bil inte har (har kollat), motorspjäll för separering av luftflöden finns väl bara på ACC där du kan reglera värmen separat på H/V sida....

    Stort tack på förhand....

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Lämna tillbaka bilen så att dom kan fixa det.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är bara ställmotorn eller spjället som fastnat..
    Men det är som sagt, bara att låta bilfirman fixa det..

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Valentin Negut
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Det är bara ställmotorn eller spjället som fastnat..
    Men det är som sagt, bara att låta bilfirman fixa det..
    Tack för svar, något man kan åtgärda själv tro? Tyvärr har jag ingen garanti på bilen men......varudeklarationen är komplett och "värme" är det noterat som "Normal". Har bara haft bilen i 2 dagar och den har inte används alls men jag har ju tagit emot den med felet och någon garanti mer än trafikgaranti finns inte som sagt.....vad gäller när felet inte finns i varudeklarationen och upptäcks i efterhand tro?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Lämna tillbaka bilen så att dom kan fixa det.
    Tack för svar, något man kan åtgärda själv tro? Tyvärr har jag ingen garanti på bilen men......varudeklarationen är komplett och "värme" är det noterat som "Normal". Har bara haft bilen i 2 dagar och den har inte används alls men jag har ju tagit emot den med felet och någon garanti mer än trafikgaranti finns inte som sagt.....vad gäller när felet inte finns i varudeklarationen och upptäcks i efterhand tro?

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Om du har köpt den på firma så har du väl alltid garanti en viss tid. Typ min 3 månader.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    "trafikgaranti", vad är det?
    Det finns en tillverkargaranti på 2år, utöver det så finns INGA garantier överhuvudtaget.
    Det som en massa patetiska försäljare försöker packa på dig är extra-försäkringar och inget annat, läser du villkoren för dessa så ser du att i 99% av fallen så gäller dom inte ens för bilen du har köpt.
    Det du däremot har, enligt LAG, är reklamationsrätt i 2 år(tidigare 6mån) där säljaren är skyldig att åtgärda fel som inte deklarerats innan försäljning.
    För att förtydliga ytterligare så ska säljaren enligt lag först kontaktas och ges möjlighet att åtgärda felet, vill/kan dom inte det så har du rätt att lämna den till valfri verkstad och få felet åtgärdat, och sedan låta bilförsäljaren stå för fakturan.
    Det finns en hel uppsjö med "dolda-fel försäkringar" som försöker friskriva säljaren ifrån ansvar, men det går alltså inte, har du som bilförsäljare/företag sålt en bil, så gäller ovillkorligen reklamationsrätten.

    Lämna till inköpsstället för att få felet åtgärdat utan kostnad, upplys dom om detta om nödvändigt.
    Lämna den INTE nånannanstans, eller börja skruva själv före, då hävs hela reklamationsrätten.

    Låter förövrigt som ett igenslammat värmepaket..

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Konsumentköplagen gäller. Har du haft bilen i 2 dagar så kan man väl förutsätta att felet fanns vid köpet. Så åk tillbaks med bilen.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Man behöver nog inte fördjupa sig allt för mycket i juridik i detta fallet, kan jag tycka!
    Du köpte en bil som var deklarerad "värme normal" då detta inte stämde med den bil du köpte så ligger ju ansvaret hos bilförsäljare.

    Sen är ju bilbranchen speciella med egna garrantier. Är handlaren ansluten till MRF så har dom "trafiksäkerhetsgarranti" som gäller det som har med trafiksäkerheten att göra och där ingår att man snabbt ska kunna bekämpa imbildning på rutorna för att bevara sikten.
    Så det är bara att köra tillbaks bilen till handlaren så han kan fixa det!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Återigen, detta är inga garantier, utan försäkringar via if/folksam etc med fullständigt pissdåliga och brett tolkningsbara villkor, vilket gör dom i stort sett värdelösa.
    Att företagen ifråga får kalla dessa för "garanti" är fullständigt absurt ur juridisk synvinkel, hade aldrig funkat i nått annat land än sverige.
    Senast redigerad av vfr den 2023-12-04 klockan 11:42. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Vilka petitesser, en begagnad bil, åk och njut av erat nyförvärv som inget hade hänt


  11. #11

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Björn Karlsson
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    15
    Jag har varit med om detta på ett annat märke och det var som någon nämde här pga. ett igensatt värmepaket. I bästa fall går det att spola ur värmepaketet men i mitt fall böts värmepaketet efter några turer.
    Det är inget du vill betala för så se till att få det på garanti/försäkring!
    Ett trasigt spjäl eller motor är inte heller otroligt och säkert enklare (=billigare) att byta än värmepaketet. Men fortfarande inget du borde behöva betala för på en bil som är nyss köpt på firma. Tycker jag

Liknande ämnen

  1. Värme endast på ena sidan i kupén
    Av freddev i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-12-03, 20:59
  2. Bakluckan fungerar inte på Golf Mk5
    Av latiino94 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-09, 08:18
  3. Baklysen fungerar inte, Golf 3 cab!
    Av Karelskjamte i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 21:59
  4. Car-Net fungerar inte..?
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-15, 17:45
  5. Instrumentbelysning Golf mk2 fungerar inte
    Av NIKKELICIOUS i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin