Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Alex Aaltonen
    Ort
    Åre
    Inlägg
    5

    Fryst dörrhandtag förardörren

    Hej!

    jag har en VW Passat från 2014 där dörrhandtaget på förardörren inte fungerar nu när minusgraderna har kommit. Det började första natten med minusgrader och då när vi öppnade handtaget märktes de direkt att nånting hade hänt, när vi försökte stänga dörren gick den inte igen med själva låsmekaniken, utan vi kunde peta upp bildörren med fingret högst upp på bildörren, det var som att själva låset på dörren inte kramade om höljet på bilen. Dessutom märkte vi att dörrhandtaget var ”slappt”. Du känner av att den inte ”tar tag i låset”. Så då gick det inte att stänga/låsa dörren överhuvudtaget. Vi googlade lite och fann snabbt att man kan ”fiska upp låset” genom att öppna med dörrhandtaget innefrån och långsamt öppna med dörrhandtaget utifrån. Och det funkade?
    Någon morgon senare hända samma sak, dörrhandtaget utifrån frös fast. Det går att öppna ifrån insidan. På kvällen stod jag med hårfön och de hjälpte väl lite med frysta handtaget, jag använde lite våld och dörrhandtaget började funka men samma resultat, dörrhandtaget blev slappt och låset fungerade och bildörren gick inte att stänga. Vi frågar en VW-verkstad om hjälp och de menar på att de eventuellt kan vara fukt. Bilen står i värmegarage i ca 3 dygn men sen frös det igen. Nu har vi varit med om det 3 gånger att dörrhandtaget blir slappt. Vi tar den till verkstad och vi byter ut själva låset då dom antog att låset börjar bli gammalt och slappt eftersom den inte ”orkade” låsa sig själv när dörrhandtaget ”gängat ur”. Funkade inte utan samma sak händer, dörrhandtaget fryser på natten. Nu har dom plockat isär allt inklusive dörrhandtaget och blåst ur allt. Imorse när vi gick ut för att se om de hjälpte så är dörrhandtaget fortfarande fruset och inte går att öppna. Nu har vi betalat tusenlappar till verkstad för hjälp och bytt delar men funkar fortfarande inte. Frågat om hjälp via 2 olika verkstäder varav en VW-ekonomiverkstad. Alla andra dörrar och dörrhandtag fungerar felfritt utan det är bara förardörren. Nu är jag uppgiven och undrar vad jag ska göra. Kan inget om bilar och vet inte vart jag ska vända mig. Tacksam för hjälp! Mvh Alex

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    70
    Kupevärmare?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Alex Aaltonen
    Ort
    Åre
    Inlägg
    5
    Vi har haft tidigare tillgång till eluttag och kört kupévärmare, kanske inte tillräckligt länge för att dörrhandtaget ska ha värmts upp, då hjälpte det inte men somsagt vi kanske hade behövt köra den ännu längre innan vi åkt iväg med bilen. Håller på att lösa så vi har eluttag till kupévärmaren så får vi testa igen.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    R.Z menar nog att det blivit kondens inne i dörren och att det fryser.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Alex Aaltonen
    Ort
    Åre
    Inlägg
    5
    Hur får man bort de på bästa sätt? Vi hade bilen i värmegarage i 3 dygn för att försöka driva ut eventuell fukt.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Misstänker att bilen får stå länge i varmgarage om kondensen ska försvinna? Annars är det väl till att ta bort dörrsidan och torka med hårtork/varmluftspistol. Kanske det är så att varmgarage är skulden till hela problemet, typ 12 timmar i värme, sen 12 timmar i kyla, som gjort för att bilda kondens i stängda utrymmen.
    Någon annan känner kanske till detta bättre än mig, jag spekulerar bara lite

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Om problemet är fukt i bilen kanske det skulle hjälpa med en torrboll? Dock skulle jag undvika att köra bilen med en torrboll i, det blir nog ganska kladdigt om vätskan skulle spillas ut. Vätskans som bildas blir ju också någon form av salt-lösning, så antagligen är den dessutom korrosiv.

    Men några dygn i ett varmgarage med torrboll följt av några dygn i kyla (högre relativ luftfuktighet i kyla) med torrboll kanske skulle hjälpa?

    Tror du annars att det är fukt i bilen? Brukar du få skrapa insidan av vindrutan från is/imma? Har det kommit snö som du drar in med skorna i bilen?

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Alex Aaltonen
    Ort
    Åre
    Inlägg
    5
    Okej, aldrig testat en torrboll förut men alla alternativ är bra. Vi har aldrig behövt skrapa rutan inifrån dock sett 2 gånger att glaset vid instrumentbrädan/hastighetsmätaren haft lite frost på sig de nätter de varit runt -15. Jo de kommer in lite snö när vi går in i bilen.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    På B7 var det väl fettet som var problemet när det är minusgrader..
    Den korta vajern som går från "handtaget" till låskistan har ett fett som fryser..

    Av med handtaget (på utsidan) och spraya elektro-rens (SPRIT), så släpper det (när du träffar med strålen)..

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Alex Aaltonen
    Ort
    Åre
    Inlägg
    5
    Okej! För mig som inte kan något om bilar. Är det möjligt att göra detta själv? Få av handtaget och spraya?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, det är sjukt enkelt.. Men om du får tag på Jamaica olja, så kan du smörja med det, efter att du fått bort fettet..

    Av med kåpan, ut med låscylindern och ut med handtaget.. Håll lite spänn på handtaget medans du skruvar, så lossnar det lätt. Sedan skruvar du inn några varv så inte skruven ramlar in/ned..

    Spriten smälter isen och löser upp fettet..

    https://www.biltema.no/kontor-teknik...hoC-8UQAvD_BwE

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Var tvungen att googla, varför använda hårolja?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hårolja?
    Googla omega 636 eller 3-36..
    Det gör vad folk tror wd40 och 5-56 gör..

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Men du skrev Jamaica olja som jag googlade och det var hårolja.
    Krypolja förstår jag kan fungera bra.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    kanske det är same same..
    Håroljan är säkert billigare..

    På min Passat b6 lyckades vajern med att lossna från låskistan, pga att den frusit och någon härjade med dörren (gick inte att stänga)..
    Det tar iallafall många timmar att fixa..

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av alexpassat Visa inlägg
    Okej, aldrig testat en torrboll förut men alla alternativ är bra.
    Jag har själv inte löst just detta problem med torrboll. Om det är som Mex165 skriver att själva smörjfettet fryser hjälper det nog inte med torrboll. Mina erfarenheter av torrboll är att jag på förekommen anledning brukar sätta sådana i bilar som jag vinterförvarar i kallgarage. En vinter innan jag börjat nyttja torrbollar drabbades jag av mögel i en bil.

    m v h Henrik

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Inte exakt samma symptom som jag hade för 5år sedan på min B7 (men liknande) .....men det har tagits upp här.
    Har bilen kvar och det funkar än så länge efter vajerbytet

    Låsproblem passat b7 (gtiklubben.nu)

Liknande ämnen

  1. Trasigt lås förardörren
    Av Monne i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 21:23
  2. Dörrhandtag Corrado
    Av Ravenous i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 16:44
  3. mk3style dörrhandtag
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 22:03
  4. Demontering dörrhandtag Golf IV
    Av Rajamäki i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 00:36
  5. mk3 dörrhandtag på mk2?
    Av _Putte_ i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 14:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin