Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28
  1. #21
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Har tagit bort silikatpåsen ur bägge fordonen.

    Tror nog att jag går på linjen att byta ut kylvätskan enligt metoden i förgående inlägg c:a 45-50% av totala mängden tappas ur från undre kylarslangen. Gör man det 2 ggr och kör med bilen innan gång 2 så borde det räcka. Stor förnyelse har skett! Kan ju göra det igen om några år vilket, under alla omständigheter oavsett vilket kylmedel man har, säkert är vettigt.

    Jag tror inte man kan räkna med att någonsin byta vätskan till 100% även om man gör det enl "proffsen" typ med vakuum fyllning + öppna kretsarna med mjukvara. Jag har aldrig gjort det så vill inte öda tid på det. Därför håller jag mig till G13 eftersom jag läst att korrosionsskyddet reduceras om man blandar med G12EVO. Har även läst att vätskan kan bli brun G13/G12EVO blandning. Vet ej om det är sant....

    Vill ju göra det själv .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #22
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Därför håller jag mig till G13 eftersom jag läst att korrosionsskyddet reduceras om man blandar med G12EVO. Har även läst att vätskan kan bli brun G13/G12EVO blandning. Vet ej om det är sant....

    Vill ju göra det själv .
    Nej det blir inte brunt om du blandar G13 och G12evo, båda är lilac i färgen enligt specifikationen.

    VAG använder enbart G12evo till alla då den är bakåtkompatibel med G12+, G12++ och G13. Varför ska du köra med något sämre.
    Byt till G12evo så mycket du får ur systemet och gör likadant nästa gång så blir det nog bra!

    Skickat från min SM-A325F via Tapatalk
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  3. #23
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Nej det blir inte brunt om du blandar G13 och G12evo, båda är lilac i färgen enligt specifikationen.....
    Okay. Jag vet ju vad det är för kulörer men var orolig för att det genom kemisk reaktion skulle påverka kulören till brun. Positivt besked, tack för svar!

    Jag har redan bytt på EA888 Alltracken till ny Febi Bilstein G13. No big deal.
    Korrosionskyddet blir ev försämrat om man blandar G13/G12EVO oavsett hur VAG gör (alltid lite gammal vätska kvar) ... Nästa gång jag byter blir det kanske till G12EVO.

    Mao jag tror inte längre att kylvätska varar i evighet (inte G12EVO heller), därför kommer jag att byta när det är dax.

    Tror jag fick ur ganska stor mängd.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    En gång för länge sedan när jag läste till byggnadsingenjör fick jag lära mig att i hus med vattenburen värme skall man undvika att byta ut vattnet i värmesystemet. Teorin bakom detta är att vattnet från början innehåller lite syrgas upplöst i vattnet. Järnrören reagerar med denna syrgas och rostar lite på insidan. När väl denna syrgas har konsumerats till rost är det dumt att byta till vatten med ny syrgas.

    Därmed inte säkert sagt att det fungerar på samma vis med bilar...

    m v h Henrik

  5. #25
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Nja, jag har köpt några dunkar destillerat vatten till ändamålet. Är säkert riskfritt.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #26
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131

    Komplettering

    Blandbarhet G13/G12EVO korrosionsskyddet TSB US.
    Brun nyans G13/G12EVO (som således är fel, se inlägg 22 Junfors).
    Bägge är daterade 2022.


    Källa:

    https://www.vwvortex.com/threads/g12...olant.9516848/
    Bifogade bilder Bifogade bilder   
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-12-05 klockan 20:43.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Svante Sundelin
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1
    Min bil är en VW Golf 2013 typ VII (typ 7).
    Jag är upprörd över att VW har hittat på en sådan vansinnig lösning!
    Jag har fått genomlida en hel vinter utan värme i bilen, tills jag till slut lyckades hitta en verkstad som något så när billigt fixade problemet. Volkswagens idioti orsakade att jag blev av med cirka 10.000 kr.

    Hur kan man i expansionskärlet ha en nylonpåse med ett ämne (silikat / silikon) som förstör värmesystemet, om ämnet skulle lämna påsen? Flera i den här tråden undrar hur påsen kan gå sönder. Sluta undra! Påsen går sönder förr eller senare, det vittnar många inlägg om (även utländska forum).

    Bilverkstaden visade mig att vatten knappt kunde rinna igenom det förstörda värmepaketet.
    Den elektriska vattenpumpen var förstörd och de båda termostaterna var förstörda.
    Mekaniska vattenpumpen var okay och kylaren var okay.

    Rekommendation: Byt omedelbart expansionskärlet till ett utan silikat / silikon.

    / Svante Sundelin från Malmköping
    Senast redigerad av svante sundelin den 2023-12-11 klockan 19:51. Anledning: Nu på svenska

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Varför inte svenska på ett svenskt forum?

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-08-18, 16:07
  2. Passat läcker Kylvätska
    Av johan70 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-12-16, 20:22
  3. Byte av kylvätska Golf TSI 1,4 140hk
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 21:12
  4. Vad kör ni för kylvätska/glykol i Mk2?
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 10:25
  5. Passat 1.8t -03 Läcker kylvätska...
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 19:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin