Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    mattias b
    Ort
    malmö
    Inlägg
    1

    Passat B8 inverterad backkamera och lås baklucka funkar inte

    Hej!

    Jag har två problem som jag tror beror på samma orsak: Backkameran har inverterade färger (inte exakt, men det är min bästa beskrivning), samt bakluckans lås låser inte när det är blött.

    Passat B8, 2016

    Det började för något år sedan med kameran - när det var blött så var ibland färgerna inverterade (eller något). Torrt väder var inte något problem. Det blev vanligare och vanligare och under sommaren så upptäckte jag att bakluckan inte går att låsa ibland, specifikt när det är blött. Vid torrt väder fungerar bakluckans lås, men kameran är oförändrad sen ett tag.

    Jag har läst att det är relativt vanligt med kontaktproblem, och med inspiration från olika poster här ska jag vid nästa torra väder skruva bort plasten och se över kontakterna. Varför jag skriver här är för att en bilmeckare har öppnat och sprayat kontaktspray vid ett tillfälle förut, och det är faktiskt så att det är sedan dess backkameran är fast i inverterade färger.

    Några tips från gruppen? Ska jag gardera mig med kontakter på förhand? Någon som vet vad det ska vara för spänning i de olika ledarna så att jag kan mäta dem? Bifogar en bild på det jag kallar "inverterade färger"

    Notera att det på bilden bara ser mörkt ut, men det är fullt ljust ute och den ljusa asfalten ser svart ut. det till vänster är en grön/brun häck. det är inte frågan om att det är smuts och därför "dovare". Jag känner igen detta läget från glappande vgakontakt på (datorn på) den gamla goda tiden
    Tack på förhand!
    Namn:  IMG_9752.jpg
Visningar: 154
Storlek:  19.9 KB

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Jag har för mig det är ett känt problem med vatten i bakluckan även på B8 så det är en rimlig väg att börja titta lite på kontaktstycken. Sedan är kabelstammen känslig i övergången mellan lucka och kaross. Att läsa ut felkoder kan ge ledtrådar som förkortar felsökning avsevärt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-10-11, 08:50
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-08-06, 17:30
  3. Bakre torkare funkar inte på Passat Variant -06
    Av Taarzaahn i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-14, 23:08
  4. Baklucka öppnar inte Passat Variant -07
    Av farbror i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 23:53
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 20:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin