Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    Johan Forssén
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    3

    Tiguan eHybrid räckvidd och bränsleförbrukning

    Hej!

    någon här inne som har en Tiguan eHybrid som kan berätta hur lång räckvidden är på el och hur förbrukningen ser ut med tomt batteri. Gärna förbrukning vid körning på motorväg.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Jesper Norström
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    2

    Avrådan

    Om du privat funderar på en eHybrid Tiguan skulle jag avråda dig från det. Jag har en som firmabil och är kraftigt missnöjd med förhållandet el och bensin. Finns inget som helst sätt att spara el. Räckvidden på el är katastrofalt liten (max 48km el spec, men 36km i verkligheten) 28km idag fulladdad i minus 10. Idag när motorn gick på bensinmotorn hela tiden under en 5km sträcka försvann 4km på elen. Elen tar slut på en pissekvart. Att använda lyxsaker som rattvärme är inte att tänka på. Om jag slår på rattvärme försvinner 8km direkt på räckvidden och om jag slår av den kommer dom tillbaka. Fick jag välja bil skulle jag ta en Mazda cx60 istället, på den finns ett val att spara el och bara köra på bensin. Har 22km hem från jobbet och kan inte köra på el för då kan jag inte använda värmaren på morgonen för den kräver en del för att ens starta. Detta är mina upplevelser och när jag dryftar detta med försäljaren säger dom bara att bilen lär sig hur man kör och använder el efter det. Men bensinförbrukning är låg ca.0,45 liter milen om elen är slut 0,35 om den blandar i typ stadskörning om man har el kvar det vill säga
    Senast redigerad av vfr den 2023-12-05 klockan 08:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Skumt att rattvärmen påverkar så på din bil. Jag har en Passat GTE och där påverkar rattvärmen inte räckvidden nånting.
    Jag har 13 km till jobbet och åker hemifrån med rattvärme, full stolsvärme 23 grader värme och full laddning och kommer fram med drygt hälften kvar när jag kommer fram. Räckvidd på ca 30 km stämmer nog vintertid. Min färdväg är dock mest 80+70 km/h vägar.

    Långfärd på bara bensinmotorn med min bil drar 0,58-06 i svensk motorvägsfart.

    Hur du bor, har möjlighet att ladda och dina körvanor påverkar mycket hur nöjd du kan bli med en hybridbil, mitt tips är att låna en över en helg om möjligt innan du bestämmer dig. Jag har varit kanon nöjd med mina 2018 och 2021 GTE men till våren blir det helelektriskt och märkesbyte till Volvo.

Liknande ämnen

  1. VW Tiguan med hög bränsleförbrukning
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-04-06, 16:26
  2. Arteon ehybrid -22 /Stereo
    Av FFEN i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-09-05, 18:50
  3. Tiguan eHybrid
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-06-02, 11:41
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-23, 07:59
  5. Dålig räckvidd Originalfjärr!
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin