Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Henning Högberg
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    6

    Ladda fritidsbatteri från ID.4

    Jag har en liten fjällstuga som ligger offgrid med ett fritidsbatteri på 100ah som driver lite belysning i stugan. Jag brukar dra igång ett elverk ibland för att ladda batteriet och ibland ta med det hem för underhållsladdning. Nu är jag ägare av en ID.4 och jag funderar på om man istället skulle kunna använda den som laddkälla till stugans batteri när man är där.

    Enligt VW så laddas 12v-batteriet av högvoltsbatteriet när så behövs oavsett om bilen är påslagen eller inte, så jag tycker att det borde fungera utan att riskera att bilens 12v-batteri dör. Jag har tänkt använda t.ex. en sån här:
    Victron Energy - Orion-Tr Smart Isolerad DC-DC-laddare 12/12-18A (220W) - Digital Skipper (digital-skipper.se)

    Jag skulle möjligtvis vilja ha en laddare med klenare ström (typ 10A) för att slippa grova kablar och för att vara säker på att bilens egen 12-laddare hinner med, men den kanske är betydligt starkare?

    Vad tror ni?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 033
    2000kr kanske är lite mycket utgift för ett experiment om du inte har nytta av en Orion annars. Skulle du inte kunna koppla på stugans förbrukning och mäta spänningen på bilens 12v batteri? Sjunker den kontinuerligt över tid så hinner den antagligen inte med att ladda tillbaka.

    Jag har ingen aning om vad det batteriet försörjer i bilen men laddningen borde rimligtvis ha lika hög kapacitet som batteriets Ah kapacitet. Intressant att utforska helt klart.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Henning Högberg
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    6
    Stugan drar bara i genomsnitt kanske 2A, men tanken är kunna ladda några timmar bara när det behövs och då vill jag kunna ladda med 10A eller mer om det funkar. 2000 spänn är ingenting om jag slipper mecket med att dra igång ett elverk. Det vore guld värt om jag kunde hänga på ett par kablar och låta bilen göra jobbet.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Varför inte bara köpa ett solpanel-kitt på Jula?
    Ska du verkligen ta av den korta körlängden du redan har på bilen?

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Henning Högberg
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    6
    Det är en fjällstuga som primärt används under november till april, så det är inte direkt soligt. Och ett fulladdat bilbatteri räcker att driva belysning och mobilladdare i stugan i ungefär 140 dygn. Jag har räknat ut att en full laddning av ett halvurladdat fritidsbatteri skulle dra ungefär 0,75% av billens kapacitet eller ca 3-4km räckvidd.

    "Min redan kort räckvidd" är det minsta problemet i ekvationen.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nja, dom går tyvärr inte längre än 35mil på vintern, så förskönande kapacitet är inget som fungerar i verkligheten..
    Inte heller är effektiviteten på det systemet (att ladda från bilen) inte ens nära 100%..

    Det är dagsljuset som driver solpanelen och den ger mest effekt kall..
    I dessa tider har du runt 7h dagsljus..

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Henning Högberg
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    6
    Ok, vi låtsas att verkningsgraden är urusel, typ 50%. Det innebär att jag tappar 6-8km räckvidd så förlusten är fortfarande helt irrelevant. Räckvidden är inget problem såvida man inte har 20mil till närmsta laddare och det har jag inte.

    Jag har solpaneler hemma och vet precis hur usel produktionen är i Norrland i dec-jan jämfört med på sommaren. Det handlar inte bara om hur många timmar dagsljus man har. Instrålningsvinkeln är minst lika viktig och den är kass mitt i vintern (se bild). Jag har redan räknat på investeringskostnaden på en liten solanläggning och kommit fram till att det blir betydligt billigare att ladda från bilen om det går.

    Min fråga gällde de tekniska förutsättningarna att plocka ut effekt från 12v-batteriet på bilen utan att det laddas ur, och inte huruvida solceller är lösningen.Namn:  Namnlös.jpg
Visningar: 179
Storlek:  20.2 KB

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hade du haft en riktig bil är problemet med att ladda batteriet löst på några minuter, med en egen laddkontakt eller startkablar..

    Om batteriet räcker 140dygn, har du inget behov för att ladda på vintern!
    Då det inte ens är 140dygn mellan november och april..!

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Henning Högberg
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    6
    Läser du fel med flit eller? Jag skrev att bilens batterikapacitet skulle kunna driva stugans belysning i 140 dygn och inte att fritidsbatteriet gör det. ”Riktig bil”? Ja, då ska man stå med en bil på tomgång medan man full-laddar ett 100ah batteri, vilket tar flera timmar om man ska göra det med smart laddning. Det är ju precis det jag vill komma bort ifrån. Jag har dessutom ett elverk som bara är att köra igång om det behövs (vilket jag också tydligt skrev i första inlägget) så att ladda från ett ”riktig bil” är helt meningslöst för mig. Du verkar ju vara en inbiten elbilsmotståndare, så varför engagera sig i den här tråden? Om du inte kan svara på den enda fråga jag faktiskt ställde, tycker jag att du kan studsa vidare och lägga tiden på nån som har användning för din hjälp.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 195
    Du skrev faktiskt "Ett fulladat bilbatteri kan..." och ett "bilbatteri" brukar jämställas med 12V-batteriet, så det misstaget är väl fullt förståligt. "Fritidsbatteri" och bilbatteri" är ju nästan samma sak. " Hade du skrivit "bilens drivbatteri kan..." så hade det ju varit glasklart. Mex försöker bara hjälpa efter bästa förmåga.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Henning Högberg
    Ort
    Rättvik
    Inlägg
    6
    Framför allt hakade han upp sig på att elbilar är kassa på vintern och att en riktig bil alternativt solceller vore lösningen, vilket jag förklarade inte var aktuellt. Jag ställde en enkel teknisk fråga angående laddningen mellan högvoltsbatteriet och 12v batteriet, men hamnade i en helt annan och totalt onödig diskussion.
    Senast redigerad av Apotekarnes den 2023-11-12 klockan 19:55.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Då är det väl bara att prova, du har ju inte direkt något att förlora..

Liknande ämnen

  1. Kostnad ladda elbil
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 07:05
  2. Passat GTE hur ladda 12 V-batteri?
    Av Gråtand i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-09-29, 11:57
  3. Laddhybrid - ladda batteriet med bränslemotorn
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-11-16, 10:10
  4. Turbo slutar ladda vid 2100 rpm
    Av Sonne84 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 18:51
  5. Sidor att ladda upp bilder på.
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin