Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Tittar på att köpa Tiguan (Allspace) - köpråd tack! Utrustning, fel, rostskydd, osv?

    Hej! Det drar sig allt närmre ett byte av bil. Vi kör idag en Touran från 2011 och är fasligt nöjda. Den har inte varit felfri, men vi har älskat bilen sedan dag 1. Nu har den gått 25000 mil drygt, och vi saknar fyrhjulsdrift.
    Tiguan Allspace verkar rymlig, ha högre sittställning och kanske det viktigaste - har bord i baksätet till barnen!

    Jag tar gärna emot ALL info som ni kan ge om Allspace som modell! Tittar på årsmodell 2020. Är det nåt viktigt som hänt mellan 2019-2020, eller 2020-2021?

    Vet inte vilka utrustningsnivåer som finns, om det är nåt jag måste ha, om det finns nåt fel att se upp för.. och så vidare.

    Vi kör nog runt 2000 mil/år. Tittar nog främst på dieselmodellen tror jag. En chansning för framtiden kanske.

    Vad ligger skatten på för bensinarna/dieselvarianterna? Och hur är det med rostskydd förresten? Är det bra från fabrik eller behöver det kompletteras?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Vad gäller utrustning behöver du nog bestämma dig för vad som är bra att ha eller vill verkligen ha, som vanligt drar ju mer utrustning även upp priset. För egen del skulle jag aldrig kompromissa med elbaklucka, rattvärme, bränslevärmare och dragpaket med backkamera. Dynaudio ljudsystemet är inte värt pengarna, inte läckande panoramatak heller.
    Det verkar som dieseln betraktas som iskall och ännu kallare i framtiden så planerar du att ha Tiguanen lika länge som din Touran skulle i alla fall jag undvika dieseln helt och hållet.

    Det kommer en ny modell av Tiguanen nu så håll span på kampanj för lagerbilar av nuvarande modell som kan vara riktigt nedsatta i pris och kanske ekonomiskt ett bättre val än en bättre begagnad.

    Ett exempel.
    https://www.atteviks.se/kampanjer/ti...space-edition/

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Tack för bra svar!

    Vad gör att dieseln är så iskall? Ser ju att det finns många fler TDI än TSI till salu. Jag gillar dieselbilar till karaktären, men är så klart rädd att gå i nån fälla.

    En ny lagerbil hade ju inte varit så tokigt kanske. Lite skraj för värdeminskning, och så är jag lite fundersam över om 150 hk bensinare är lite underdimensionerat på en så pass stor bil som kommer lasta ganska mycket.

    Finns det nånstans jag kan se utrustningsnivåer, eller läsa på om vad som finns? Har sett nån som har värmeruta, massage i stolarna, 360 graders-kamera.. många alternativ. Barnen vill ha panoramatak, men tidigare bilar som haft det, där har jag bara stängt för. Känns lite onödigt.
    Senast redigerad av vfr den 2023-11-11 klockan 06:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Dieseln är ju fullständigt sönderskattad, till stor del pga reduktionsplikten och det blir dyrare mil än med bensin och ingen vet vart den politiken tar vägen och därmed dieselpriset. Där har du svaret på varför det finns fler TDI än TSI i bilhallarna. Testa en 150hk TSI, du kommer bli förvånad över dess karaktär och lasta in familjen så du får lite tyngd i bilen. Den räcker ändå för de flesta.


    https://www.google.com/search?client...rustningspaket

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg
    Och hur är det med rostskydd förresten? Är det bra från fabrik eller behöver det kompletteras?
    alla bilar rostar, ska du behålla den länge så rostskyddsbehandla den

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    PR
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Dieseln är ju fullständigt sönderskattad, till stor del pga reduktionsplikten och det blir dyrare mil än med bensin och ingen vet vart den politiken tar vägen och därmed dieselpriset. Där har du svaret på varför det finns fler TDI än TSI i bilhallarna. Testa en 150hk TSI, du kommer bli förvånad över dess karaktär och lasta in familjen så du får lite tyngd i bilen. Den räcker ändå för de flesta.


    https://www.google.com/search?client...rustningspaket

    Hm, ja det är ju definitivt en osäkerhet. 4wd är dock ett måste, så det kanske passar bättre med en begagnad TSI istället med lite utrustning. Den här tex: https://www.blocket.se/annons/stockh...pit/1000283443 Bra pris också som det verkar.
    Om r-line främst är lackerade detaljer så spelar det inte så stor roll tycker jag.

    En TSI verkar ju även vara trevlig hos t.ex. BSR om man vill öka på kraften lite. Eller finns det nån större fara för det, t.ex. att DSG-lådan ogillar det?

    Tack för länken, kunde ju själv kommit på tanken att googla, haha!

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Dieseln är ju fullständigt sönderskattad, till stor del pga reduktionsplikten och det blir dyrare mil än med bensin och ingen vet vart den politiken tar vägen och därmed dieselpriset. Där har du svaret på varför det finns fler TDI än TSI i bilhallarna. Testa en 150hk TSI, du kommer bli förvånad över dess karaktär och lasta in familjen så du får lite tyngd i bilen. Den räcker ändå för de flesta.


    https://www.google.com/search?client...rustningspaket
    Ja Malus för dieselbilar är rätt dyrt, tex en Tiguan 2021 diesel kostar de tre första åren 13500kr/år, från år fyra sjunker det till ca 4500kr/år, liknande bensin 150hk ca 8800kr/år tre första som sjunker till 1500kr/år så på fem år 49500kr för TDI och TSI ca 29500kr, diff ca 20000kr dyrare för TDI i skatt på fem år. Troliger dieselbränslet bli något billigare från och med nästa år. I dag kostar diesel ca 4,5kr mer per liter än bensin, kanske minskar skillnaden efter nyaår något, säg drygt 1kr? (för att vara pessimistisk)
    Om TDI snittar ca 0,6 och TSI 0,7L/mil blir då kostanden för bränsle per mil rätt snarlikt. Man får inte glömma att merparten av diesel som används i motorer i Sverige är i företagsfordon, såsom långtradare, distributionsbilar, entreprenadsmaskiner, lantbruksmaskiner osv osv, därför skulle det vara inflationsdrivande och ekonomisk kaos om dieselpriset skulle draifrån bensinpriset för mycket. Sen finns det andra skillnader som att diesel har Ad blue, försäkringskostnader osv men att räkna bort diesel helt tror jag inte på.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Konstigt egentligen att malusskatten är kvar när bonusen inte är kvar? Eller, ingenting förvånar mig egentligen med det styret vi har i landet just nu.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag har åkt TDI i många år, men dyra saker som strular tex adblue,egr å sånt skit gjorde att jag bytte in min A6 ultra tdi å köpre en passat gtr280, jag fullkomligt älskar nya TSI motorn, å efter att ha uppgraderat turbo,dp,ic å sånt så har den blivit en grymt rolig familjekärra.
    Åkte 100 mil förra helgen, blandat 70-120 väg i normalt tempo så slutade det på 0.72 räknat på pumpen, rätt bra för 400hk 4-motion kloss

    Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Kör själv en Tiguan sedan 2016, dock inte Allspace, trevlig bil, 2.0 TDI 190hk. Själv tycker jag Dynaudio ljudsystemet defintivt är värt pengarna, 6k kostade det och värt varenda krona om man vill poppa på lite. Skinnklädsel självklart, för då får du eljusterbar förarstol "på köpet". R-line utvändigt JA, mycket snyggare, invändigt NEJ, tidiga modeller gick inte få med rattvärme på R-line ratten. TDI drar betydligt mindre bränsle, ca 0,6l/mil, luftmotståndet är inte i världsklass. Skatten är nackdelen. Panorama-taket är trevligt, men inget måste, läcker inte, däremot har dräneringen satt igen sig en gång. Fått bakluckan omlackad på garanti pga galvsläpp. Bränslevärmare ett måste, ffa för andrahandsvärdet.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Mitt köpråd är en GT TDI 190 med Dragpaket och Executivepaket inkl R-Line + parkeringsvärmare.
    GT är en högre utrustningsnivå än standard. En snygg och vettigt utrustad bil som du troligen kommer trivas med och även kunna sälja vidare.

    EXECUTIVEPAKET GT *
    • R-Line exteriör inkl. Lättmetallfälgar 19 tum Sebring Dark Grey
    • Framstolar ergoActive med 14-vägs inställning, klädsel ”Art Velour”, massagefunktion och utdragbart lårstöd
    • Ratt, läderklädd, multifunktion, växlingspaddlar, eluppvärmd, 3 ekrad
    • Servostyrning, Servotronic Sport, med variabel utväxling

    DRAGPAKET *
    • Backkamera Rear Assist
    • Förbandsväska
    • Lastrumsmatta
    • Park Assist
    • Reflexväst
    • Utfällbar dragkrok

    * exempel gäller 2019

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av mjolle Visa inlägg
    Jag tar gärna emot ALL info som ni kan ge om Allspace som modell! Tittar på årsmodell 2020. Är det nåt viktigt som hänt mellan 2019-2020, eller 2020-2021?
    Från 2021 är Tiguan Allspace modelluppdaterad, en sk PA, Produktaufwertung. Vanliga Tiguan uppdaterades året innan. Bilder på PA Allspace 2021 nedan.

    Namn:  VW_Tiguan_Allspace_R-Line_2.0_TDI_4Motion_(II,_Facelift)_–_f_10072022.jpg
Visningar: 195
Storlek:  426.3 KB

    Namn:  VW_Tiguan_Allspace_R-Line_2.0_TDI_4Motion_(II,_Facelift)_–_h_10072022.jpg
Visningar: 199
Storlek:  487.2 KB

Liknande ämnen

  1. Tiguan Allspace - TSI eller TDI?
    Av mjolle i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-08-16, 13:34
  2. Koda om Tiguan Allspace?
    Av Freddan i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-04-04, 22:22
  3. Tiguan Allspace tråden
    Av Joel P i forum VW-forum
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2019-03-31, 17:09
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-26, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin