Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15

    Dieselvärmare stänger av sig efter x minuter

    Hej!

    Har ett (kanske inte så) udda problem med bränslevärmaren på min Passat 3C 2014
    Den har fungerat felfritt fram tills nu i höstas. Nu går den igång (tror jag i.af.) (lampan lyser i kupén samt fläkten går igång och det låter om bilen). Däremot stängs den av efter några minuter... verkar vara mellan 5-15 minuter och blir inte märkbart varmt. (har inte använts vid is på rutan än så svårt att avgöra om det tinar upp isen).

    Går utan problem att starta upp den igen och den går i några minuter igen så den verkar inte låsa sig.

    Har testat att sitta i bilen med motorn av för att se om något meddelande visas på skärmen när den stängs av men ingenting.
    Lampan som indikerar att bränslevärmaren körs bara slocknar.

    Trycker jag på knappen medans motorn är igång verkar den gå utan begränsning men är svårt att avgöra om den faktiskt är igång då eftersom motorn överrröstar ljudet av värmaren.

    Har en känsla att det kan bero på batteriet som börjar bli dåligt men skulle behöva lite mer "säkerhet" innan jag kuskar iväg och köper nytt batteri.

    Har ni några tips?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Cirkulationspump..

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Instämmer med Mex. Den sätter felkod men inte alltid, dock ger en annan felkod indikation på pumpen.
    Läs ut felkoder är ett "hett" tips. Jag kan hjälpa dig med det, finns i Sollentuna.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Cirkulationspump..
    Okunnig fråga, borde inte det göra att den slås av även med motorn igång då?.

    Ifall det skulle vara Cirk-pump, är det något som är "värt" att fixa? Har läst flera trådar att reparationer av bränslevärmare oftast är väldigt dyrt och sällan värt det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Instämmer med Mex. Den sätter felkod men inte alltid, dock ger en annan felkod indikation på pumpen.
    Läs ut felkoder är ett "hett" tips. Jag kan hjälpa dig med det, finns i Sollentuna.

    Stort tack för erbjudandet! Jag återkommer!

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, när motorn går så är det vattenpumpen som cirkulerar vätskan..
    Inte speciellt komplicerat att reparera bränslevärmare, vad det än skulle vara.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    Har någon något tips på instruktion hur man byter cirkulationspumpen?
    Tänkte försöka studera om det är något jag som vanlig klant klarar själv.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Plockar du av kofångaren är det hur enkelt som helst.. Har du två tänger att knipa kylvätske-slangarna med, är det ännu lättare.
    Passa på att göra rent brännkammaren, när du är där..

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    Tack för det, men behöver nog någon "instruktionsvideo" eller dyl. Vet inte ens vart värmaren sitter så svårt att identifiera då.
    Kanske inte värt att ge sig på

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Se om du har tillgång till youtube..

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    En uppdatering. Fått tag på en felkodsläsare och upptäckte felkoden : 03154: Start Interuption due to excessive temperature.

    Raderade felkoden och sedan fungerade värmaren perfekt imorse. Körde i 30min och bilen var varm och go.
    I eftermiddag stängdes den av efter ca 15 min med samma felkod igen.

    Några förslag/ideer?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Ja, du har fått svar. Det är sannolikt cirkulationspumpen som inte fungerar, då slår värmaren ifrån när den blir överhettad.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    Är det inte märkligt att det då fungerar när felkoden är nollad?

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Inte alls konstigt. Det är ett permanent fel. Att radera en felkod byter inte ut en trasig hårdvara…

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Om inte det som skrivits tidigare inte duger, så kan du alltid se om det är fel på bilen, montera värmaren i en annan bil och se om samma problem uppstår.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    Menar absolut inte att säga emot och vara "uppkäftig" och otrevlig. Försöker bara förstå. Det jag menar är, eftersom det fungerade felfritt imorse. Värmaren gick utan problem, motorn var varm, innuti bilen var det 20grader. Då antar jag att cirkulationspumpen har gått. Om hårdvaran är trasig borde den väl inte gått? Hoppas ni förstår vad jag menar. Och jag är otroligt tacksam för svaren som defenitivt duger! =) Stort tack, återigen... Försöker som sagt bara förstå.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Gott så, nu har du i alla fall svaren du behöver för att komma vidare. Jag citerar en känd tv-kock när en av hans ugnar värmde lite som den kände för när jag jobbade med elservice - "men den där har ju aldrig varit trasig förut"

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan det vara luft i systemet?
    Tror fortfarande att det är cirkulationen som är problemet.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Niklas Eriksson
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15
    Ja, trasigt är det ju defenitivt, drömmen är ju helt enkelt att bara be verkstaden byta del X utan att lägga tusentals kronor på ytterligare felsökning. Det blir nog att boka verkstadstid trots allt för att försöka få ordning på det.
    Troligtvis inte luft i systemet, kollat kylarvätskenivån som är och "alltid" har varit långt över min.
    Och byttes vid service förra vintern, värmaren gick i någon månad efter det utan problem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 14:54
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 12:55
  3. Varför stänger motorn av sig?
    Av Milouu i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 22:22
  4. Hur stänger man konto?
    Av RääZer i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin