Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    åer ¨åe
    Ort
    Örnsköldsviik
    Inlägg
    6

    Climatronic fläkt som rusar

    Hej!
    Håller på att bli lite småtokig och hoppas på lite hjälp.
    Jag har en 06 Polo där AC lever sitt eget liv.
    Den blåser både kall och varm luft och fungerar i alla lägen vad gäller hur/vart det ska blåsa. Däremot så kan jag köra runt (utan auto inkopplat) på säg, två pinnars luftdrag och rätt som det är så går fläkten upp i maxläge för att sedan gå ner till noll. Efter 5 sekunder eller så går den tillbaka till det inställda två pinnar.
    Så här gör den oavsett om jag har innertemp på kall/varm eller mittemellan. Även oavsett vilket håll det ska blåsa, om jag har den på econ eller recirculation.
    Jag har bytt motstånd och även själva climatronic displayen men problemet kvarstår.
    Jag gjorde en självdiagnostik på climatronic och fick fram följande felkod 4fa 02.
    Absolut inte säker men tror det är recirculation flap motor vilket verkar vara motorn som styr spjället som reglerar om den hämtar luft från kupén eller utifrån. Ok vi leker med den tanken men vad har det med fläkt styrkan att göra, att den åker upp och ner i fart? Känns som att felet ligger någon annanstans.
    Ac verkar vara ett standard wv fel så kanske någon av er kan ge mig tips? Idiot på bilar så förklara gärna som för en 5 åring.
    Testar även i passat forumet för jag misstänker att det inte är ett specifikt Polo problem

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Låter som motståndet..
    Enklare om du kollar felkoder..

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    åer ¨åe
    Ort
    Örnsköldsviik
    Inlägg
    6
    Hej! Jag bytte motståndet som första åtgärd men felet kvarstod. Gjorde felkodssökning och det enda som kom upp var spjällmotorn, alltså den som reglerar om man tar luft inifrån bilen eller utifrån. Jag kopplade från hela spjällmotorn men satte den i öppet läge, alltså att den bara tar in luft utifrån. Tänkte att detta löser problemet men nej då - det var kvar. Det enda som jag reagerat på vilket jag inte lagt märke till när jag skrev inlägget är att jag måste köra lite innan problemet uppstår.
    Det är alltså inte från sekunden jag vrider om nyckeln utan jag får köra en 15-20 minuter men sen sätter fläkten igång och lever sitt eget liv. Tar tacksamt emot tips för jag håller på att bli galen
    Senast redigerad av vfr den 2023-11-14 klockan 16:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Caddy 1.6 rusar i varv
    Av nordic_ i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-27, 18:57
  2. AC Fläkt
    Av paerfredrik i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 15:29
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 08:12
  4. Motorn rusar under färd - Golf IV 1.6 -00
    Av Cliff Barnes i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 14:54
  5. Fläkt
    Av OnkoO i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin