Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2023
    Namn
    Sören Karlsson
    Ort
    Ullared
    Inlägg
    4

    Golf mk5 GT 1.4tsi 140hk -08 rycker/misständer ibland

    Hej!
    Korkad som jag var så chansade jag att köpa en bil med den här motorn..
    Iallafall så märkte jag någon vecka efter köp att den småryckte ibland när jag låg i t.ex. bilkö och var lätt på gasfoten. (inga felkoder) Sökte på forum och hittade att det mest troligt var tändspolarna, så bytte dem och felet försvann nästan helt. För lite mer än en månad sedan så gick högtryckspumpen sönder. Verkstad bytte pump och filter + tändstift.
    Men nu så rycker den lite mer igen + att 1 vecka efter pumpen byttes så började den misstända vid kallstart. Fortfarande inga felkoder. Verkstaden hittar inget fel och vill inte "byta del för del" tills felet hittas då det blir kostsamt. Ville typ att jag skulle köra med bilen tills det dyker upp felkoder.
    Jag bytte laddtrycksventilen då jag läst att den kan ge liknande symptom och den var billig. Ingen skillnad.
    I förrgår när jag körde till fotbollen så märkte jag även att den ibland kan upplevas lite klen jämfört med innan. Plus att på hemvägen så började den rycka mer igen. Fortfarande inga felkoder.
    Hittade på detta forumet om en slang på ovansidan av motorn som man kunde testa att hålla för, men blev ingen skillnad.

    Några mer tips?
    Har inte kompressionstestat den. Men borde väl rimligtvis vara felkoder om det är dåligt komp och/eller fullt med kol på insugsventilerna?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Rent subjektivt upplever jag det som att VW är rätt förlåtande och inte sätter felkoder i första taget.
    Troligtvis krävs vassare diagnosvertyg med live data, än vanlig obd, om du vill komma närmare ett svar.
    Annars är ju både dåliga kolvar/cylindrar och koksade ventiler vanligt på motortypen.
    Men orsakerna kan vara många och ibland banala. Något läckage här eller där, eller som i mitt fall: Ett envist oljeläckage i topplocket som fyllde 3ans tändstiftsbrunn utan att ge några felkoder, men väl hackande gång!

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2023
    Namn
    Sören Karlsson
    Ort
    Ullared
    Inlägg
    4
    Har precis kört CRC valve cleaner, får se imorgon om det gjorde någon skillnad.
    Var svart på kanten mot gasspjället så gjorde rent den när jag ändå hade isär det.

    Ett annat fel på bilen är att den "tvekar" ibland när jag ska gasa på eller köra om. Typ som när en luftmassemätare är dålig. Men verkar inte finnas någon?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Octanish Visa inlägg
    Hej!
    Korkad som jag var så chansade jag att köpa en bil med den här motorn..
    Iallafall så märkte jag någon vecka efter köp att den småryckte ibland när jag låg i t.ex. bilkö och var lätt på gasfoten. (inga felkoder) Sökte på forum och hittade att det mest troligt var tändspolarna, så bytte dem och felet försvann nästan helt. För lite mer än en månad sedan så gick högtryckspumpen sönder. Verkstad bytte pump och filter + tändstift.
    Men nu så rycker den lite mer igen + att 1 vecka efter pumpen byttes så började den misstända vid kallstart. Fortfarande inga felkoder. Verkstaden hittar inget fel och vill inte "byta del för del" tills felet hittas då det blir kostsamt. Ville typ att jag skulle köra med bilen tills det dyker upp felkoder.
    Jag bytte laddtrycksventilen då jag läst att den kan ge liknande symptom och den var billig. Ingen skillnad.
    I förrgår när jag körde till fotbollen så märkte jag även att den ibland kan upplevas lite klen jämfört med innan. Plus att på hemvägen så började den rycka mer igen. Fortfarande inga felkoder.
    Hittade på detta forumet om en slang på ovansidan av motorn som man kunde testa att hålla för, men blev ingen skillnad.

    Några mer tips?
    Har inte kompressionstestat den. Men borde väl rimligtvis vara felkoder om det är dåligt komp och/eller fullt med kol på insugsventilerna?
    Det är väldigt osannolikt att din felbeskrivning inte sätter felkoder. Vad var det för verkstad?

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2023
    Namn
    Sören Karlsson
    Ort
    Ullared
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det är väldigt osannolikt att din felbeskrivning inte sätter felkoder. Vad var det för verkstad?
    Har testat med flera olika instrument som visar samma (inget fel). Brorsan har VCDS och verkstaden har någon stor gummiklädd platta. Har själv en billig OBD-2 från Wish.

    När pumpen var sönder visade givetvis alla 3 felkoder.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2023
    Namn
    Sören Karlsson
    Ort
    Ullared
    Inlägg
    4
    Uppdatering!
    Valve Cleaner behandling har tagit bort problemet nästan helt. Rycker inte när jag kör och nästan ingen misständning vid kallstart.
    Sen vet jag givetvis inte om det beror på rengöringen av gasspjället eller om ventilerna blev renare.

    Hjälpte inget mot att bilen tvekar med mindre gaspådrag, men det kan jag leva med.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Sot på insugningsventilerna ?
    kör på 2a:ns växel med varmkörd motor ett par km i ca 90-100km/t för att rengöra dessa


  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ska väl helst vara med belastning för att få upp temperaturen på ventilerna..
    Lastat släp eller uppförsbacke..

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    jag har fått för mig att insprutningsventilerna öppnar innan ventilerna hunnit stänga och dessa blir avsköljda vid högre varvtal på ovansidan

Liknande ämnen

  1. Bensinfilter Golf 7 1.4tsi 140hk 2014 CPTA?
    Av Mex165 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-10-25, 22:20
  2. Köpråd Golf 1.4tsi 140hk 2012?
    Av Mex165 i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-02-04, 20:42
  3. Passat 1.4tsi 2012 misständer.
    Av Henric i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-08-03, 17:58
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 15:05
  5. Golf III GTi 16v misständer grovt ibland
    Av Junfors i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin