Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Petter Ek
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    5

    Den omtvistade punkteringsprayen.

    Att det finns många nackdelar och att reservdäck är att föredra. Det vet vi alla om.
    Men för min del finns det ingen plats då jag har en gasbil. Att placera ett reservdäck fungerar inte alltid. Inte gånger jag kör till landet.
    Så nu kan vi släppa reservdäckets fördelar. Då det tyvärr inte är ett alternativ.
    Bilen har misstänker jag varit utrustad med vws förträffligt dyra punkteringsspray
    Så vilka punkteringssprayer är bäst?
    Är egentligen vws punkteringspray speciellt bra?

    Vilka är bäst?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det finns så klart billigare däckfix, har ingen aning om det är några egentliga skillnader. Däremot, om du får ett så stort hål i däcket att VW:s däckfix inte löser problemet, då blir bilen bärgad på Mobilitetsgarantin, om bilen fått service hos VW enligt det konceptet. Så på ett sätt kan man kanske se det som en slags försäkring...

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Enklast och "bäst" är ett vanligt plugg-kitt.. Finns på biltema mfl..

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Som Mex165 skriver.

    Sådan har jag från Jula i en av bilarna som ej har reservhjul:

    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...nssats-600209/

    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/v...ack-2000022836


    Mobilitetsgaranti hjälper tyvärr inte mycket när man står ute på bygden, har dessutom ingen sådan då jag servar själv så långt det går numera .
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-09-28 klockan 23:07.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Petter Ek
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    5
    Jag har faktiskt funderat på att införsksffa mig ett pluggkitt. Lyckas man så verkar man kunna köra på som vanligt.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Det behöver absolut inte vara VW punkteringssprej, som ändå garranterat är någon vanlig sprej ommärkt med VW logga!
    Dock fungerar det utmärkt till att laga hål innom rimliga gränser. Nackdelen är ju att man måste plugga hålet riktigt så fort tillfälle ges.
    Har själv använt punkasprej 3-4 gånger med framgång!
    Dom här pluggsatserna är säkert bättre och lämnar ett mer permanent lagning. Men nackdelen är att det här med punka styr en naturlag över som heter "Lagen om allts Jävlighet"! Det betyder att punkan uppstår i princip alltid när det är mörkt ute och regnar småspik! Inte så näpet att hitta var det läcker i ett svart däck i bäckmörkret. Sen ska man se att göra jobbet. Det bästa är att ha med sig båda typerna av lagningsmetod!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja man kan se det på olika sätt jag har själv blivit bärgad två gånger pga punkteringssprayen inte hjälpte, skadan var för stor. Bärgningen gick på VW:s Mobilitetsgaranti.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Varken sprej eller plugg funkar ju inte till stora skador, givetvis!
    Men det finns ytterligare ett allternativ till reservdäck, och det är så kallade "run flat" däck! Det vill säga däck som det går att köra med trotts punka!
    Lite dyrare och lite sämre att köra på en standard däck, men dom ska vara bättre nu på senare år!
    Men samma sak där, är däcket helt söndertrasat, då står man där man står!

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Min erfarenhet av punkteringsfria däck är väldigt stötig gång och högt vägljud.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Precis! Jag håller med. Dom jag prövade en gång var väldigt högt vägljud, troligen p.g.a styva sidoväggar på däcket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin