Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Henrik Lundqvist
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3

    Knak och missljud i inredningen i Golf gen 7

    Hej,
    Jag har köpt den bil jag drömt om länge, en Golf GTI av 2020 års modell. Alltså en sen generation 7. Bilen har haft en ägare före mig och har bara gått 5000 mil. Är i fint skick och helt original. En vanlig GTI, ingen Club Sport. Men jag har tyvärr upptäckt att inredningen ger ifrån sig tråkiga knak och knarr lite då och då. Jag har försökt lokalisera var det kommer ifrån och det verkar i alla fall delvis komma från panelerna på innersidan av dörrarna. Även plastdetaljerna mellan baksäte och bagage verkar knaka. Givetvis mer vid ojämnheter tex om man kör över ett brunnslock. Inte jättehögt men jag tycker det är väldigt tråkigt att en bil som i övrigt känns gedigen ska ha detta. Känns billigt. Är det någon som känner igen sig? Har ni några lösningar?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Har du undersökt plastlocken på sidorna av instrumentpanelen? På en av mina MQB VW orsakade locken oljud när de vibrerade/rörde sig under färd. Det var oerhört svårt att lokalisera och både jag och VW misstänkte framdörrarna under lång tid.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    73
    Finns många trådar om detta ämne.
    Dom knarrar.... min låter speciellt mkt när temperaturen ute är mellan ca 3-7 grader, varför vet jag inte.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Henrik Lundqvist
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3
    Hej, tack för svar. Vilka lock menar du? Vad täcker dessa lock?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Henrik Lundqvist
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3
    OK så missljud i inredningen är vanligt på nyare Golfar? Jag hade en gen 5 av 2004 års modell som inte lät något alls. Blir väldigt förvånad då jag trodde att detta var en kvalitetsbil? Det är ingen Audi förvisso men ändå.

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Har haft 3 st VW Golf 7 sedan 2013, även parallellt. Har en Alltrack 2018 (facelift) numera. Ingen av dem har gnällt från inredningen. Mao jag är nöjd med kvaliteten.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 899
    Citat Ursprungligen postat av henlun Visa inlägg
    OK så missljud i inredningen är vanligt på nyare Golfar? Jag hade en gen 5 av 2004 års modell som inte lät något alls. Blir väldigt förvånad då jag trodde att detta var en kvalitetsbil? Det är ingen Audi förvisso men ändå.
    Jag tror tyvärr att förra ägaren behandat bilen väldigt illa, kört på grusvägar, kullersten, dåliga vägar överlag.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Möjligheten finns ju att se vad för typ av väg förra ägaren har till sin bostad..
    En bekant köpte bil av en som hade 3km grusväg till sitt...
    Det bästa var att bilen blev hämtad där, men hen tänkte inte på det, just då..
    Den bilen var överflexibel i alla leder

    Porsche har en tunn "gummibricka" på alla clips..

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Det kan ju vara så enkelt att "någon" gjort nåt bakom bakom en eller flera paneler som tagits bort och inte fått tillbaka dem ordentligt. Det krävs inte mycket för att ha sönder ett clips eller tappa bort det, men då behöver det ju ersättas. När jag gör liknande arbeten är jag extremt noga med att klä in kablar och liknande med textiltejp eller nån form av skumplast så det omöjligt kan ligga och vibrera och låta.

    Min erfarenhet är att VW gör välbyggda bilar utan skrammel och knak. Bara nämner det för dig , oftast kan det vara nåt som ligger löst i ett dörrfack eller liknande som gör att det låter...

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av henlun Visa inlägg
    Vilka lock menar du?
    Namn:  KUD163a.jpeg
Visningar: 118
Storlek:  82.8 KB

    Se gul markering.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Just den, fast på högersidan skapade en viss irritation under en längre resa en kall vinterdag med min Touareg. Felsökningen var dock väldigt enkel. Tog bort locket och testade köra vidare. Tyst. Åtgärdades med ett varv eltejp på insidan av den falsade kanten så inte ytorna kunde gnugga mot varandra, nåt som inträffade just när det var väldigt kallt.

Liknande ämnen

  1. Missljud styrning Golf 7 1,4 TSI GT
    Av VW71 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-16, 10:13
  2. Missljud Golf R
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 20:18
  3. passar inredningen från golf MK3 direkt i MK2
    Av volvo240tic i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 17:28
  4. Missljud från golf gti dsg -09
    Av Rostburk i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 15:55
  5. Missljud i framvagnen. Golf Mk2 Gti 16v
    Av modda i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin