Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    M
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9

    Installera Bluetooth Modul

    Hejsan det är så att jag införskaffat en Tiguan från 2011 den har allt man kan önska sig förutom bluetooth… när jag googlat runt så läser jag om att det är en bluetooth modul som saknas till stereon (RCD510, Premium 8). Den verkar vara klar för bluetooth då de finns på touchskärmen men är grå så man inte kan trycka för att sätta igång det. Jag har hittat någon billigt modul på Aliexpress (9w7) med kablage och undrar om detta är vad jag behöver? Kommer det att funka o byta låtar via ratten? Kommer artist/låt stå på min Min MFD/display över ratten? MFDn är svart bakgrund och text i vitt. Tar gärna tips från någon som är mer informerad om detta och gärna installation i göteborgsområdet mot betalning så klart om någon är villig.

    Modulen som jag spanat på: https://www.aliexpress.com/item/1005...c-415c5f504dcb

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vanligtvis får du ingen låt-information med rcd510.
    Inte alla rcd510 som har kontakten för backkamera, men alla har möjlighet för blåtut modulen.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    M
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Tur att jag har backkamera på min då!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Citat Ursprungligen postat av Klimaxx Visa inlägg
    Hejsan det är så att jag införskaffat en Tiguan från 2011 den har allt man kan önska sig förutom bluetooth… när jag googlat runt så läser jag om att det är en bluetooth modul som saknas till stereon (RCD510, Premium 8). Den verkar vara klar för bluetooth då de finns på touchskärmen men är grå så man inte kan trycka för att sätta igång det. Jag har hittat någon billigt modul på Aliexpress (9w7) med kablage och undrar om detta är vad jag behöver? Kommer det att funka o byta låtar via ratten? Kommer artist/låt stå på min Min MFD/display över ratten? MFDn är svart bakgrund och text i vitt. Tar gärna tips från någon som är mer informerad om detta och gärna installation i göteborgsområdet mot betalning så klart om någon är villig.

    Modulen som jag spanat på: https://www.aliexpress.com/item/1005...c-415c5f504dcb
    Den funkar enligt beskrivningen. Det är tyvärr lurigt med Ali, ibland åker man på tull och moms.
    Alternativ finns här, som dessutom verkar vara till lägre pris. Ebay.de har också ett stort utbud av säljare för denna modul.
    https://www.carsystems.eu/bluetooth,c3.html

    Installationen är väldigt enkel, finns säkert hundratals videos på YT. Dock kan det ibland hända att radion behöver kodas med lämpligt diagnosverktyg för full funktionalitet.

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Jag skaffade en Bluetoothmodul att använda tillsammans med en RNS-510 för några år sen. Försökte reda ut exakt vad det är för skillnad på de olika versionerna av Bluetoothmodulerna, men det är en djungel och den info man hittar är ofta bristfällig.

    9W2, 9W7 etc. är inte benämning på en viss modul, utan det är utrustningskoder för olika nivåer av utrustningen "Mobiltelefonförberedelse", men är inte tydligt exakt vilken funktionalitet de olika nivåerna innehåller.

    Det slutade med att jag köpte den nyaste revisionen av artikelnumret för de "vanliga" Bluetoothmodulerna (inte dom med inbyggd Wifi) som jag kunde hitta på tyska Ebay och hoppades på det bästa. Jag kopplade in den, med lyckat resultat eftersom den visade sig stöda all funktionalitet jag önskade. Styra samtal och byta låt med rattknapparna, ser samtal, telefonbok, artist, låt, album i instrumentet (svart/vit display).

    Jag har inget direkt svar för din applikation, mer än att "det beror på", och bara för att en säljare refererar till en modul som "9W7" så är det inte säkert att den har stöd för all funktionalitet, i synnerhet inte om det är en piratdel från Ali.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    M
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Tacksam för svar, jag hittade en 10min ifrån mig. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...867/5K0035730D
    dock så undrar jag om det var plug n play för dig eller var du tvungen att koda in det?
    Senast redigerad av vfr den 2023-09-21 klockan 15:41. Anledning: Ingen mening at citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Du behöver komplettera med kabelstam samt mikrofon till den där så det verkar rätt dyrt i förhållande till Ali eller det jag länkar till...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    M
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Jo det har du kanske rätt i, var och tittade efter modulen jag just nu har till min rcd510 och kunde ej hitta den under stolarna fram… googlade runt lite och den KANSKE finns under mitt konsolen där handbroms och autohold knappen finns på min tiguan. Börjar nu undra om det är värt o gräva i allt de där för den lilla extra komforten och att jag kanske bör vänta tills nästa service hos volkswagen för att fråga om dom har möjligheten o fixa det åt mig
    Senast redigerad av vfr den 2023-09-21 klockan 15:42. Anledning: Ingen mening at citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet inte hur petig du är på oem och utseende, men i Norge har vi dab-adapter, som löser alla dina önskemål
    https://www.autohifi.no/bilunderhold...00-p0000040092
    Senast redigerad av Mex165 den 2023-09-19 klockan 06:22.

  10. #10
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Klimaxx Visa inlägg
    Tacksam för svar, jag hittade en 10min ifrån mig. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...867/5K0035730D
    dock så undrar jag om det var plug n play för dig eller var du tvungen att koda in det?
    Jag minns inte exakt hur det var i mitt fall, om jag behövde ändra någon kodning för att få allt att funka (och om det isåfall var kodning i RNS:en eller Bluetoothmodulen som behövdes) eller om det funkade ändå. Men om det funkade utan omkodning var det tur, man ska nog anta att man behöver ändra kodning.

    Om din bil inte haft Bluetooth original så behöver troligtvis som nämnts ovan även ett kablage för att koppla ihop Bluetoothmodulen och din RCD, för jag tror inte det finns färdigt kablage från fabrik. Mitt kablage köpte jag från carsystems.eu, tror jag det var. Och det samma gäller väl mikrofon. I mitt fall så fanns det redan originalmikrofon i bilen eftersom den från fabrik hade varit utrustad med en RNS-315 som har inbyggd Bluetoothmodul.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ny modul måste alltid läggas in i Gatewayens installations-lista..

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    M
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Tror jag hittat en enklare lösning till mitt problem https://www.eftermontering.se/musik-...c-changer.html ska kunna styra bluetooth via ratten då den tror att det är cd som spelas. Någon som vet om rcd ska ha quadlock 12pin eller 8 pin ISO då jag måste välja vid beställning

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Det står ju på deras sida.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-02, 12:22
  2. Caddy 2009 TCM modul placering?
    Av roche i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-04-19, 18:22
  3. Vilken bluetooth modul?
    Av aztech i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 14:18
  4. Glödstifts modul 1
    Av Noname4ever i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-27, 11:52
  5. Problem efter bytt tändspole/modul
    Av tophat i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 14:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin